• mamaG

    Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

    En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

    För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

    För oss som inte kallar sex för att "mysa"

    För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

    För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

    För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

    För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

    Finns det fler?

  • Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • BigMami

    Nu har jag ju ingen erfarenhet av tvillingfödsel själv men jag har hört/läst att det allra bästa, förutsatt att graviditeten är "normal" och att de ligger som de ska så är vaginal det bästa att föda. Men såklart är det ju väldigt individuellt

    Jag fick en ruptur när jag födde trean men är ändå helt inställd på en vaginal förlossning denna gång. Tycker inte att själva förlossningen var hemsk utan det värsta var att sövas inför operation och vakna med en äcklig slang i halsen, fördjävulsk värk i ländryggen och ett hemskt illamående! Jag hade aldrig opererats någonsin så jag hade inte en aning om att man skulle vakna med en slang i halsen.. Det var det värsta! Men skulle det hända igen så vet jag ju nu

  • Sis2
    BigMami skrev 2014-11-08 20:15:53 följande:

    Nu har jag ju ingen erfarenhet av tvillingfödsel själv men jag har hört/läst att det allra bästa, förutsatt att graviditeten är "normal" och att de ligger som de ska så är vaginal det bästa att föda. Men såklart är det ju väldigt individuellt smile1.gif

    Jag fick en ruptur när jag födde trean men är ändå helt inställd på en vaginal förlossning denna gång. Tycker inte att själva förlossningen var hemsk utan det värsta var att sövas inför operation och vakna med en äcklig slang i halsen, fördjävulsk värk i ländryggen och ett hemskt illamående! Jag hade aldrig opererats någonsin så jag hade inte en aning om att man skulle vakna med en slang i halsen.. Det var det värsta! Men skulle det hända igen så vet jag ju nu smile1.gif


    Först o främst- grattis till rul! Var tvungen att läsa tillbaka en del för att lista ut att ni väntar en kille, stämmer det?;) Jag längtar så till vårat rul som är om knappa 2 veckor. Vi ska också ta reda på kön. Funderar på att be bm att skriva könet på en lapp o lägga i ett kuvert som vi sen kan öppna tillsammans på kvällen och kanske skåla i Pommac eller så:)

    Varför tror du att det blev en ruptur på 3:e förlossningen? Jag tänker att den risken är störst första gången för sen är det ju lite uttöjt sägs det. Jag gick sönder en hel del på min förlossning pga att det gick så fort och fick sys många stygn, dock ingen sfinkter eller så. Är lite orolig att det kommer gå ännu fortare denna gång men hoppas ju ändå att det blir mindre skador...:/
  • BigMami
    Sis2 skrev 2014-11-08 23:04:34 följande:

    Först o främst- grattis till rul! Var tvungen att läsa tillbaka en del för att lista ut att ni väntar en kille, stämmer det?;) Jag längtar så till vårat rul som är om knappa 2 veckor. Vi ska också ta reda på kön. Funderar på att be bm att skriva könet på en lapp o lägga i ett kuvert som vi sen kan öppna tillsammans på kvällen och kanske skåla i Pommac eller så:)

    Varför tror du att det blev en ruptur på 3:e förlossningen? Jag tänker att den risken är störst första gången för sen är det ju lite uttöjt sägs det. Jag gick sönder en hel del på min förlossning pga att det gick så fort och fick sys många stygn, dock ingen sfinkter eller så. Är lite orolig att det kommer gå ännu fortare denna gång men hoppas ju ändå att det blir mindre skador...:/


    Tack! Det stämmer att det är en gosse Vad smart med en lapp det hade varit en kul idé! Det gick liksom inte att missa att det var en pojke

    Ja ettan var ju störst både om huvud, vikt & kropp (fick sy något stygn med lokalbedövning) så jag fattar inte hur jag kunde trasa upp mig med trean. Visst förlossningen tog sammanlagt 30 min men det gick inte fort med att få ut henne.. Tog det lugnt mellan krystvärkarna och ingen smärtlindring behövdes..
  • Sis2
    BigMami skrev 2014-11-09 07:24:09 följande:
    Tack! Det stämmer att det är en gosse smile1.gif Vad smart med en lapp det hade varit en kul idé! Det gick liksom inte att missa att det var en pojke smile2.gif

    Ja ettan var ju störst både om huvud, vikt & kropp (fick sy något stygn med lokalbedövning) så jag fattar inte hur jag kunde trasa upp mig med trean. Visst förlossningen tog sammanlagt 30 min men det gick inte fort med att få ut henne.. Tog det lugnt mellan krystvärkarna och ingen smärtlindring behövdes..
    30 min är ju en galet snabb förlossning! Att du hann in till sjukhuset i tid är imponerande:) Tänker du på kommande förlossning nu, alltså om den går lika fort? Jag var endast 2 timmar på förlossningen och med tanke på att jag var förstföderska och 2:à gången normalt går väldigt mycket fortare så känner jag att jag troligen åker in så fort värkarna börjar. Vill ju inte föda i farstun liksom:)
  • Sis2
    Miss Happiee skrev 2014-11-08 13:10:33 följande:

    Nenne79, hoppande piggnade till fort, typiskt med sådana "uschligheter" på bröllposresan...

    Någon som har bra tips mot foglossning, förutom bälte o vila? Blir tokig på mina fogar, en promenad på fem minuter och jag måste lägga mig ner, vill så gärna jobba ända fram men just nu känns det som en omöjlighet med nästan 10 veckor till BF... Sen dessa sammandragningar, ibland tror jag nästan att det är något på g... Nej, vad gnällig jag känner mig, får se det att det lilla miraklet är värt all smärta :)

    Big!Mami, vad skönt att allt såg bra ut på RUL :)


    För mig hjälpte bara vila. Varje ansträngning straffade sig i efterhand. Annars undvik korsa benen, ligger du på sidan ha en kudde mellan benen så höfterna vilar parallellt, undvik trappor och att tex dra tunga kundvagnar som drar åt fel håll. Har hört att många hjälps av akupunktur, kanske kan va värt att testa.
  • BigMami
    Sis2 skrev 2014-11-09 19:58:31 följande:

    30 min är ju en galet snabb förlossning! Att du hann in till sjukhuset i tid är imponerande:) Tänker du på kommande förlossning nu, alltså om den går lika fort? Jag var endast 2 timmar på förlossningen och med tanke på att jag var förstföderska och 2:à gången normalt går väldigt mycket fortare så känner jag att jag troligen åker in så fort värkarna börjar. Vill ju inte föda i farstun liksom:)


    Haha näe man vill ju inte det (1an tog ca 7 timmar) Min 2a tog 2 timmar men eftersom hon var född 04 så trodde jag att det skulle ta ca 2 timmar med 3an 8år senare. Jag är inställd på en snabb förlossning nu också men är konstigt nog inte nervös eller orolig.. än.. är lite av den lugna typen och allt löser sej

    Jo vi hann ju in på förlossningen men hann inte bli inskriven eller så. Fick ge dem körkort osv mellan krystvärkarna. Gubben visste inte alls vart jag hade dem

    Men kommer det säkert gå undan för din del också! Är du nervös eller så?
  • Sara Viktoria

    Bf 22/2 3:e barnet 29 år (30 om några veckor) :)

    Har inte så mkt besvär av fogarna men känner av dom, så jag lider med er som har dessa smärtor konstant för det gör ju riktigt ont!

  • Sis2
    BigMami skrev 2014-11-10 06:47:05 följande:
    Haha näe man vill ju inte det smile2.gif (1an tog ca 7 timmar) Min 2a tog 2 timmar men eftersom hon var född 04 så trodde jag att det skulle ta ca 2 timmar med 3an 8år senare. Jag är inställd på en snabb förlossning nu också men är konstigt nog inte nervös eller orolig.. än.. är lite av den lugna typen och allt löser sej smile1.gif

    Jo vi hann ju in på förlossningen men hann inte bli inskriven eller så. Fick ge dem körkort osv mellan krystvärkarna. Gubben visste inte alls vart jag hade dem smile2.gif

    Men kommer det säkert gå undan för din del också! Är du nervös eller så?
    Jag är inte nervös direkt, men jag kommer säkert va spänd o så när det närmar sig. Trots att jag fick sys en massa så hade jag en riktigt bra förlossning. Klart det gjorde ont så in i h...vete men det var helt klart det häftigaste jag varit med om. Är fortfarande helt förundrad över min egen kropp som helt tog över och visste vad som skulle göras. Jag har ju snittats en gång också och det var en trygg o bra upplevelse men inte i närheten den euforin jag upplevde efter vanlig förlossning.
  • BigMami
    Sis2 skrev 2014-11-10 22:29:39 följande:

    Jag är inte nervös direkt, men jag kommer säkert va spänd o så när det närmar sig. Trots att jag fick sys en massa så hade jag en riktigt bra förlossning. Klart det gjorde ont så in i h...vete men det var helt klart det häftigaste jag varit med om. Är fortfarande helt förundrad över min egen kropp som helt tog över och visste vad som skulle göras. Jag har ju snittats en gång också och det var en trygg o bra upplevelse men inte i närheten den euforin jag upplevde efter vanlig förlossning.


    Ja det är ju verkligen en helt sjuk häftig upplevelse att föda fram ett litet barn Det är ju sant att man glömmer smärtan! Jag fick opereras efter trean pga bristningar men ändå är jag konstigt nog inte nervös eller rädd. Tror helt att kroppen klarar detta. Hade du några speciella önskemål vid din förlossning? Skrivit nåt brev eller så? Det enda jag ville var att absolut inte ha någon smärtlindring utan ville ha det så naturligt som möjligt. Och det gick bra

    Snitt däremot tycker jag ser läskigt ut på tv :-/
  • Miss Happiee

    Sis2, ska nog försöka testa akupunktur,tack för tipset.

    Jag börjar bli lite orolig inför förlossningen men tror det är mest för bilresan in då vi har ca 1 timme till sjukhuset men vädret kan ju ställa till det en del i januari fast börjar denna samma som förra så har vi tid på oss in. Började med att vattnet började gå lite smått på eftermiddagen värkarna satte igång flera timmar senare sen när vi väl kom in till förlossningen var jag helt öppen men sen stannade det av och två timmar senare kom våran lilla prinsessa. Men har hört från flera som fått barn tätt att det gått väldigt fort med andra så återstå att se :)

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!