• mamaG

Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!

En tråd för oss som är gravida, men inte känner att vi riktigt passar in i de andra gravidtrådarna av olika anledningar. Till exempel:

För oss som inte kallar livmodern för "tjejmagen"

För oss som inte kallar sex för att "mysa"

För oss som inte bryr oss om vilket kön vi väntar, och som inte kommer att inreda barnrum eller storhandla blå/rosa kläder beroende av kön, och som kanske har en lite mer feministisk livsapproach

För oss som kanske inte är lika maniska med "nej nu är jag inte illamående längre, jag kanske får missfall!"

För oss som kanske känner oss lite äldre, tröttare och gnälligare än genomsnittlig familjelivsmedlem

För oss som är öppna, frisinnade, icke-rasistiska, icke-sexistiska, icke heteronormativa.

Finns det fler?

• Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!
  • Sis2
    Lejonhierta skrev 2014-12-20 12:57:28 följande:
    :D

Här var  det 9åringens kommentar. Dopplern kom igår och vi lyssnade och den som blev mest exalterad var 10åriga grabben. Nu blev det verkligt att det verkligen är någon därinne och han längtar så... Bara 15åringen som fortfarande ska vara lite trulig -på tonåringars vis. De andra tre tyckte det var spännande och de har även lyssnat på sina egna hjärtslag.
    Vad härligt! Är sugen på en doppler men är rädd att bli missbrukare och kanske bli orolig i onödan...

Funderar på att ringa bm imorgon och få komma in o kolla blodvärden och blodtrycket. Har haft huvudvärk i ca 1 vecka och idag även yrsel. Skulle kännas bra o göra en koll innan julen tror jag, mest för säkerhets skull.
  • regnbågsfärgad

Jag fick mitt snitt! Även om läkaren var tvungen att muttra och visa tydligt att hon egentligen inte tyckte att jag skulle få snittas så fick jag det! Är så lycklig. Nu ska jag börja andas lugnare, sova lite bättre och fira jul utan ångest!

• Kawinna
    regnbågsfärgad skrev 2014-12-22 15:23:43 följande:

Jag fick mitt snitt! Även om läkaren var tvungen att muttra och visa tydligt att hon egentligen inte tyckte att jag skulle få snittas så fick jag det! Är så lycklig. Nu ska jag börja andas lugnare, sova lite bättre och fira jul utan ångest!

Gud vad härligt för dig! :)

Jag var hos läkaren idag, barnet ligger på översta kurva ca 1600 g i v. 29. Så imorgon blir det nytt läkarbesök och troligtvis insulin! SÅ länge barnet inte blir en bjässe så kan jag ta några smälla längs vägen :)
  • nokla
    Sis2 skrev 2014-12-21 22:47:10 följande:

Vad härligt! Är sugen på en doppler men är rädd att bli missbrukare och kanske bli orolig i onödan...

Funderar på att ringa bm imorgon och få komma in o kolla blodvärden och blodtrycket. Har haft huvudvärk i ca 1 vecka och idag även yrsel. Skulle kännas bra o göra en koll innan julen tror jag, mest för säkerhets skull.

Har du varit på kontroll? Gick det bra eller mår du bättre?
  • Sis2
    nokla skrev 2014-12-22 16:32:24 följande:
    Har du varit på kontroll? Gick det bra eller mår du bättre?
    Kollade blodtrycket som låg bra. Blodvärde och järnvärdet ville hon inte kolla. Sa att det är lågt under dessa veckor (är i v.24) och att det finns inget att göra- mer än att fortsätta ta järntabletter. Därför kollar de inte om blodproverna förrän v29 sa hon.

Tack för omtanken!
  • nokla
    Sis2 skrev 2014-12-22 18:05:59 följande:

Kollade blodtrycket som låg bra. Blodvärde och järnvärdet ville hon inte kolla. Sa att det är lågt under dessa veckor (är i v.24) och att det finns inget att göra- mer än att fortsätta ta järntabletter. Därför kollar de inte om blodproverna förrän v29 sa hon.

Tack för omtanken!

Ja jag blev orolig Skönt att blodtrycket var bra.
  • Lejonhierta
    Sis2 skrev 2014-12-22 18:05:59 följande:

Tack för omtanken!

Oj, mitt blodvärde har de dubbelkollat flera gånger både via kapillärt och venöst prov från v 23 men det har sedan graviditetens start i princip legat runt 100 så de vill ha lite koll. Förrförra veckan låg det på 102. Går in i v 30 imorgon.
  • Sis2

Denna tråden bara dog i julas, tröttnade alla eller;)

Ni som orkar, skriv o berätta hur det går! Någon kanske rent av fått bebis redan?:) Regnbågsfärgad, du skulle väl ha bf nu nån gång har jag för mig... Hoppas allt gått bra isåfall!

Jag är nu i vecka 30. Börjar bli tungt på flera sätt, kroppen är klumpig, sover urkass, bäckensmärtorna är vidriga och humöret pendlar sjukt mycket. Ja inte så muntert nu om jag ska va ärlig:/ Har en läkartid nästa vecka som jag hoppas leder till deltidssjukskrivning iallafall, så jag orkar de sista veckorna.

Svar på tråden Vi som inte känner att vi passar in i de andra gravidtrådarna!