Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stäng ner flashback!

Flashback är det bästa som har hänt yttrandefriheten i Sverige sedan yttrandefriheten infördes i lag.

Avskyvärda tankar som luftas där? Tja, kanske det. Men det är de mörkaste, mest förhatliga och mest skrämmande åsikter som vi måste skydda (notera: inte dela eller stå oemotsagda). Yttrandefrihet är inte till för att skydda majoritetens åsikter utan åsikter som är stötande, främmande, obehagliga, avskyvärda och så vidare.

Det är skrämmande att så många är beredda att inskränka yttrandefriheten så lättvindigt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sensitiveguy skrev 2014-11-07 03:52:27 följande:
    Vilka är de, menar du?
    De som tycker att staten ska stänga ner ett privatägt forum är en grupp, de som tycker att man inte ska få (enligt lag) skämta om religion/utsatthet/kultur/funktionshinder och så vidare är en annan, en tredje är de som vill införa en hädelselag. Personer som vill censurera konstverk är en fjärde.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Moderno skrev 2014-11-07 11:13:57 följande:
    Bra sagt, i princip. 

Samtidigt är det ingen motsägelse att någon vill att FB ska stängas ner. En paradox naturligtvis, men det är också ett uttryck för yttrandefriheten. Dvs. ställningstagandet att människor inte ska få ett fritt forum att uttrycka åsikter man själv anser är stötande.

Yttrandefriheten gäller ju endast i förhållandet mellan den enskilde och staten. 
    Du har rätt, om det var så att man önskar att FB stänger ner. När man vill att staten ska använda sina tvångsmedel för att göra det är vi inne på yttrandefriheten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sensitiveguy skrev 2014-11-07 15:01:55 följande:
    Jag menade snarare om du hade belägg för att de som vill stänga Flashback och därmed hotar yttrandefriheten är många till antalet?
    Sensitiveguy skrev 2014-11-07 15:04:32 följande:
    Rättelse: Inte hotar yttrandefriheten, men tillhör den grupp av människor som är av åsikten att Flashback är inte något bra.
    Jag har inte påstått något av det så jag har svårt att se att jag skulle behöva lägga fram belägg för den saken.

Mitt påstående handlade inte om personer som vill stänga ner flashback utan om personer som vill inskränka yttrandefriheten (lättvindigt).

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sensitiveguy skrev 2014-11-07 17:15:29 följande:
    Ja, jo. Är DE många då?
    Min uppfattning är att det är relativt många som vill se olika sorters inskränkningar av yttrandefriheten ja.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sensitiveguy skrev 2014-11-07 17:29:48 följande:
    Var har du då uppmärksammat dessa personer?
    Här på FL, andra forum (inklusive flashback), på arbetsplatser, i skolan. I kort sagt "överallt".
Svar på tråden Stäng ner flashback!