• Anonym (Hjälp)

Kan man ha halva veckan i var istället för varannan vecka ?

Vi har tre barn ( 7 , 3och 1,5 år) ihop och ska skiljas. Vi har inte hittat några nya boenden så vi båda kommer att bo kvar i huset tills vidare men i omgångar. Jag tror att varannan vecka kan bli jobbigt för de små och tänker då att vi har halva veckan i var. Det viktigaste är att vi får en helg i var så att man kan göra roliga saker och inte bara vardagliga saker med barnen. Någon som har erfarenheter och tips? Vilka dagar är bra att byta på mm?

/Mia

• Svar på tråden Kan man ha halva veckan i var istället för varannan vecka ?
  • Anonym (....)

Vad har ni för arbetstider?

• Anonym (Självklart)

Självklart kan ni ha halva veckan var eller vilken konstellation som ni själva bestämmer er för.
    En vän till mig har:

F1:fred-mån
    F2: mån-ons
    F1: ons-fre
    F2: Fre-mån

Sen rullar de på sådär och det fungerar jättebra för dem.
    Ni får hitta det som fungerar för er och era barn.

• Anonym (Hjälp)

Han börjar väldigt tidigt och har svårt att lämna . Mina arbetstider är emellan 08-16

• Schna

När barnen var mindre bytte vi på måndag, onsdag och fredagar. Vi ändrade så småningom till vv för barnens skull.

It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Anna)

Jag skulle rent spontant säga att det är väldigt synd för barnen att behöva ha det på det sättet.

• Kjell2

Så länge ni är överrens kan ni ha nästan vilket schema som helst.

• Anonym (Bra)

Tror det är en jättebra idé att byta med kortare intervaller när barnen är så pass små. Det blir inte lika länge borta från nån av föräldrarna, vilket ofta är skönt även för de vuxna.

Min sambo och hans ex har från första början haft det på följande sätt (alla byten sker via skolan):

Vecka 1: Måndag kväll till onsdag morgon, fredag kväll till måndag morgon

Vecka 2: Onsdag kväll till fredag morgon

Sedan börjar man om. Man har alltså barnet/barnen 7 dagar under en 14-dagarsperiod, men ena veckan fem dagar och den andra två dagar. Och på detta sätt har man automatiskt varannan helg!

• Anonym (Bra)

(Sen får man såklart vara uppmärksam på om barnen tvärtom upplever det som jobbigt med täta byten. Vissa barn kanske trivs bättre med vv.)

• Anonym (Jo)

Så länge barnen stannar på samma ställe och det är ni som byter boende så skulle jag känna att det är okej. Däremot skulle jag nog vara orolig för att det blir lite hattigt för barnen att byta boende så ofta, att de knappt hinner landa innan det är dags att byta igen.

Svar på tråden Kan man ha halva veckan i var istället för varannan vecka ?