• Anonym (Begravning)

Begravning barnkläder

Hej!

Någon som vet en bra affär i typ femmanhuset eller i närheten av Göteborgs centrum där man kan köpa kläder för en fyraårig tjej som hon kan ha på sig på en begravning. Hon har mest rosa och saker med bamse och liknande på och det känns inte så lämpligt på begravning. Var inne på lindex idag, men där fanns inget passande och är rädd att det är så i flera affärer.

Så någon som vet var man kan hitta typ en svart klänning och en kofta och ett par skor?

• Svar på tråden Begravning barnkläder
  • Venne

Borde finnas nu vid halloween ju.. Men annars tycker jag det är helt okej med tex mörkblått eller så. Alla brukar inte vara svartklädda nu för tiden, är min erfarenhet.

• Anonym (Tant)

Din lilla flicka ska inte ha svart klänning även om det är en begravning. Klädseln är inte det viktiga, det viktiga är att hon deltar.

• Pandamamma79

På hm borde du hitta allt. Din sko...

Om det är strikt svart på barn är egentligen inget som gör något. Barn behöver inte vara svartklädda på begravning. Enfärgat i någon mörk nyans.

• Mrs Green

Min dotter hade en enfärgat mörklila klänning (med långa ärmar i spets) på min pappas begravning. Vita strumpbyxor och sina vanliga svarta kängor. 

Jag tycker inte barn "ska" ha svart på begravning, men man kan ju vilja ha enfärgat i lite dov färg och det är inte så himla lätt att hitta... Men på Zara brukar det finnas ganska mycket: www.zara.com/se/sv/barn/flicka-%283-14-%C3%A5r%29/kl%C3%A4nningar-c269256.html

• Anonym (Hm)

H&M har på sin hemsida en svart kofta. Och även en tyllklänning som är svart i grunden, men som nog kan behöva vissa saxingrepp för att funka på en begravning. (Ser ut som en tyllvolang med pianomönster, och två händer i ändarna på rosetten...)

• Anonym (Begravning)

Alltså det är inte just det svarta som jag har fokus på, utan att det skall vara något passande till begravning. Dottern har dille på prinsesskläder och har väldigt mycket ljust, rosa och mycket glitter, samt gärna tryck med bamse eller alfons eller liknande och även om det såklart är fint så är det kanske inte så passande just en sådan dag...

Tackar för de tips som kommit in

• Annika 702

Jobbigt med begravning och hoppas att det inte är alltför jobbigt. 
    Jag tänker spontant att dottern kan få ha det hon vill ha då hon ska på begravningen. Det kanske inte är hela världen om hon får ha sina favokläder...kanske hon behöver det för att det inte ska bli för jobbigt eller konstigt!

• Pandamamma79
    Annika 702 skrev 2014-10-22 21:56:51 följande:

Jobbigt med begravning och hoppas att det inte är alltför jobbigt. 
    Jag tänker spontant att dottern kan få ha det hon vill ha då hon ska på begravningen. Det kanske inte är hela världen om hon får ha sina favokläder...kanske hon behöver det för att det inte ska bli för jobbigt eller konstigt!

• Ediths mamma

Finns der en Zara i närheten brukar dom ha fina "propra"kläder... Mörkblått/grått är ju gångbart.
    Beklagar sorgen.

• Anonym

Barn ska inte ha svart. Klassiska kläder i blått eller grått med någon ljusare del typ benvit blus eller strumpbyxor finns i många butiker. Zara som någon skrev är bra tips. Kappahl har också.

• slemtorsk i din bralla

Min dotter hade en blå klänning med lite rutor och blåa leggings på sin farmors begravning. Finns nu på lindex en svart klänning med vita prickar och vit kofta med svarta prickar. Det köpte jag till tösens dagis fotografering, skulle nog också funka.

• sextiotalist

När en manlig släkting begravdes så kom barnbarnen med blommiga klänningar och hade en blomsterkrans i håret.

Barn kan ha färgglada kläder på sig, 

• gemigsinnesro

När min pappa begravdes så hade min treåriga dotter svarta tights,vit tunika och svart stickad kofta på sig. Finns i de allra flesta affärer.

• Tirem

Min åsikt:

Barn ska inte sörja! Jag hade ALDRIG tagit illa upp om ett barn kom på en begravning i prinsesskläder, jeans, rosa tröja eller vad som. Ett barn på en begravning är en frisk fläckt som påminner en om att livet går vidare. Hellre än glad, dansande prinsessa än 100 ledsna vuxna människor i svarta kläder.

Svar på tråden Begravning barnkläder