BF JULI 2015
Hoppar in här, går in i v.6 idag! Plussade i helgen, oväntat... Andra barnet, har en dotter på 19 månader. Lite chockad men glad :)
Hoppar in här, går in i v.6 idag! Plussade i helgen, oväntat... Andra barnet, har en dotter på 19 månader. Lite chockad men glad :)
Livsmedelsmikrobiolog här ;)
Det man ska tänka på när det gäller chark och fisk (egentligen all mat som man äter kall, utan att värma upp den), är att undvika att äta dem i slutet av hållbarheten. I en perfekt värld finns ingen Listeria alls i dessa produkter, men verkligeheten ser inte alltid ut så. Det producenterna måste se till (enligt lag) är att antalet Listeria i produkten inte överstiger 100cfu/g på bäst före dag. Så, äter man nyproducerade/nypackade saker är det säkrare, då det krävs rätt höga halter för att man ska bli sjuk av det. Vi har ett pågående Listeria-utbrott i Sverige , där man inte hittat smittokällan, men det pekar på att det är vanligt smörgåspålägg som orsakat det. Så jag skulle säga (som sakkunnig och nygravid själv), att var noga med hållbarhetsdatum på alla chark/fiskprodukter som man äter kalla. Och på julborden, fråga om bästföredag (ofta gravar/röker de kanske själva på "finare" ställen, kolla isf när det gjorts). Känn efter så att maten är ordentligt kall (eller varm, om den ska vara det). De flesta matförgiftningar vid buffeer orsakas av dålig temperaturhållning.
Och tillägg; att frysa saker har ingen/liten effekt på Listeria, det är toxoplasma man kommer åt då.
Jag har inte ätit folsyra alls.. Inför någon av mina graviditeter..
Men nu börjar jag bli lite nojig.. Det hör väl till.
När jag plussade (BIM+1) visade testet "Gravid 1-2 veckor, jag kan minnas att förra graviditeten stod det "3-4 veckor". Dagen efter hade jag en liiiten strimma blod på pappret, inget mer. Jag känner inte av några av mina typiska symptom som ömma bröst, halsbränna och illamående. Förra veckan var min mage jättesvullen och jag såg typ ut som när jag var i 5e månaden.. Speciellt på kvällen. Jag hade halsbränna också. Nu mår jag som vanligt bara.
Jag minns att det var några veckor i början av graviditeten (förra gången) då jag inte kände något.. Sen slog illamåendet till och jag mådde skit och var sjukskriven resten av graviditeten.. Jag har för mig att det va runt v. 8. Nu är jag i v. 6.
Hur mår andra i samma vecka som jag, och tror ni att jag har anledning att vara orolig egentligen?
Testa Brämhults lemonad också
Var också på inskrivning igår, tog inga prover utan det görs om ett par veckor. Innan dess måste vi besluta om KUB (men tar tydligen fler prover inför det), med dottern gjorde vi det inte men nu är jag över 35. För min del kan det kvitta, vet ändå inte hur jag skulle hantera ett dåligt besked så känns bättre att slippa den oron. Men tror att sambon vill att vi kollar denna gång.
Med dottern fick vi iofs göra ett tidigt ultraljud för att tidsbestämma grav, så den motivationen fanns ju inte heller för att göra KUB då.... :)
Men det var roligt att träffa min BM igen, vi hade en väldigt bra relation förra gången!
BF 27 juli kom vi fram till, som jag också räknat ut.