Inlägg från: lillefröe |Visa alla inlägg
  • lillefröe

BF JULI 2015

Hoppar in här jag också. Är med i den andra BF i juli 2015 också men men  

Är i v.8 nu (7+4) och mår hyfsat bra faktiskt. Mår illa till och från men det försvinner om jag äter något. Har kräkts en gång under måltid. Har väldigt ömma bröst dock .. och strålande/ilningar i ljumskar och slida (haft sen v.5). 

Nu håller jag tummen att den håller sig kvar till v.12! 

På tal om det. Någon som vet när man räknar att graviditeten är "säkrare"? Är det v.12.. alltså 11+? eller är det v.12 som i v.12+? 

• lillefröe

Förresten, idag fick jag en jättekonstig känsla.. att tänk om lillefröet där inne är ensam? Haha jag vet att det är konstigt, för den är ju med mig hela tiden.. men det gjorde mig nästan ledsen! Tänkte att det måste vara skrämmande på något sätt. Är redan mamma i själen :-P 

• lillefröe

Godmorgon allihopa  

Idag går jag in i v.9 och känner inte speciellt starka symtom, men jag oroar mig inte så mycket utan jag tänker såhär; blir det missfall så finns det inget jag kan göra åt det utan det kommer ske vare sig man vill det eller inte, om något är fel på barnet eller sammansättningen. 

På tisdag har jag inskrivning hos barnmorskan och det ska bli kul att det blir mer på riktigt äntligen! 

• lillefröe
    bubbelibubbeli skrev 2014-12-06 08:11:32 följande:

Hej alla! Är i vecka 11 idag (10+0) och upptäckte nu när jag var på toa att det kom lite blod. Är livrädd för missfall eftersom jag fick ett i juli som började just med en liten blödning. Någon mer som haft blödning/ar?

Blödningar kan vara illavarslande, ja, men det kan också vara helt normalt. Slemhinnorna är väldigt sköra när man är gravid. Har du haft sex nyligen? då är det vanligt att man blöder. Skulle du ha haft mens egentligen vid denna period om du inte var gravid? då är det vanligt att man blöder. Har man starka smärtor och blödningar ska man alltid söka sig till gyn. 

Håller tummarna för dig! 

• lillefröe
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-08 15:32:14 följande:

Hej alla! Är inne på ca 9+5 idag.. Känner mig inte lika trött som veckorna innan. Inga särskilda framträdande symtom förutom lite trötthet, kissnödighet (märks av på natten särskilt då det blir att kliva ur sängen för toabesök då och då) och lite lätt illamående när det kommer till mat. Just aptiten för olika maträtter har minskat radikalt tyvärr, så får pusha mig själv ganska ofta för att få ner mat. Har blivit en riktig finsmakare med andra ord

Imorn ska vi på första samtalet med barnmorska, ska bli spännande! Strax innan nyår är det dags för det ordinarie ultraljudet runt v. 13. Meen, jag och sambon orkade inte vänta så vi bokade in ett privat sådant förra veckan. Det var fantastiskt häftigt att få se den lille därinne i magen och vi fick med oss bilder hem. Vilken känsla <3 Nu längtar jag som bara den till nästa ul...

Vilket landsting bor du i som har ordinarie UL i v.13 redan? Här är det 18-20 som gäller. 

Kul att ni fått se lill*n  

• lillefröe
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-08 19:24:18 följande:
    Jag tillhör Östergötlands landsting, och där jag bor brukar första ul ofta vara vid 12-13 veckor. Alla verkar erbjudas att göra kub-testet här också, vilket jag tycker är väldigt bra att möjligheten finnas. Vid v. 18-20 låter så himla länge att få vänta :/ men det verkar inte så jätteovanligt, bra iallafall om det finns nån privat att gå till om man ej orkar vänta så lång tid. Vilket landsting tillhör du?

Ja, det var så häftigt att se att det verkligen fanns något därinne. Skrattande

Men gud det låter ju jättebra. Här får man göra KUB privat om man är under 35, kostar 2200 kr då.. Om man vill göra tidigt ultraljud privat eller VUL då så kostar det 800 kr. Spöke

Imorgon ska jag iallafall till min BM och tror nog jag kan ha medicinska skäl nog att få göra ett tidigt ultraljud via landsstinget. Men vi får se vad hon säger! Skulle vara skönt att få se att det faktiskt är något där inne. Är i v.9 nu, så att vänta 10 veckor till känns plågsamt Obestämd

Jag tillhör Västerbottens läns landsting. Ska du göra KUBtestet? 

• lillefröe

Är det någon som har erfarenhet av foglossning och hur det känns? Jag vet att det är tidigt men jag har börjat känna något jag inte känt förut (nu v.9). 

Det gör tvärt ont i slidan och strålar ut till anus och klitoris (hela vägen med andra ord) och sedan ner i höger ben hela vägen ner till foten? Kommer och går lika snabbt. 

Tankar? 

• lillefröe
    Alvolina skrev 2014-12-08 22:00:00 följande:

Tror min mage börjar spurta iväg nu:)

Hur känner ni för vecka 12. Kan man börja slappna av lite? Jag tycker 10% risk fortfarande är mycket ;)

Ja håller med någon annan som skrev. 10% låter helt annorlunda än de siffror jag har hört. Vart har du fått dessa uppgifter från? 
  • lillefröe
    Ellonbellon skrev 2014-12-09 09:40:19 följande:

Jag har hört typ 1% risk från vecka 12+0...

Jo 10% skulle ju innebära att var tionde person fick ett sent missfall eller dödfött barn. Låter otroligt. 

Men ska höra med barnmorskan idag! Ska dit på inskrivning :) 

• lillefröe
    hallonlakrits1 skrev 2014-12-09 17:23:31 följande:
    Jaså, ja det är ju inte alls lika fin möjlighet som det bjuds på i vissa andra landsting som här. Jag har tagit blodprov inför KUB-testet så ja, det blir det på nästa ul. Och detta med så sent ultraljud för er också. Jag gjorde ju privat sådant förra veckan och det kostade 700kr, och var värt varenda krona.

Fick du nåt besked idag om du får göra ett tidigare ul? Det borde väl nästan funka med ett vanligt ul och inte ett vul för dig när det gått så här många veckor?
    Ja! Jag kommer få göra extra ultraljud både nu på måndag i v.10 och sedan i v.15 och sedan RULen i v.19-20. Jag skulle tydligen få göra det vare sig jag ville eller inte pga min anamnes. Så det känns jättespännande och nervöst.. och jättekul! Jag vet inte om det blir VUL eller vanligt på magen ännu, men det får vi se på måndag! 
Svar på tråden BF JULI 2015