• Anonym (Ful)

Finnar hela livet

Jag började få finnar väldigt tidigt, tror jag var 7-8. Mamma klämde sönder ansiktet på mig för att få bort dem men det hjälpte inte. Vi var även nån tur till hudläkare och fick nån frätande kräm att smörja på som gjorde att huden fjällade, men det hjälpte inte heller. Mamma gav upp efter några år.

Nu är jag 24 och har fortfarande finnar, har haft det hela tiden och mår jättedåligt. När jag tar upp det med tex mamma säger hon att det inte ens syns, och det gör det väl inte om man kollar på håll. Jag har inga jätteröda prickar eller enorma varfyllda bulor, utan hela ansiktet är fyllt med knottror och svarta porer. Kommer man nära så syns det tydligt. Det har gjort att jag nästan aldrig vill pussa min pojkvän, vågar inte sitta bredvid folk och diskutera i klassrummet, vågar inte byta frisyr eftersom luggen åtminstone täcker lite.

Det känns som om jag provat allt men inget hjälper ens lite. Det blir INGEN skillnad. Jag sminkar mig aldrig, gjorde det nåt år i tonåren men resultatet blev rent ut sagt äckligt och dolde bara skiten i 20-30 minuter innan det började kaka sig och sådär. Har varit till läkare och fått krämer som inte heller hjälper.

Min pojkvän sa att jag skulle prova Proactive, enligt honom har jag inte ens problem, men hans bror hade blivit hjälpt av det. Jag tänker att jag har provat så jävla mycket att det inte känns värt att slänga flera hundra på ännu en grej som inte kommer funka, men vad vet jag? Är det en mirakelkur eller? Finns det nåt annat man kan prova?

• Svar på tråden Finnar hela livet
  • Anonym (Ful)
    Anonym (Hmm...) skrev 2014-10-23 15:36:29 följande:

Kollat om du har PCO? Acne kan var ett symtom på det. E-vitamin är allmänt bra för huden.

Får man inte en massa andra symptom då också? När jag läser på 1177 om det står det "ökad kroppsbehåring, viktökning, utebliven mens" osv. Jag är väldigt smal, har knappt hår alls på kroppen och har snarare mycket mens. Men jag har funderat på om det kan vara hormonellt eftersom finnarna sitter överallt, t.o.m inuti öronen, och inte bara där jag blir "fet" i huden liksom. Men jag har tagit en massa blodprover hela livet pga andra saker och kollat hormoner och sånt och ingen har nämnt något avvikande där.
  • Chrysabelle

Tja, jag vet inte, bidrottninggelé?

• Anonym (Ful)
    Fia 28 skrev 2014-10-23 15:42:11 följande:
    Men är det just B5 med bland dessa vitaminer du äter? Ska vara typ 2000-10000mg per dag för att ge nån effekt.
    Ja, det provade jag i våras utan resultat, höll på säkert 6 månader. Just nu tar jag tillskott med alla B-vitaminer fast i "normala" doser (lite högre än REK såklart).
  • Anonym (Hmm...)

Låter inte som PCO då. Jag tycker ändå du ska gå till hudläkare för det finns ju hjälp att få.

• Fia 28
    Anonym (Ful) skrev 2014-10-23 15:43:43 följande:
    Ja, det provade jag i våras utan resultat, höll på säkert 6 månader. Just nu tar jag tillskott med alla B-vitaminer fast i "normala" doser (lite högre än REK såklart).
    Ok, då hade jag nog sökt upp hudläkare om du redan testat så mycket och inget hjälper.
  • Anonym (fy)

Fy vad jobbigt det låter, din stackare! Jag har en hel del finnar trots att jag är över 30, men det låter inte som att det är i närheten av dina problem. :/ Jag började inte få det förrän jag var 21, heller.

Det som hjälper mig bäst är att regelbundet tvätta och smörja mig ordentligt; fuskar jag en dag kommer det genast en massa nya. Jag använder Vichy Normaderm (den gröna) rengöring och helt vanlig HTH-lotion i ansiktet - det är en bra och billig fuktkräm utan mineraloljor, och den ger massor av fukt! Ibland kan problemet vara att man är för torr istället för fet, så får man finnar av det istället... Peelar lite lätt med ekologiskt socker i min rengöringskräm gör jag någon gång i månaden.

Jag äter inget socker (bara lite frukt och bär) och nästan inga mjöl- eller mjölkprodukter. Jag använder ett rent örngott varje natt (rättare sagt varannan natt, för jag kan använda samma örngott två nätter om jag vänder på kudden den andra natten) och torkar mig aldrig i ansiktet med en handduk eller något annat, och petar mig så lite som möjligt i nyllet. Jag försöker låta bli att klämma men det är ganska svårt! När finnarna är röda låter jag dem vara helt, men när de har fått ett litet gult/vitt huvud (eww) petar jag hål på dem med en liten nål så att varet försiktigt kommer ut, istället för att klämma och orsaka extra skada.

Det var mina tips det, hoppas det blir bättre för dig! Och just det ja: om du ska klämma (fast man egentligen inte får), gör det när huden är uppvärmd t ex efter en dusch, så kommer innehållet ut lättare och du får mindre skador.

• Anonym (Ful)
    Anonym (fy) skrev 2014-10-23 16:44:34 följande:

Fy vad jobbigt det låter, din stackare! Jag har en hel del finnar trots att jag är över 30, men det låter inte som att det är i närheten av dina problem. :/ Jag började inte få det förrän jag var 21, heller.

Det som hjälper mig bäst är att regelbundet tvätta och smörja mig ordentligt; fuskar jag en dag kommer det genast en massa nya. Jag använder Vichy Normaderm (den gröna) rengöring och helt vanlig HTH-lotion i ansiktet - det är en bra och billig fuktkräm utan mineraloljor, och den ger massor av fukt! Ibland kan problemet vara att man är för torr istället för fet, så får man finnar av det istället... Peelar lite lätt med ekologiskt socker i min rengöringskräm gör jag någon gång i månaden.

Jag äter inget socker (bara lite frukt och bär) och nästan inga mjöl- eller mjölkprodukter. Jag använder ett rent örngott varje natt (rättare sagt varannan natt, för jag kan använda samma örngott två nätter om jag vänder på kudden den andra natten) och torkar mig aldrig i ansiktet med en handduk eller något annat, och petar mig så lite som möjligt i nyllet. Jag försöker låta bli att klämma men det är ganska svårt! När finnarna är röda låter jag dem vara helt, men när de har fått ett litet gult/vitt huvud (eww) petar jag hål på dem med en liten nål så att varet försiktigt kommer ut, istället för att klämma och orsaka extra skada.

Det var mina tips det, hoppas det blir bättre för dig! Och just det ja: om du ska klämma (fast man egentligen inte får), gör det när huden är uppvärmd t ex efter en dusch, så kommer innehållet ut lättare och du får mindre skador.

Tack för tipsen. Jag har också hört att man kan vara för torr, men det är jag inte. Blir oljig i ansiktet efter några timmar och brukar torka av mig med papper eller skölja med bara vatten. Jag använder aldrig tvål utan tvättar med vatten, har använt antingen nån scrubkräm eller ansiktsskölj, har provat ansiktsvatten också. Jag klämmer sällan eftersom det ju bara är knottror och vita/svarta prickar, det är även därför ingen tar mig på allvar eftersom det inte syns om man tittar på håll. Men känslan av att ALDRIG vara fin och fräsch och ren gör mig riktigt deprimerad. Jag KAN inte ha smink på mig på en date eller nåt, för det framhäver verkligen hur ful hy jag har Rynkar på näsan
  • Anonym (fy)

Ja, fast ibland kan oljigheten vara ett tecken på att man är för torr, att huden liksom överkompenserar med extra mycket fett när den märker av torrheten. Så det kan ju vara värt att testa den kombinationen jag skrev, om din hud nu gör dig deprimerad oavsett. Och tro mig, jag vet precis hur deppig man blir! Jag använder inte heller smink för jag tycker också det ser för jävligt ut när man tagit på det, t o m värre än utan. Dessutom tycker jag (på ett sätt) att det är "vackrare" (eeeh...) att våga visa upp sig och stå för sin fulhet, än att försöka dölja den med smink. Alltså, det blir så uppenbart att man har dåligt självförtroende då. *försöker desperat hitta en positiv vinkel*

Jag har inte känt mig fräsch och fin och ren sedan jag var typ 16, så jag vet verkligen hur du känner dig. Jag har dessutom fått rynkor i förtid och har påsar under ögonen. Yaaaaaaaaaaaaaaay!

• JosefinGranqvist89

Testa att tvätta ansiktet med olja

plazakvinna.com/blog/rengor-ansiktet-med-olja/

Låter som du har fet hud och att tvättandet gör att du torkar ut huden som gör att den producerar mer talg och huden blir fetare. Har tvättat på detta sättet i några månader och det funkar jättebra för mig, har problem med större finnar och jag upplever att det blir mindre finnar när jag tvättar med olja, dock är jag gravid nu så finnarna attackerar pga hormonerna just nu

• Anonym (I)

Jag hade problem länge, har provat alla krämer som finns, utan resultat. Tills jag gick över till naturlig hudvård, nu använder jag african black soap för rengöring och fuktkräm med oliv från apoteket. Gör ibland lermask, ibland aspirinmask. Nu har jag inga problem alls längre. Ofta blir huden förstörd och fuktbalansen störd av starka krämer, vilket gör problemet värre.

• Anonym (Ful)
    JosefinGranqvist89 skrev 2014-10-23 17:10:12 följande:

Testa att tvätta ansiktet med olja

plazakvinna.com/blog/rengor-ansiktet-med-olja/

Låter som du har fet hud och att tvättandet gör att du torkar ut huden som gör att den producerar mer talg och huden blir fetare. Har tvättat på detta sättet i några månader och det funkar jättebra för mig, har problem med större finnar och jag upplever att det blir mindre finnar när jag tvättar med olja, dock är jag gravid nu så finnarna attackerar pga hormonerna just nu

Men jag övertvättar inte direkt. Jag tvättar mig när jag duschar på morgonen, torkar med papper om jag ser äcklig ut i skolan, och tvättar med rent vatten innan sänggående. Tvättar inte hysteriskt, så jag fattar inte hur jag skulle kunna torka ut mig med det. Ska jag undvika att få vatten på ansiktet när jag duschar eller? Obestämd

Jag kan inte öppna länken du skickade.
  • Anonym (Ful)
    Anonym (I) skrev 2014-10-23 17:13:00 följande:

Jag hade problem länge, har provat alla krämer som finns, utan resultat. Tills jag gick över till naturlig hudvård, nu använder jag african black soap för rengöring och fuktkräm med oliv från apoteket. Gör ibland lermask, ibland aspirinmask. Nu har jag inga problem alls längre. Ofta blir huden förstörd och fuktbalansen störd av starka krämer, vilket gör problemet värre.

Vad är det för produkter du använder? När jag går in på apoteket eller Kicks och kollar finns det typ 200 olika med oliv eller vad det nu är man ska leta efter, och då känns det bara som att jag vill ge upp och gå ut.
  • Anonym (I)
    Anonym (Ful) skrev 2014-10-23 17:22:36 följande:

Vad är det för produkter du använder? När jag går in på apoteket eller Kicks och kollar finns det typ 200 olika med oliv eller vad det nu är man ska leta efter, och då känns det bara som att jag vill ge upp och gå ut.

Oliva heter serien, finns på apoteket, gröna förpackningar, använder den som heter intensive moisturising face cream.

African black soap finns bara att köpa på internet vad jag vet, googla så hittar du :)
  • maggank

Jag tror du dels behöver mer fett till huden som någon annan nämnde. Kallpressad ekologisk kokosolja är så sjukt bra. Sjunker in i huden direkt och lämnar ingen oljig eller fet känsla efteråt, luktar dessutom gott och fräscht. Både rengör och tillsätter fett till huden så att den slutar överproducera talg.

Andra tipset är att sluta med socker. Både kakor, godis, läsk som socker i mat exempelvis mjöl, ris, potatis, bröd och andra kolhydratsrika saker. Undvik stora mängder frukt också. Så lite socker som möjligt gör underverk för huden!!

Testat sååå många krämer och ingenting fungerade mot min acne (framför allt finnarna på ryggen..). Sen jag slutade med socker för 3½ månad sen är i princip alla finnar borta.

• Zaiga

Hej!
    Har haft böldakne från och till i nästan 10 års tid. Är 32 år idag. Har prövat det mesta i medicinväg men alltid samma visa. Hjälper endast tillfälligt och så är man där igen. Har alltid varit övertygad om att det är något fel inne i min kropp och det är därför den beter sej som den gör, och då hjälper ju inte salvor precis..Mitt tips till dej TS är att du utesluter gluten ur din kost, för att fasten du kanske inte har celiaki så finns det risk att du är allergisk mot gluten. Så var det i mitt fall, inte celiaki men helt klart överkänslig mot gluten! Samma gäller socker i större mängder, det triggar också igång min akne. Det var ett tips från min hudläkare som jag följde, men det krävdes att mina problem eskalerade ytterligare innan jag kunde ta till mej hennes råd. Det tog c 2 veckor innan aknen sakta men säkert började torka bort. Har också prövat dethär med ekologisk kallpressad kokosolja i ansiktet men den oljan är för grov att ha i ansiktet, den passar liksom bättre till övriga kroppen. Skulle hellre då rekommendera jojobaolja i ansiktet åt dej. Kör en 6 månaders glutenfri och sockerfri diet, det kostar inget och du slipper mediciner. Medikament är ändå ingen hållbar lösning. Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Finnar hela livet