• Cina84

Spolning vilken cykeldag?

Vilken dag i cykeln gjorde ni en spolning av äggledarna?

• Svar på tråden Spolning vilken cykeldag?
  • Cina84
    Emmalbs88 skrev 2014-10-28 21:15:35 följande:

Lycka till imorgon! Går säkert jätte bra! Ska du sövas? Har också två cystor, men det konstaterades vid spolningen att de sitter utvändig på äggledaren. Mina ska tydligen försvinna av sig själv! Så hoppas det! :)

Tack tack :) Japp, för första gången i mitt liv.. Har haft cystorna i ca ett halvår och nu på sista kollen hade den ena blivit större därför blev det operation. Hoppas på att dina gör det, måste ändå vara det bästa om kroppen fixar det på egen hand.
  • Cina84

Det sket sig helt. :(. Det var i ga cystor jag hade det var en vätskefylld äggledare som hon fick ta bort. Vid spolning visade det sig inte vara någon passage på vänstra äggledaren så det kommer bli provrörsbefruktning för vår del. Inte riktigt vad jag hade väntat mig. Trodde att detta skulle vara sista saken att åtgärda sen skulle det fixa sig...

• Thotis90

Jag var på dag 3 eller 4 (mensen var en vecka sen p.g.a. att jag provat huskursen där man ska äta Bisolvon fram till ägglossning...). 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - hedblom.blogg.se
  • Gweny
    Cina84 skrev 2014-10-30 08:07:22 följande:

Det sket sig helt. :(. Det var i ga cystor jag hade det var en vätskefylld äggledare som hon fick ta bort. Vid spolning visade det sig inte vara någon passage på vänstra äggledaren så det kommer bli provrörsbefruktning för vår del. Inte riktigt vad jag hade väntat mig. Trodde att detta skulle vara sista saken att åtgärda sen skulle det fixa sig...

Uch vad tråkigt! Hoppas det går bra med ivf sen! Man blir omtumlad. Vart ska ni göra det? Jag ska göra spolning på torsdag, sen remiss för ivf på Sahlgrenska.
  • Cina84
    Gweny skrev 2014-11-21 12:54:41 följande:

Uch vad tråkigt! Hoppas det går bra med ivf sen! Man blir omtumlad. Vart ska ni göra det? Jag ska göra spolning på torsdag, sen remiss för ivf på Sahlgrenska.

Ja det blev faktiskt lite av en chock när jag fick veta det. Nu har jag (nästan) förlikat mig med tanken. Är inte så nervös för själva behandlingen men är orolig för att det inte ska ta sig. Jag har ju inte haft någon värst tur än så länge... Men men jag ska och måste tänka positivt! Vi är satta i kö till RMC i Malmö och senast i februari ska vi få komma dit.

Lycka till med spolningen :). Vad jag har läst har många lyckats bli gravida efter en spolning. Kanske du också är en av dem, så du slipper ivf! :)
  • Decibel84

det jag inte riktigt kan släppa är att hon efter min spolning sa " ja du är lite trång på ena sidan, en liten blockering" den blockeringen kunde man inte göra något åt....den blockeringen KAN påverka förmågan att bli gravid..

men hon sa inget om hur storchansdet är att den lixom försvårar allt?
    är det så att blockeringen, eller förträngningen försvårar det lite eller mycket eller åååhh blir galen:(

• Gweny
    Decibel84 skrev 2014-11-21 21:39:38 följande:

det jag inte riktigt kan släppa är att hon efter min spolning sa " ja du är lite trång på ena sidan, en liten blockering" den blockeringen kunde man inte göra något åt....den blockeringen KAN påverka förmågan att bli gravid..

men hon sa inget om hur storchansdet är att den lixom försvårar allt?
    är det så att blockeringen, eller förträngningen försvårar det lite eller mycket eller åååhh blir galen:(

Men låter ju konstigt att det även ska försvåra en graviditet? Man blir verkligen väldigt förvirrad över allt man hör och läser. Som du säger, jag kan stå ut med behandlingen, men rädd att det inte ska ta sig det heller... får hoppas på det bästa.
  • Decibel84
    Gweny skrev 2014-11-21 22:18:20 följande:
    Men låter ju konstigt att det även ska försvåra en graviditet? Man blir verkligen väldigt förvirrad över allt man hör och läser. Som du säger, jag kan stå ut med behandlingen, men rädd att det inte ska ta sig det heller... får hoppas på det bästa.
    Jag läser in för mycket i det jag läser.
    Sen läser jag om nån som skrivit"gjorde en spolning idag och jag hade ett fint ägg på blabla mm"
    Då börjar jag bli ännu mer fundersam, hade jag också ett fint ägg?
    Spelar äggen nån roll dom spolas ju iaf bort?

ja, det låter konstigt men kan ju också vara en förklaring varför vi inte blir gravida.
    eller så är det inte alls därför...åååååh
  • Cina84
    Gweny skrev 2014-11-21 22:18:20 följande:

Om jag har förstått det rätt så kan det försämra chanserna om det är så att förlängningen är såpass så att det kan samlas vätska bakom den, för den vätskan kan påverka möjligheten att ägget fäster. Då är det bättre att ta bort den fick jag förklarat. Sen bara för att man tar bort den ena äggledaren så minskar inte ens chanser till graviditet. Då jobbar bara den sidan med äggledare dubbelt. Hoppas mitt svar kan vara lite till hjälp :)

Ja det är ovissheten som är jobbig :(
  • Gweny
    Cina84 skrev 2014-11-21 22:35:27 följande:
    Om jag har förstått det rätt så kan det försämra chanserna om det är så att förlängningen är såpass så att det kan samlas vätska bakom den, för den vätskan kan påverka möjligheten att ägget fäster. Då är det bättre att ta bort den fick jag förklarat. Sen bara för att man tar bort den ena äggledaren så minskar inte ens chanser till graviditet. Då jobbar bara den sidan med äggledare dubbelt. Hoppas mitt svar kan vara lite till hjälp :)

Ja det är ovissheten som är jobbig :(
    Ja men det var ett bra svar, tack.
  • Cina84
    Decibel84 skrev 2014-11-22 11:13:06 följande:

TA BORT DEN?!

:(

Det låter som jag skrämt upp dig och det var verkligen inte min mening. I ditt fall är det bara en liten blockering som du skrev och säkert då inte aktuellt. Men det kan kanske vara värt att veta om, om det mot förmodan inte skulle lyckas för er. Jag skulle råda dig att ta kontakt med gyn för rådgivning eller boka en telefontid till din doktor för att få förklarat vad hon menade exakt.
  • Cina84
    Decibel84 skrev 2014-11-22 11:13:06 följande:

TA BORT DEN?!

:(

spolningen du gjorde, gjorde du den under narkos? En spolning som görs under narkos ger större effekt eftersom den kan göras under lite större tryck. Kanske också värt att fråga om.
  • Decibel84
    Cina84 skrev 2014-11-22 12:59:24 följande:
    spolningen du gjorde, gjorde du den under narkos? En spolning som görs under narkos ger större effekt eftersom den kan göras under lite större tryck. Kanske också värt att fråga om.
    nej jag var vaken, det var aldrig prat om narkos varken före eller efter:S
  • Decibel84
    Cina84 skrev 2014-11-22 12:55:20 följande:
    Det låter som jag skrämt upp dig och det var verkligen inte min mening. I ditt fall är det bara en liten blockering som du skrev och säkert då inte aktuellt. Men det kan kanske vara värt att veta om, om det mot förmodan inte skulle lyckas för er. Jag skulle råda dig att ta kontakt med gyn för rådgivning eller boka en telefontid till din doktor för att få förklarat vad hon menade exakt.
    Jag tror jag helt enkelt får vänta tills vi kommer på uppföljning och alla svar är klara:)
    tack!
  • Cina84
    Decibel84 skrev 2014-11-23 11:39:12 följande:

nej jag var vaken, det var aldrig prat om narkos varken före eller efter:S

Decibel84 skrev 2014-11-23 11:39:46 följande:

Jag tror jag helt enkelt får vänta tills vi kommer på uppföljning och alla svar är klara:)

tack!

Ja men gör så :). Men så vet du lite vad det kan finnas för alternativ om det mot förmodan inte skulle ta sig :).
Svar på tråden Spolning vilken cykeldag?