• Myhanna

växter inomhus

Hej! Finns det någon som är duktig på blommor   jag vill ha växter inomhus som blommar, inte bara gröna. Nu det sista har jag provat alla möjliga men de överlever inte, jag har pelargonier kvar och är så rädd att de ska kolla vippa också snart, bladen blir bruna/gula så jag får hela tiden klippa bort blad?
    Nu vet jag inte vad det heter som jag har provat det sista med blommor men finns det NÅGON som är tålig, som har blommor ? 

• Svar på tråden växter inomhus
  • Stårschan

Det finns många tåliga, till exempel Saint Paulia, men du kan inte räkna med att de blommar året om. Alla blommande krukväxter har ju sina blomningsperioder, så det kan vara bra att ha några olika sorter. Gå in i en blomsterhandel och prata med personalen där.

• DontTellMeWhatToDo

Saint paulian är lätt. Det finns blommor i många färgkombinationer, rosa,lila vit och blandningar av de. Den blommar länge men det känns lite "tantig". De är lika lätta som orchideer om inte lättare. Den hatar att få vatten på sina blad och det är bäst att alltid vattna den underifrån, se det lite som en kaktus, vattna snålt.

Fredskalla, den säger verkligen till dig då den behöver vatten. 
    Doftranka, änglavinge begonia, gardenia, Porslinsblomma, (svårare: Hibiscus, Bägarranka, Gerbera) (svåra över vintern, vad jag vet, är pelargon och fuchsia)
    Mycket beror på vart du köper växten ifrån, mina växter från IKEA / Plantagen överlever inte lika bra alls jämfört med växter från ett växthus/ Plantskola.

De flesta växter, ink Pelargonierna vill ha mindre vatten nu när det blir mörk ute, det är lätt hänt att man råkar dränka växten.

• myskmalva

Jag funderar själv på att köpa en anthurium. De verkar blomma mest hela tiden, med minimal skötsel.

• Myhanna

Hej tack så jätte mycket för era tips, ska googla på de ni nämt???? får se hur många av dem jag tagit död redan på haha

Jaså pelargonierna vill inte ha så mycket vatten nu kanske är därför bladen blir gula då? Hmm får testa att vattna mer sällan

• Myhanna
    myskmalva skrev 2014-10-24 17:00:53 följande:

Jag funderar själv på att köpa en anthurium. De verkar blomma mest hela tiden, med minimal skötsel.

Jaha får googla på den också
  • Myhanna

Nu har jag googlat på de blommor som nämts! Saint paulia har jag haft tidigare, den blommade inte så länge nej den är lite låg med, skulle vilja ha något högre!

Fredskalla har jag haft tidigare, den är fin, och vit tidigare kunde jag bara tänka mig helt gröna växter eller med vit blomma, absolut inga blommor med färger, absolut inte pelargonior (mormor blomma haha

Nu har jag väl blivit gammal haha vill ha växter med blommor, gärna rosa och pelargonior!

Doftranka har jag provat den ville inte vara med

Begonia ser fin ut den har jag inte provat

Änglavinge har jag aldrig sett eller hört talas om! Gardenia känner jag inte till! Porslinsblomma har jag haft men den blommade inte!

Anthurium ser jätte fin ut

• Myhanna

Sista blommorna jag köpte var cyklamen det går inte bra med dem haha!!

• DontTellMeWhatToDo

Cyklamen är ganska svår, om den är från plantagen så är den typ dödsdömd, bara en tillfällig prydnadsblomma.

Anthurium/Rosenkalla och släkting flamingoblomma.. är lätt och blommar länge, om den är välskött så kan man föröka den, dela den vid omplantering så har man två.. tre eller fyra :) som kan du ge till släkt och vänner.

• Pimpinellan
    Myhanna skrev 2014-10-24 17:33:19 följande:
    Sista blommorna jag köpte var cyklamen det går inte bra med dem haha!!

Jag har 3 cyklamen som alla är mellan 5-6 år och de blommar mest hela tiden. Problemet är att 99,99 inte vet hur man får dem att överleva och blomma om medans jag som liksom fattat tycker de är skitlätta! Glad  Höstglöd/våreld blommar också om om man gör rätt. Amarylllis också-mina är bortåt 10 år.
  • DontTellMeWhatToDo

Min mamma har också cyklamen som har överlevt flera år. Jag tror hon har haft tur med självaste plantorna/knölarna. Men även många hon har fått genom åren har bara kollapsat, förmodligen på grund av att själva plantan har varit framdriven för engångsbruk.

Här är lite instruktioner på hur man sköter om växten: http://www.odla.nu/inspiration/skotselrad-cyklamen 
    och http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plantera-Odla/Lattskotta-krukvaxten-Cyklamen---en-piggelinkick-i-morkret/?Page=2
    Det är bara att försöka skapa rätt förutsättningar för att växten ska trivas, om det inte funkar så funkar det inte. :)

• Ensam hemma

Mitt tips är orkidéer, den vanliga Brudorkidén är lättskött och blomvillig.

Själv gillar jag Höstglöd/Våreld. De finns i olika färger/enkel eller dubbelblommande. De är väldigt lättskötta och dessutom är de billiga. 

I längden blir det billigare att köpa plantor av bra kvalitet gärna från en blomsterhandel som vet de sysslar med.

• Myhanna
    Ensam hemma skrev 2014-10-25 12:39:05 följande:
    Mitt tips är orkidéer, den vanliga Brudorkidén är lättskött och blomvillig.

Själv gillar jag Höstglöd/Våreld. De finns i olika färger/enkel eller dubbelblommande. De är väldigt lättskötta och dessutom är de billiga. 

I längden blir det billigare att köpa plantor av bra kvalitet gärna från en blomsterhandel som vet de sysslar med.
    Mina orkidéer går det inte bra med =(
    jag tror det är höstglöd jag har eller någon/några som är väldigt lika, men de blommor ju inte hela tiden, mina är bara gröna nu
  • Ensam hemma
    Myhanna skrev 2014-10-30 12:50:42 följande:
    Mina orkidéer går det inte bra med =(
    jag tror det är höstglöd jag har eller någon/några som är väldigt lika, men de blommor ju inte hela tiden, mina är bara gröna nu
    Själv har jag blommor/blomstänglar i så gott som alla orkidéer efter vilo/tillväxtperioden under sommaren.

Höstglöd/våreld är en växt som de flesta behåller under de månader de blommar och byter sedan ut dem mot nya. Visst blommar de om, men man köper nya för de kostar så lite. Jag fick en liten påskplantering med våreld och det finns några enstaka blommor kvar på den, så den har alltså blommat i 6 månader. Det verkar som du vill ha någon växt som alltid blommar vilket är nästan omöjligt eftersom varje sort har sin egen högsäsong.
  • Pimpinellan

Man får ha några olika blommande så de turas om. Mitt i vintern är det dock få som blommar,men de finns ju.

• Indigo

Novemberkaktus är mitt tips.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • isaswe

Främsta orsaken till att det inte blommar är bristen på ljus under vinterhalvåret (särskilt pelargoner - samlar på dem själv).

Försök ha blommor i solläge alt ge extraljus med hjälp av lampor.

• Minstingen

Lånar tråden:
    Är trött på det här. Tycker om garderobsblommor men lyckas ALDRIG!
    Visst är dem fina i början men alla säger att dem ska vara såååå lätta att sköta men mina slutar alltid med att jag får klippa av stjälkarna en efter en så att den till slut liknar en muterad alien-hand.

Hur får jag min garderobsblomma att se ut som nedan under lång tid?

http://www.skötselråd.se/skotselrad-krukvaxter/garderobsblomma/garderobsblomma-skotsel/

http://www.llifle.com/Encyclopedia/SUCCULENTS/Family/Araceae/2944/Zamioculcas_zamiifolia_zamiifolia

Svar på tråden växter inomhus