Anonym (Qwe) skrev 2014-10-24 20:58:31 följande:
Din Ts upplevs som -"Gott, nu får jag mer att spendera!" därav mitt inlägg och att jag jag frågade om konsekvens. Kanske missuppfattade när jag upplevde det som om det viktigaste var att du fick mer och är en vinnare...
Jag försöker se helheten, vad denna budget gör för hela samhället, vad konsekvenserna blir om 1 år, 5 år, 20 år... Jag ser bara förlust! Jag ser ökad arbetslöshet. Dyra åtgärdsprogram. Företagsflytt utomlands. Färra nystartade företag.
Jag är inte en av förlorare om jag ser till min privatekonomi. Jag är inte höginkomsttagare. Jag är inte arbetsgivare. Jag röker inte. Jag utnyttjar inte läxrut. Men jag blir en förlorare när pengarna som de lovat till skola och sjukvård uteblir på grund av dyra åtgärdsprogram för att hindra ökad arbetslöshet. När skatteintäkterna uteblir för stora svenska bolag flyttar utomlands. De önskade ökningarna av skatteinkomster för höjd arbetsgivaravgifter för unga uteblir för ingen anställer dem vilket igen leder till ökad arbetslöshet.
Många dumma beslut kommer starta en nedåtspiral som kommer snurra snabbare och snabbare...
Men visst, du får 10 000 mer om året fast vad förlorar du? Ja, det är inte ditt beslut men det är det faktum att du utgår från jag, inte vi som irreterat mig.
Ja, en del av min frustration och rädsla går ut över dig men detta är för att belysa att man ALDRIG ska utgå från sig själv jämt utan se en helhet!
Är det värt 10 000 om året? Nej!
Vad exakt grundar du ditt påstående på att jag skulle gotta mig över att underhållet höjs?
Jag har beskrivit vilken ekonomisk konsekvens det ger mig respektive min sambo men jag har inte uttalat mig om jag själv tycker att det är bra eller dåligt. Så du har ingen aning om vad jag personligen tycker eftersom jag inte har skrivit något alls om min personliga åsikt i denna fråga.
Jag blir riktigt förbannad på att du tar dig rätten att "ta ut din frustration" på mig eftersom du Omöjligt kan veta vad jag tycker om detta beslut. Snacka om att skjuta budbäraren. Brukar du ofta hitta på att människor har olika åsikter