Nu höjs underhållet
Får du underhållsbidrag? Från försäkringskassan? Ja, då höjs din inkomst. Betalar pappan till barnen har du tagit ut glädjen i förskott! Underhållsstöd och underhållsbidrag är inte samma sak!
Får du underhållsbidrag? Från försäkringskassan? Ja, då höjs din inkomst. Betalar pappan till barnen har du tagit ut glädjen i förskott! Underhållsstöd och underhållsbidrag är inte samma sak!
Ännu ett korkat beslut av den nya skitregeringen! Dina barn kommer alltså "kosta" 4196 kr i månaden? 1573+1573+1050 i månaden!
Helt galet... Finns inga barn som kostar så mycket
Eller du kanske inte kan bidra till barnens kostnader?
Jäkla skitregering, landet lagom där det inte ska löna sig att jobba. Vilka var det som var vinnarna nu igen... Ensamstående mammor utan inkomst? Förlorarna, de som jobbar och har många anställda, särskilt de som anställer ungdomar? Jättebra Sverige, det kommer gå skitbra för oss! Vi ska försöka få ner ungdomsarbetslösheten genom att höja arbetsgivaravgiften för ungdomar... Vänta nu, om man vill att fler ungdomar ska få jobb kanske man inte ska göra det dyrare att anställa dem! Finns ingen logik! Känns som en denna budget har lagts bara för att göra tvärt om, bara för att reta den forna regeringen.
Tänker du på konsekvenserna för hela samhället eller ser du bara att du får 10000 mer att sätta sprätt på?
e ensamstående mammorna utan inkomst är inte vinnarna, snarare är de ded riktiga förlorarna. Eftersom de ju inte har någon inkomst har de försörjningsstöd och kommer inte att märka av de 300 kronorna över huvud taget eftersom de räknas av.
Vinnarna är de ensamstående mammorna som HAR inkomst.
Din Ts upplevs som -"Gott, nu får jag mer att spendera!" därav mitt inlägg och att jag jag frågade om konsekvens. Kanske missuppfattade när jag upplevde det som om det viktigaste var att du fick mer och är en vinnare...
Jag försöker se helheten, vad denna budget gör för hela samhället, vad konsekvenserna blir om 1 år, 5 år, 20 år... Jag ser bara förlust! Jag ser ökad arbetslöshet. Dyra åtgärdsprogram. Företagsflytt utomlands. Färra nystartade företag.
Jag är inte en av förlorare om jag ser till min privatekonomi. Jag är inte höginkomsttagare. Jag är inte arbetsgivare. Jag röker inte. Jag utnyttjar inte läxrut. Men jag blir en förlorare när pengarna som de lovat till skola och sjukvård uteblir på grund av dyra åtgärdsprogram för att hindra ökad arbetslöshet. När skatteintäkterna uteblir för stora svenska bolag flyttar utomlands. De önskade ökningarna av skatteinkomster för höjd arbetsgivaravgifter för unga uteblir för ingen anställer dem vilket igen leder till ökad arbetslöshet.
Många dumma beslut kommer starta en nedåtspiral som kommer snurra snabbare och snabbare...
Men visst, du får 10 000 mer om året fast vad förlorar du? Ja, det är inte ditt beslut men det är det faktum att du utgår från jag, inte vi som irreterat mig.
Ja, en del av min frustration och rädsla går ut över dig men detta är för att belysa att man ALDRIG ska utgå från sig själv jämt utan se en helhet!
Är det värt 10 000 om året? Nej!
De svagare? Fripassagerarna menar du? De som tror att man inte behöver kämpa, jobba hårt för att få det att gå runt? Är det dem du menar. Ja, att de äldsta och sjuka får det bättre är bra, riktigt bra. Tyvärr tror jag inte ett skit på att det kommer bli så, det kommer inte finnas några skatteintäkter för att finansiera detta. De röda bygger sin budget på att de tror att de får in mer intäkter på T.ex arbetsgivaravgifter för unga men jag tror att det istället kommer innebära högre kostnader eftersom du kommer stängas ut från arbetsmarknaden. De budgeterar att skatteintäkterna från de som tjänar mer än 50 000 kommer stuga men jag tror att detta kommer utebli då inkomsttagarna kommer skatteplanera för att slippa högre skatt. De bygger en budget på fantasiinkomster.
hellre att ingen är riktig vinnare än att de som har det dåligt ställt blir riktiga förlorare som det blev med förra regerningen
Jag är iallafall glad att äldreomsorgen, pensionnärer, vården, enstamstående osv får de bättre, om det samtidigt innebär att de som har skott sig hittills blir griniga ja då ser jag det som en underbar härlig bonus
så till alla missunsamma egoister därute som inte unnar de svagare grupperna att få de bättre, det är deras tur nu, jag unnar dom det av hela mitt hjärta