• oddberg

privat brygga?

En markägare bgråkar för att jag med familj ibland fikar på hans brygga. Han har saqtt upp en prydlig skylt med texten "Privat". Vi svarar honom att bryggan inte ligger i närheten av någon hustomt. Att han äger marken och bryggan spelar ingen roll i sammanhanget. Allemansrätten gäller ändå.  
    Sedan något år tillbaka hotar han med åtal för "olaga intrång". Han dyker upp, så fort han från sitt köksfönster ser att vi promenerar ned till sjön, som ligger drygt en kilometer från hans bostad.
    Törs vi fortsätta med att ha bryggan som utflyktsmål?

• Svar på tråden privat brygga?
  • Hoppentoss

Varför sitter ni på hans brygga om han inte vill det? Varför inte fika bredvid den? Så slipper ni reta farbrorn.

• Jag är bara jag

I princip har ni ju rätt,men för grannsämjans skull kanske ni kan flytta på er? Glad Vi äger mark och skulle vilja hindra folk från både det ena och det andra,men vet att vi inte får så vi lägger oss inte i.

• oddberg

Vi anser att vi helt enkelt har rätt att emellanåt besöka bryggan. Man sitter väldigt bra där.Vi varken stör eller förstör. Vi har inte på något sätt hindrat markägaren från att använda sin båtbrygga.
    Man ska väl inte låta en ogin markägare sätta allemansrätten ur spel. Eller hur?

• sportpappa

Att han äger mark och brygga spelar väldigt stor roll eftersom det är hans brygga och det är han som kan säga till folk att inte använda hans egendom.
    Man får använda privata bryggor om det inte innebär olägenhet för ägaren. Exakt vad olägenhet är kan man nog tvista om, men om ägaren är där så bör man inte använda bryggan.
    Om ägaren är vid bryggan och säger till er så är han på plats och upplever en olägenhet. Använd då inte bryggan. Om han inte är där så använd den. Se bara till att lämna den i det skick ni fann den för annars är det ni som bryter mot den rätt ni åberopar.

• oddberg

Ägeran har aldrig varit där först. Han dyker upp efter ca 15 minuter,  när vi sitter och fikar eller solar och är otrevlig. Jag har bett honom att väcka åtal för olaga intrång så det blir klart vad som gäller juridiskt sett.
    Vid tidigare tillfällen har han gruffat för att vi gått eller cyklat förbi en vägbom, som han satt upp på en stig, som går över hans ägor (men inte över hans tomt). Då hotade jag att polisanmäla honom om han försökte hindra oss från att gå eller cykla den vägen. I den frågan bråkar han inte mer.
    Som sagt var - min inställning är att allemansrätten måste värnas.

• sportpappa
    oddberg skrev 2014-10-25 22:00:55 följande:

Ägeran har aldrig varit där först. Han dyker upp efter ca 15 minuter,  när vi sitter och fikar eller solar och är otrevlig. Jag har bett honom att väcka åtal för olaga intrång så det blir klart vad som gäller juridiskt sett.
    Vid tidigare tillfällen har han gruffat för att vi gått eller cyklat förbi en vägbom, som han satt upp på en stig, som går över hans ägor (men inte över hans tomt). Då hotade jag att polisanmäla honom om han försökte hindra oss från att gå eller cykla den vägen. I den frågan bråkar han inte mer.
    Som sagt var - min inställning är att allemansrätten måste värnas.

Det är ju en sak om han faktiskt ska använda bryggan, men nu verkar han göra det bara för att han är grinig och småaktig.
    Det finns tråkiga folk överallt.
    Eftersom ni faktiskt har rätten på er sida så kan man ju undra vad han egentligen har emot att ni sitter och fikar där.
  • oddberg

Nästa gång ska vi bestämt ta och bjuda honom på kaffegök med dopp för att se, om han inte tinar upp lite.
    Allemansrätten kan värnas påflera sätt.

• Agent 355

Lycka till med Kaffegök med dopp.

Allemansrätten är en sak som gör mig förbannat glad över att vara svensk!

• manfrsthlm

deras brygga är deras brygga,har inget och göra med ngn allemansrätt...har själv haft ett helvete med folk som trampar ned på priv brygga och tror att dom äger den,tänk om och tänk rätt..ta kontakt och FRÅGA om det är ok...det har iaf jag köpt

KIK: KRILLESTHLM1
  • sportpappa
    manfrsthlm skrev 2014-10-25 22:51:21 följande:

deras brygga är deras brygga,har inget och göra med ngn allemansrätt...har själv haft ett helvete med folk som trampar ned på priv brygga och tror att dom äger den,tänk om och tänk rätt..ta kontakt och FRÅGA om det är ok...det har iaf jag köpt

Vad grundar du det på? Egna tolkningar av lagen och allemansrätten?
    Enligt allemansrätten har man rätt att använda andras privata bryggor så länge den inte ligger i anslutning till tomtmark. Man får även tillfälligt angöra en privat brygga med båt.
    Så länge man inte hindrar eller stör ägaren av bryggan eller skadar den så är det fritt fram enligt allemansrätten.
  • manfrsthlm
    sportpappa skrev 2014-10-25 23:02:44 följande:
    Vad grundar du det på? Egna tolkningar av lagen och allemansrätten?
    Enligt allemansrätten har man rätt att använda andras privata bryggor så länge den inte ligger i anslutning till tomtmark. Man får även tillfälligt angöra en privat brygga med båt.
    Så länge man inte hindrar eller stör ägaren av bryggan eller skadar den så är det fritt fram enligt allemansrätten.
    absolut...du har rätt saxat från 1:1 allemansrätten"Om det är ett båthus eller brygga som däremot ligger i direkt anslutning till tomten (sjötomt) räknas det däremot som tomtbyggnation och är därmed privat och ingår inte i Allemansrätten. Ligger bryggan utanför tomtmarken och utom synhåll för ägaren/boenden så kan du däremot tillfälligt använda bryggan. Du kan till och med tillfälligt lägga till med båt. Däremot är det din skyldighet att lämna bryggan så fort som ägaren själv kommer. Du får självklart inte hindra ägaren på något vis från att nyttja sin egen brygga. Tänk på att lämna det rent och snyggt efter dig.
    En vinterstängd sommarstuga som uppenbart inte hyser någon vintergäst får anses vara OK att passera."....men det är oavsett god kutym att fråga bryggägaren...
  • manfrsthlm

har stenkoll

• sportpappa

Japp, det är alltid bra att fråga, men eftersom bryggan inte ligger vid tomten och utom synhåll så är det inte helt lätt att veta vem som är bryggägaren.
    Om man som bryggägare har problem med att folk brukar bryggan och vill bli tillfrågad så gör det enkelt för dem och sätt upp ett plakat med telefonnummer eller instruktion om hur man vill att de ska göra.

• manfrsthlm

tro mig...har haft det i 10 års tid.....är 2 som har ringt...och då har jag det i anslutning till min tomt...många är bra helt jävla vrickade och tror att dom äger skiten..så sjukt trött på det

• ursula

Det finns inga speciella byggregler och det krävs inget bygglov så länge du bygger den för enskilt bruk och inte för en småbåtshamn. Däremot kan du, mer som regel än undantag, behöva dispens från strandskyddsbestämmelserna. Kontakta länsstyrelsen eller kommunen, säger Nisse Norling på Boverket

Har han dispens för sin brygga

• absalon

Råkade en gång ut för riktigt busväder med stormbyar och hög sjö i skärgården.. Paddlade in till en brygga och drog upp kanoten på land. Satte mig i en olåst sjöbod för att vänta ut ovädret och ösa vattnet ur kajaken.
    En arg bryggägare dök plötsligt upp och sa åt mig att försvinna. Jag svarade att jag befann mig i en nödsituation och ämnade vänta ut ovädret. Om så behövdes, tänkte jag övernatta i hans sjöbod. Sedan gammalt gäller regeln "nöd bryter lag". Han hotade mig med polisanmälan.
    Någon polisanmälan har inte hörts av, trots att jag lät honom skriva av mitt körkort. Vad säger lagen?

Svar på tråden privat brygga?