• Anonym (Aningslös)

Vad händer i kroppen om man äter frön utan att blötlägga dem först?

I somras läste jag på en sida på fb där de pratade gott om chiafrön.
    Det lät ju bra så jag började äta dessa i min yoggi på morgonen.
    Tog ca en 1/2-1 msk o då tillsammans med lite fiberhusk.
    Fick efter någon vecka jätteproblem med magen som jag nu snart 4 månader fortfarande har.
    Vad jag inte visste var att man skulle blötlägga dem innan man åt dem.
    Vet inte om det är de som ställt till mina magproblem, men jag letar orsaker, då jag nu har ont i hela överkroppen.

Så vad kan hända med magen/tarmarna om man äter frön o annat som ska blötläggas innan?

• Svar på tråden Vad händer i kroppen om man äter frön utan att blötlägga dem först?
  • Alexandre Nayle

Inget särskilt egentligen. Det blir svårare för kroppen att ta upp de nyttiga ämnena som chiafrön innehåller, om du inte blötlägger dem först, men skadligt borde det inte vara. Har själv aldrig provat men min bror som är vegetarian älskar dem. Han blötlägger dem.

• Alexandre Nayle

Ditt problem lär inte bero på det mao. Så länge du inte är allergisk eller nåt.

• Anonym (Wildrat)

De suger upp vätska från det som är runt om så det blir hårdare. I värsta fall blir du förstoppad av icke blötlagda frön men det motverkas av att dricka mycket samtidigt som du tar fröna.

Magproblemen du har kan bero på att det blir för mycket fibrer. Det är inte alla magar som gillar sånt. Testa att dra ner, ät tex bara chiafrön och inget fiberhusk.

Svar på tråden Vad händer i kroppen om man äter frön utan att blötlägga dem först?