• Maka

Misstänkt stöld

Hej!

Jag jobbar i en livsmedelsbutik som anställd. Igår eftermiddag kom det fram en man till mig som påstod sig ha sett några yngre killar plocka på sig varor inne i butiken. När dessa killarna skulle gå ut (de gick rätt förbi kassan bara) så stoppade jag dem. Den ena killen höll för fickorna. Samtalet fortsatte ungefär såhär:
    J: jag K: killarna

J: Hej killar, vill ni vara snälla och visa vad ni har i fickorna?
    K: Varför det?
    J: Därför att jag misstänker att ni har tagit saker utan att betala för dem.
    K: Har vi inte alls. Har du sett det eller?
    J: Nej, men andra kunder påstår det, vem spelar ingen roll. Om ni inte har något att dölja så är det väl bara att visa fickorna så är detta ur världen?
    *Den ena killen visar sina fickor (tomma) men den andra killen vägrar och blir istället aggressiv*.
    K: Lägg av att anklaga oss utan bevis, vi har inte gjort något.
    J: Som jag sa, jag vill inte ha bråk, vill du visa vad du har i fickorna?
    K:Rör mig då, rör mig (han ville provocera).
    Jag backar därefter och förstår att denna killen aldrig kommer ge sig så jag ber killarna att lämna butiken. Med lång kö i butiken så vill man inte heller tappa humöret för mycket.

Min fråga är nu; jag vet, eller har i vart fall för mig att enbart poliser får utföra kroppsvisitation och eftersom killen i fråga vägrade visa mig vad han hade i fickan så kunde jag inte göra så mycket. Men! Om detta händer igen, har jag då laglig rätt till att "hålla fast" dem tills polisen kan göra en kroppsvisitation? Alltså ex ta med dem in i personalrummet medan man väntar även om man inte har sett något själv utan enbart bygger detta på andras iakttagelser? Självklart kan det vara folk som vill jävlas som säger att något snor men i detta fallet var jag hyfsat säker på att mannen talade sanning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-26 12:28
    Kan tillägga att polisstationen bara ligger 3-400 meter bort så om jag skulle hålla kvar dem så pratar vi om 5-10 minuter om polisen kommer direkt.

• Svar på tråden Misstänkt stöld
  • Vickan I

Nej du får inte hålla kvar någon om du inte är säker på att personen tillgripit gods. Ett sk envarsgripande får endast göras "på bar gärning". Bara för att polisstationen ligger nära så betyder inte det att polispatrull fort kan komma heller. Det betor helt på hur mycket son är att göra och vart bilarna befinner sig.

• Maka

Jo, har också hört envarsgripande men läste då:

""Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar.".

Här var det ju "flyende fot" då. Och fängelse kan följa på detta brott vare sig det är snatteri eller stöld. Men ja, jag misstänkte nästan att anklagelser inte är nog för att hålla fast dem. Men om vi vänder på det då. Om jag ser några plocka på sig saker,  stoppar dem och de vägrar visa vad de har på sig. Får jag hålla fast dem då?

• Vickan I

Jo men huvudpunkten här är DEN SOM BEGÅTT BROTT. Det måste finnas mer grund än att någon bara säger det och försvinner iväg. Det ska vara på bar gärning eller flyende från det konstaterade brottet. Du kunde inte bevisa att mannen snattat. Om du sett det eller annan bevisning finns så ja då får du hålla kvar personen. Sedan ska du väga in när/om det är värt att brottas med en snattare. En del gör vad som helst för att komma från platsen och följer inte med frivilligt. En del kan vara drogpåverkade, bära ngt vapen etc. Alltid säkerhet först.

• sportpappa

Vid misstanke om brott så kan du inte göra något utan du måste ta dem på bar gärning och de måste passera kassalinjen. Att bara plocka på sig varor är inte snatteri, men det är ett väldigt misstänkt beteende som med stor sannolikhet blir ett snatteri när de ska gå ut ur butiken.

• Maka

Ja, här hann de ju passera kassalinjen och med tanke på att killen höll för fickorna så är jag 100% säker på att han hade något. Det är inte det faktum att han stal för några kronor som stör, utan det hånet han gör mot butiken. Han var säkert väl medveten om att jag inte kunde göra något, och utnyttjade det. Sen att de säkert kommer tillbaka och gör samma sak igen. Tycker bara att det är synd att man har såna intressen.. Jag kan själv anse att folk blir kränkta för lätt idag.. Om jag hade stoppats i en butik och blivit ombedd att visa fickorna så hade jag förmodligen känt "vaddå för? Ser jag brottslig ut?" Men alla är vi människor så man kan se fel. Om en anställd hade sett en person lik mig så kan det bli fel person som anklagas men har man inget att dölja så förstår jag inte vad som är så svårt med att visa vad man har, hur "kränkande" det än är. Jaja, tack för svaren i alla fall. Detta kan vara bra att veta annars finns ju risken att man sätter sig i skiten själv..

• Moderno

Jag tycker du ska fråga efter riktlinjer hos din arbetsgivare. Spontant rekommenderar jag inte ett ingripande om du tillhör kassapersonal med hänsyn till din egen säkerhet. Sitter du själv i kassan uppstår också ett märkligt avbrott under tiden du brottas med tjuvarna. Kan förstå att detta kan vara ett stort problem, men lämna lösningen åt arbetsgivaren.

• Maka

Det är en rätt stor butik så jag satt inte i kassan, förde killarna lite åt sidan. Men visst, de är sant som ni säger, de kan göra motstånd och bära kniv och annat möjligtvis. Hellre gå därifrån oskadad än riskera livet för några kronor! Ville mest bara höra om det var lagligt att hålla kvar dem på enbart misstankar. :)

• Moderno
    Maka skrev 2014-10-27 10:52:45 följande:

Det är en rätt stor butik så jag satt inte i kassan, förde killarna lite åt sidan. Men visst, de är sant som ni säger, de kan göra motstånd och bära kniv och annat möjligtvis. Hellre gå därifrån oskadad än riskera livet för några kronor! Ville mest bara höra om det var lagligt att hålla kvar dem på enbart misstankar. :)

Det som väl kan bli aktuellt (t.ex. om du hade tagit med killarna till ett kontor eller liknande, brottat ner och hållit fast dem fysiskt etc.) är väl i första hand olaga frihetsberövande (4 kap. 2 § Brottsbalken: då någon "för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar [hen] friheten". I något fall kanske ofredande/misshandel kan bli aktuellt som alternativ). Men för det krävs att du har uppsåt att spärra in eller beröva någon friheten. Att spärra vägen ut genom att ställa sig i vägen, kanske skulle kunna vara ett slags frihetsberövande men om uppsåtet är att hålla var de misstänkta tills polis kommer till platsen kan man argumentera för att uppsåt saknas att frihetsberöva dem - de kan ju när som helst lämna butiken om de visar vad de har i fickorna. Kanske kan man också anse att de frivilligt väljer att stanna kvar för att bevisa sin oskuld inför tillkallad polis om de inte vill visa vad de har i fickorna. En normal person vill väl så snabbt som möjligt få saken ur världen om man är oskyldig (även om man naturligtvis inte hade gjort det frivilligt). 

Om det skulle vara fråga om ett olaga frihetsberövande kan man i sista hand hävda att det ändå var ett s.k. envarsingripande enligt rättegångsbalken 24 kap. 7 §. Det är i så fall tillåtet att begå ett olaga frihetsberövande om gärningsmannen påträffas på bar gärning eller på flyende fot. Hur pass nära samband mellan att man ser att någon tar något och själva gripandet (obs att det för snatteri krävs att kassalinjen passerats!) har jag inte koll på, men det känns tveksamt att man själv ska ha behövt se tillgreppet "med egna ögon" för att få gripa en snattare. 

Om snattarna fysiskt försöker avlägsna sig, begår de ju ett nytt brott (ofredande, rån, misshandel e.d., beroende på situationen). På sådana brott kan fängelse följa och då kan du ju definitivt gripa personen, eftersom gripandet utan tvivel sker på bar gärning i så fall.

Men vad som skulle ha hänt i verkligheten beror sannolikt mycket på omständigheterna. Det verkar dock som att det löste sig till slut?
  • Maka

Tack för ditt uttryckliga och informativa svar! Ja, löste sig och löste sig, jag bad ju killarna lämna butiken men den ena visade aldrig sina fickor så något fick de väl med sig. Hoppas de blev lite skrämda i alla fall och inte gör samma sak igen. :)

• Moderno
    Maka skrev 2014-10-27 12:01:42 följande:

Tack för ditt uttryckliga och informativa svar! Ja, löste sig och löste sig, jag bad ju killarna lämna butiken men den ena visade aldrig sina fickor så något fick de väl med sig. Hoppas de blev lite skrämda i alla fall och inte gör samma sak igen. :)

Det får vi hoppas!
  • Maka

Två killar, äldre tonåren 16-18år. Den ena hade svar jacka, den andra grå. Vart vill du komma? Detta signalement passar in på många. :)

Noname00 skrev 2014-10-27 21:32:12 följande:

Kan du beskriva deras  utsende?

• cattus

Man får hålla fast eller stänga in personer som man misstänker begått ett brott tex snatteri. Genom att man själv sett det eller att tex ett varularm har löst ut. Man får inte själv visitera personen om den inte frivilligt vill visa upp väska eller fickor. Vill de inte så ringer man polisen direkt. Men du får alltså hålla kvar en person som är misstänkt. Du får även spärra deras bil eller på andra sätt förhindra personen att försvinna från platsen.
    Hände oss i vår butik bara för ett par veckor sedan. Vi var tvungna att spärra deras bil tills polisen kom (ps polisen tyckte det var en bra ide då de var minst 20 minuter bort innan de kunde komma)

• Maka

Usch, hemskt att folk inte kan skilja på ditt och mitt. Ofta handlar det ju inte ens om stora summor. Men detta var ju bra och veta tills nästa gång (tyvärr var det nog inte sista).. tog polisen en anmälan om denna händelse eller de släpptes? Så länge de inte blir våldsamma så kan man ju hålla kvar dem.:)

• cattus

Det var nog inte så kul för dom faktiskt, eftersom ett litet barn också var "inblandat" så lämnades även en anmälan till soc in. 

• farmorsdunderhonug

Du bör bara försiktig i vilket fall som helst. Det var för ett tag sedan några butiksägare som tog saken i egna händer och höll kvar de misstänkta gärningsmännen ett bra tag och även gjorde en hel del annat. De dömdes till långa fängelsestraff. Sen är det som sagts endast på bar gärning du får ta hand om en förmodad tjuv, i andra fall handlar det om självtäckt vilket är straffbart enligt brottsbalken.

Men jag vill inte krångla till det ytterligare men saken är den att gränsen ibland är hårfin och den mänskliga faktorn rör till det något, jag gissar att du dessutom måste ta hand om de misstänkta snattarna utanför butiken för att det ska räknas som snatteri alt. stöld.

Svar på tråden Misstänkt stöld