Misstänkt stöld
Hej!
Jag jobbar i en livsmedelsbutik som anställd. Igår eftermiddag kom det fram en man till mig som påstod sig ha sett några yngre killar plocka på sig varor inne i butiken. När dessa killarna skulle gå ut (de gick rätt förbi kassan bara) så stoppade jag dem. Den ena killen höll för fickorna. Samtalet fortsatte ungefär såhär:
J: jag K: killarna
J: Hej killar, vill ni vara snälla och visa vad ni har i fickorna?
K: Varför det?
J: Därför att jag misstänker att ni har tagit saker utan att betala för dem.
K: Har vi inte alls. Har du sett det eller?
J: Nej, men andra kunder påstår det, vem spelar ingen roll. Om ni inte har något att dölja så är det väl bara att visa fickorna så är detta ur världen?
*Den ena killen visar sina fickor (tomma) men den andra killen vägrar och blir istället aggressiv*.
K: Lägg av att anklaga oss utan bevis, vi har inte gjort något.
J: Som jag sa, jag vill inte ha bråk, vill du visa vad du har i fickorna?
K:Rör mig då, rör mig (han ville provocera).
Jag backar därefter och förstår att denna killen aldrig kommer ge sig så jag ber killarna att lämna butiken. Med lång kö i butiken så vill man inte heller tappa humöret för mycket.
Min fråga är nu; jag vet, eller har i vart fall för mig att enbart poliser får utföra kroppsvisitation och eftersom killen i fråga vägrade visa mig vad han hade i fickan så kunde jag inte göra så mycket. Men! Om detta händer igen, har jag då laglig rätt till att "hålla fast" dem tills polisen kan göra en kroppsvisitation? Alltså ex ta med dem in i personalrummet medan man väntar även om man inte har sett något själv utan enbart bygger detta på andras iakttagelser? Självklart kan det vara folk som vill jävlas som säger att något snor men i detta fallet var jag hyfsat säker på att mannen talade sanning.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-26 12:28
Kan tillägga att polisstationen bara ligger 3-400 meter bort så om jag skulle hålla kvar dem så pratar vi om 5-10 minuter om polisen kommer direkt.