• Maka

Misstänkt stöld

Hej!

Jag jobbar i en livsmedelsbutik som anställd. Igår eftermiddag kom det fram en man till mig som påstod sig ha sett några yngre killar plocka på sig varor inne i butiken. När dessa killarna skulle gå ut (de gick rätt förbi kassan bara) så stoppade jag dem. Den ena killen höll för fickorna. Samtalet fortsatte ungefär såhär:
    J: jag K: killarna

J: Hej killar, vill ni vara snälla och visa vad ni har i fickorna?
    K: Varför det?
    J: Därför att jag misstänker att ni har tagit saker utan att betala för dem.
    K: Har vi inte alls. Har du sett det eller?
    J: Nej, men andra kunder påstår det, vem spelar ingen roll. Om ni inte har något att dölja så är det väl bara att visa fickorna så är detta ur världen?
    *Den ena killen visar sina fickor (tomma) men den andra killen vägrar och blir istället aggressiv*.
    K: Lägg av att anklaga oss utan bevis, vi har inte gjort något.
    J: Som jag sa, jag vill inte ha bråk, vill du visa vad du har i fickorna?
    K:Rör mig då, rör mig (han ville provocera).
    Jag backar därefter och förstår att denna killen aldrig kommer ge sig så jag ber killarna att lämna butiken. Med lång kö i butiken så vill man inte heller tappa humöret för mycket.

Min fråga är nu; jag vet, eller har i vart fall för mig att enbart poliser får utföra kroppsvisitation och eftersom killen i fråga vägrade visa mig vad han hade i fickan så kunde jag inte göra så mycket. Men! Om detta händer igen, har jag då laglig rätt till att "hålla fast" dem tills polisen kan göra en kroppsvisitation? Alltså ex ta med dem in i personalrummet medan man väntar även om man inte har sett något själv utan enbart bygger detta på andras iakttagelser? Självklart kan det vara folk som vill jävlas som säger att något snor men i detta fallet var jag hyfsat säker på att mannen talade sanning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-26 12:28
    Kan tillägga att polisstationen bara ligger 3-400 meter bort så om jag skulle hålla kvar dem så pratar vi om 5-10 minuter om polisen kommer direkt.

• Svar på tråden Misstänkt stöld
  • Maka

Jo, har också hört envarsgripande men läste då:

""Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar.".

Här var det ju "flyende fot" då. Och fängelse kan följa på detta brott vare sig det är snatteri eller stöld. Men ja, jag misstänkte nästan att anklagelser inte är nog för att hålla fast dem. Men om vi vänder på det då. Om jag ser några plocka på sig saker,  stoppar dem och de vägrar visa vad de har på sig. Får jag hålla fast dem då?

• Maka

Ja, här hann de ju passera kassalinjen och med tanke på att killen höll för fickorna så är jag 100% säker på att han hade något. Det är inte det faktum att han stal för några kronor som stör, utan det hånet han gör mot butiken. Han var säkert väl medveten om att jag inte kunde göra något, och utnyttjade det. Sen att de säkert kommer tillbaka och gör samma sak igen. Tycker bara att det är synd att man har såna intressen.. Jag kan själv anse att folk blir kränkta för lätt idag.. Om jag hade stoppats i en butik och blivit ombedd att visa fickorna så hade jag förmodligen känt "vaddå för? Ser jag brottslig ut?" Men alla är vi människor så man kan se fel. Om en anställd hade sett en person lik mig så kan det bli fel person som anklagas men har man inget att dölja så förstår jag inte vad som är så svårt med att visa vad man har, hur "kränkande" det än är. Jaja, tack för svaren i alla fall. Detta kan vara bra att veta annars finns ju risken att man sätter sig i skiten själv..

• Maka

Det är en rätt stor butik så jag satt inte i kassan, förde killarna lite åt sidan. Men visst, de är sant som ni säger, de kan göra motstånd och bära kniv och annat möjligtvis. Hellre gå därifrån oskadad än riskera livet för några kronor! Ville mest bara höra om det var lagligt att hålla kvar dem på enbart misstankar. :)

• Maka

Tack för ditt uttryckliga och informativa svar! Ja, löste sig och löste sig, jag bad ju killarna lämna butiken men den ena visade aldrig sina fickor så något fick de väl med sig. Hoppas de blev lite skrämda i alla fall och inte gör samma sak igen. :)

• Maka

Två killar, äldre tonåren 16-18år. Den ena hade svar jacka, den andra grå. Vart vill du komma? Detta signalement passar in på många. :)

Noname00 skrev 2014-10-27 21:32:12 följande:

Kan du beskriva deras  utsende?

• Maka

Usch, hemskt att folk inte kan skilja på ditt och mitt. Ofta handlar det ju inte ens om stora summor. Men detta var ju bra och veta tills nästa gång (tyvärr var det nog inte sista).. tog polisen en anmälan om denna händelse eller de släpptes? Så länge de inte blir våldsamma så kan man ju hålla kvar dem.:)

Svar på tråden Misstänkt stöld