• Anonym (mamman)

Vill inte atthon lägger ut bilder på mina barn. Hon arg.

En släkting lägger ut väldigt utmanande bilder på sig själv Instagram och jag påtalade någon gång att hon ska vara försiktig med vilken information hon lägger ut i flödet. Det har varit tyst länge och jag har inte reflekterat angående det men idag tog en annan släkting upp hennes bilder och jag har förstått att hon har spärrat mig från sitt konto så jag inte ser vad hon lägger ut.

Jag frågade såklart om detta och hon menade att det finns bilder hon lägger ut bilder hon inte vill att närmsta familjen ser. Det är helt OK för mig men problemet är att hon i sitt flöde (som jag inte längre kan se) lägger upp bilder på mina små barn.

Jag skrev att jag inte vill att hon gör de eftersom jag vill se vilka bilder människor lägger ut. Jag är inte sur utan det handlar snarare om att hon lägger ut snygga sexiga bilder på sig och varvar det med mina barn.

Hon blev sur och jag funderar på om jag är fånig. Hon tror nog att det handlar om att  jag skulle vara stött eller något.Är jag fånig som bad henne om det?
    Jag har försökt förklara för henne varför men hon känner att hon har rätt till det med tanke på sin relation med barnen. Hur ska jag få henne att förstå?Eller har jag fel?

• Svar på tråden Vill inte atthon lägger ut bilder på mina barn. Hon arg.
  • Dixie

Nä, du är inte fånig - klart du ska få bestämma om du vill att barnen ska synas på sociala medier eller inte!

• SupersurasunkSara

Tyvärr tror jag det är så att den som fotat bilderna äger dem och har alltså rätt att använda dem.
    Moraliskt anser jag det är fel.

• Milleman

Jag vill inte att någon lägger ut bilder på mitt barn utan lov, vare sig de tagit bilden själv eller ej.

Närmsta vännerna vet att de får men jag uppskattar när de frågar först ändå. Mitt barn, mitt beslut när han bör/ska läggas ut på nätet.

• Anonym (L)

Jag får känslan av att denna släkting är rätt ung, då det oftast är i äldre tonåren som man lägger ut bilder på sig själv i lite utmanande kläder i hopp om att motsatta könet ska få respekt för en. Även att "de närmsta" inte får se dem. Jag kan förstå att ungdomar inte tycker det är så kul att mamma och pappa ser och kommenterar allt man gör, men de förstår inte heller att man bara är rädda om dem. Som ovanastående skrev, så äger upphovsmannen (fotografen) rätt att styra över bilderna, och kan således lägga ut dem på sociala medier. Så egentligen får man lägga ut bilder på personer utan samtycke så länge de inte kränker personen (Enligt datainspektionen). Dock, så tycker jag att det hör till vanligt hyffs att man självklart frågar personen på bilden, eller i det fallet personen är ett mindre barn-föräldrarna, om det är ok att bilden läggs ut. Jag tycker inte alls du är fånig. Bilderna som släktingen lägger ut på sig är sin sak och även om bilderna på dina barn inte är utmärkande så kan jag ändå förstå att det inte känns ok att de blandas med hennes bilder. Säg till personen i fråga att  du vill att bilderna tas bort. Du bestämmer över dina barn, vill du inte att deras ansikten syns för alla så är det ditt val, det får andra acceptera.

• Anonym (dggjk)

Enligt personuppgifts lagen får amn inte lägga ut bilder på andra utan deras tillstånd. Enkelt - be henne radera eller polosanmäl.

• Anonym (L)

Sen ska jag erkänna att jag har lagt ut bilder på släktingars barn en gång utan att fråga. Det var ingen utmanade bild och anledningen till att jag inte frågade var för att jag faktiskt inte tänkte på det. Jag höll båda barnen i famnen, tog en bild och la ut på fejjan. I båda fallen brukade föräldrarna dock själva lägga ut bilder på sina barn så jag antog att det var ok (ingen av föräldrarna har heller sagt något om det). Men jag ångrar att jag inte frågade ändå, för jag skulle vilja att de frågade mig. Skulle de be mig ta bort bilden skulle jag självklart ha gjort det utan några sura miner! Så det jag menar är att man ibland lägger ut bilder på barn utan att tänka på vad föräldrarna tycker fast man inte menar något illa. :)

• mpermper
    Anonym (dggjk) skrev 2014-10-26 18:46:12 följande:

Enligt personuppgifts lagen får amn inte lägga ut bilder på andra utan deras tillstånd. Enkelt - be henne radera eller polosanmäl.

Det får man visst, moraliskt är det fel dock, men inte olagligt sålänge det inte rör sig om kränkande bilder.

www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/min-kompis-har-lagt-ut-en-bild-pa-mig-pa-sin-facebooksida-far-han-gora-det-utan-att-fraga-mig/
  • Cuddles

Även omyndiga personer?

Och det är väl en tolkningsfråga om det kan upplevas kränkande att finnas på samma sida som ngn som lägger ut lättklädda bilder på sig själv.

Sluta att umgås med henne. Då borde hon inte få tillgång till fler foton på dina barn, om hon inte förstår det olämpliga med hennes agerande.

• Anonym (mamman)

Tack för era svar. Jag trodde att man var tvungen att fråga föräldern om lov men alltid lär man sig något nytt. Jag skulle inte gilla att någon på instagram som jag inte får följa lägger upp bilder som är mig väldigt nära men det är som någon skrev lite mer problematiskt i detta fall. Mina syskon kan Jag har på riktigt varit orolig att hon ska få någon kokko efter sig då bilderna är åt bdsm-mode hållet. Dvs behå nitar rumpa strippstångar utmanande. Hon är myndig och jag respekterar att hon inte vill att jag ska se. Men hon respekterar inte att jag inte vill att mina barn helt plötsligt ska dyka upp i flödet.

Som någon skrev är hon ganska ung. I tjugoårsåldern. Jag orkar inte drama och konflikt. suck. Och jag kommer iofs inte kunna kontrollera vad hon lägger upp heller.

Svar på tråden Vill inte atthon lägger ut bilder på mina barn. Hon arg.