När tycker ni man ska skaffa andra barnet?
Jag tänker på att det kanske vart roligt med en lekkamrat till dottern?
julenstid.blogg.se
Jag tänker på att det kanske vart roligt med en lekkamrat till dottern?
julenstid.blogg.se
När man känner att man orkar med 2 st.
Jag hade inte velat ha mindre än 4 år mellan mina (nu blev det 9 år och det passar mig).
Man skaffar väl inte barn för att syskonet ska få en lekkompis?
När man själv vill och tror man orkar. Om allt går som det ska kommer vår dotter vara strax över 3 år när vårt andra barn föds i början av nästa sommar . Vi kände att det var dags. Att dottern är Blöjfri dagtid, sover i sin säng mer än i vår, kan kommunicera utan problem är en ganska avgörande faktor för att vi kände att vi skulle orka med två barn.
Antingen bli gravid med andra inom 9 mån, eller vänta minst 3 år emellan. barn i 2års-åldern pallar inte att få syskon så bra. Däremot brukar det funka bra om storasyskonet är max 1,5 när bebis kommer. Annars bra att vänta tills barnet är större och mer självgående och så att man kan prata och diskutera saker.
Aldrig för min del. Jag är inte en flerbarnsförälder.
Det är så individuellt. Jag tror på att man ska invänta en längtan efter ett barn till och inte bara "köra på" (om det inte finns andra skäl att göra det).
Det känns viktigt för mig att ett barn är planerat och efterlängtat.
Man behöver också känna att familjen är redo...
Vår dotter (barn nr 2) föddes då sonen var 2 år och 2 månader, exakt på dagen faktiskt. Vår andra dotter, barn nr 3 föddes då ''barn nr 2'' var ungefär 2 år och 7 månader. Det var en några intensiva år men så underbara
Idag är de 10, 12 och 14 och de har stor glädje av varandra och att ha så pass mycket gemensamt.
Jag har alltid sett fördelar med att ha barnen tätt. Mycket för deras egna skull