• Yve

Binda bolån eller ej

Hej hej!

Vi har precis köpt lägenhet och ska välja mellan att binda bolånet eller ej. Har fått en ränta på 1,65% hos länsförsäkringar på 3 år alt 1,8% hos nordea på 3 månader. Ingen större skillnad men ändå svårt att besluta sig för om man just ska binda eller inte. Vad säger ni?
  • Svar på tråden Binda bolån eller ej
  • Studentpappa

Imorgon sänks förmodligen räntan så det är väl ett hett tips att vänta tills dess och sedan ta en ny runda hos banken.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Nenne666

Förhandla fram

Nånting bra med en av bankerna. Kolla hur mycket du får ner räntan på vardera bank och ställ dessa mot varandra.

• Yve

Jasså tack för tipset! Jag har pratat med de flesta banker ett tag nu och dessa två är finalisterna hehe.. Jag har denna veckan på mig att besluta så får ringa imorgon igen och se om något ändrats. Helst vill jag inte binda men jag undrar verkligen om det kommer gå under 1,65% på rörlig..

• Studentpappa
    Yve skrev 2014-10-27 16:00:13 följande:

Jasså tack för tipset! Jag har pratat med de flesta banker ett tag nu och dessa två är finalisterna hehe.. Jag har denna veckan på mig att besluta så får ringa imorgon igen och se om något ändrats. Helst vill jag inte binda men jag undrar verkligen om det kommer gå under 1,65% på rörlig..

"proffsen" tror ju på en sänkning av reporäntan från 0,25 till 0,05 och det ger ju isf ett stort utrymme för justeringar. Men helt klart har du fått en bra ränta med 1,65 %. Beror ju lite på storleken på lånet hur mycket ni vill gambla, jag kör alltid rörligt och hittills har den bara sjunkit.
  • Studentpappa

Nu ljög jag lite, sen jag slutade studera har jag alltid kört rörligt.

• Yve

Ja det är vad jag förstått också. Sen är det fortfarande ett stort gap mellan boräntan och reporäntan sen förra sänkningen som bör justeras. Vi lånar 1 570 000 kr, 75% av bostaden.

• Studentpappa
    Yve skrev 2014-10-27 17:04:35 följande:

Ja det är vad jag förstått också. Sen är det fortfarande ett stort gap mellan boräntan och reporäntan sen förra sänkningen som bör justeras. Vi lånar 1 570 000 kr, 75% av bostaden.

Jaha, oj det är ju inte ens ett stort lån. Vi har också ca 1,6 men ligger för tillfället på 2,13%. Men jag har inte ansträngt mig särskilt för att leta en ny bank heller. Det borde jag faktiskt göra. Vi har historiskt sett haft 1,12% som lägst.
  • Studentpappa

0,0% blev styrräntan, jag måste verkligen ta tag i och förhandla fram en bättre ränterabatt nu! 

• Studentpappa
    Yve skrev 2014-10-28 11:10:19 följande:

Ja! Nu får jag ringa runt igen.. Galet!

Har du fått förslagen från kundtjänst per telefon bara?
  • Yve

Per telefon. När vi köpte lägenheten frågade jag om kontakter via mäklaren sen när jag fick en bra deal där ringde jag runt till resten för att se om de kunde möta rabatterna eller ge något bättre. Vilken bank har ni? De flesta kan ge 0,5% rabatt

• Yve

Nej nu ser jag vad du frågar. Inte från kundtjänst utan jag ringde till kontor som har hand om den stadsdel där jag gjort köpet.

• Studentpappa
    Yve skrev 2014-10-28 11:15:31 följande:

Per telefon. När vi köpte lägenheten frågade jag om kontakter via mäklaren sen när jag fick en bra deal där ringde jag runt till resten för att se om de kunde möta rabatterna eller ge något bättre. Vilken bank har ni? De flesta kan ge 0,5% rabatt

Vi har - 0,3% har dock inte förhandlat sen vi köpte huset och då var jag student och sambon hade precis tagit examen och inte fått jobb än. Jag ska maila runt och få offerter, men vi har knas med systemen idag så mailen fungerar inte! 

Ska minst ha 0,5! 
  • Studentpappa

Saken är den att jag helst inte vill byta bank då jag gillar Nordeas e-system, men får jag 0,5 någon annanstans så kommer ju de matcha.

• Yve

Nordea gav oss -0,55% på rörlig och -0,5% på de andra så det ska nog gå. 

• Yve

Hehe super! Nu valde vi att gå med Nordea. Vi har fortfarande 3v kvar till inflytt så deras boränta kan hinna sänkas en bit tänker vi. Pratade med länsförsäkringar med och dom får nya direktiv imorgon angående ev sänkningar men hon trodde att de isf skulle sänka den rörliga räntan och inte de bundna. Lycka till!

• Studentpappa
    Yve skrev 2014-10-28 13:39:21 följande:

Hehe super! Nu valde vi att gå med Nordea. Vi har fortfarande 3v kvar till inflytt så deras boränta kan hinna sänkas en bit tänker vi. Pratade med länsförsäkringar med och dom får nya direktiv imorgon angående ev sänkningar men hon trodde att de isf skulle sänka den rörliga räntan och inte de bundna. Lycka till!

Jag kommer fortsätta på rörligt så jag är mest intresserad av rabatten. Tadckar!
Svar på tråden Binda bolån eller ej