• Yve

Binda bolån eller ej

Hej hej!

Vi har precis köpt lägenhet och ska välja mellan att binda bolånet eller ej. Har fått en ränta på 1,65% hos länsförsäkringar på 3 år alt 1,8% hos nordea på 3 månader. Ingen större skillnad men ändå svårt att besluta sig för om man just ska binda eller inte. Vad säger ni?
  • Svar på tråden Binda bolån eller ej
  • Yve

Jasså tack för tipset! Jag har pratat med de flesta banker ett tag nu och dessa två är finalisterna hehe.. Jag har denna veckan på mig att besluta så får ringa imorgon igen och se om något ändrats. Helst vill jag inte binda men jag undrar verkligen om det kommer gå under 1,65% på rörlig..

• Yve

Ja det är vad jag förstått också. Sen är det fortfarande ett stort gap mellan boräntan och reporäntan sen förra sänkningen som bör justeras. Vi lånar 1 570 000 kr, 75% av bostaden.

• Yve

Per telefon. När vi köpte lägenheten frågade jag om kontakter via mäklaren sen när jag fick en bra deal där ringde jag runt till resten för att se om de kunde möta rabatterna eller ge något bättre. Vilken bank har ni? De flesta kan ge 0,5% rabatt

• Yve

Nej nu ser jag vad du frågar. Inte från kundtjänst utan jag ringde till kontor som har hand om den stadsdel där jag gjort köpet.

• Yve

Nordea gav oss -0,55% på rörlig och -0,5% på de andra så det ska nog gå. 

• Yve

Hehe super! Nu valde vi att gå med Nordea. Vi har fortfarande 3v kvar till inflytt så deras boränta kan hinna sänkas en bit tänker vi. Pratade med länsförsäkringar med och dom får nya direktiv imorgon angående ev sänkningar men hon trodde att de isf skulle sänka den rörliga räntan och inte de bundna. Lycka till!

Svar på tråden Binda bolån eller ej