• Anonym (Ledsen)

Vad gör man om man inte kan jobba? Snälla svara

Ett problem som började iom gymnasiet, dvs valfrihet.. När skolan inte längre var ett krav började jag plötsligt skolka. Jag som alltid haft högsta betyg och varit lärarnas favorit slutade gå och och som bäst sjukanmälde jag mig innan.. Även om så inte var fallet. Gick ett halvår sen hoppade jag av. När jag var 17 flyttade jag hemifrån till en annan stad och sen dess har jag gått hemma. Pluggade på distans och varit mammaledig. Nu har jag snart gått hemma i åtta år och aldrig haft ett jobb och inte lyckats hålla kvar i studierna mer än nån kurs då och då. Det ger mig ångest!

Vet inte om det är pressen jag ställer på mig själv, den från andra eller om den bara är inbillad, men jag klarar verkligen inte av sånt.

Fått mitt första jobb nu och efter bara en dag har jag paniklänslor. Jobbet i sig klarar jag, men allt inom mig skriker att jag inte vill, jag vill vara hemma igen och vara hemmafru som jag varit i alla år, även om jag vet att även den pressen knäcker mig för att allt blir för repetetivt..

Jag vet inte vad jag ska göra, jag fattar ju att jag måste kunna försörja mig, men vad gör man när det bara inte går? Jag är social älskar att umgås med folk, men efteråt är jag så slut psykiskt att jag bara vill gräva ner mig, även om det inte varit någon längre stund.

• Svar på tråden Vad gör man om man inte kan jobba? Snälla svara
  • Cissi95

Du har inte pratat med soc om dom kan hjälpa till? har själv en hel del problem. Så vet vad du pratar om. Är själv sjukskriven. Du verkar inte vara redo att börja jobba ännu.. men försök någon vecka till, om du klarar av det! :)

• Anonym (Ledsen)
    Cissi95 skrev 2014-10-27 21:12:50 följande:

Du har inte pratat med soc om dom kan hjälpa till? har själv en hel del problem. Så vet vad du pratar om. Är själv sjukskriven. Du verkar inte vara redo att börja jobba ännu.. men försök någon vecka till, om du klarar av det! :)

Vad ska soc göra?
  • Cissi95
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-10-27 21:15:23 följande:
    Vad ska soc göra?
    Dom kan hjälpa dig med försörjningen tills du känner dig redo att försöka jobba igen :)
  • Anonym (jobbigt)

Det är väl klart att du inte ska utsätta dig för det.

• Anonym (nja)
    Cissi95 skrev 2014-10-27 21:21:34 följande:
    Dom kan hjälpa dig med försörjningen tills du känner dig redo att försöka jobba igen :)
    Troligtvis inte om TS bor ihop med någon. Soc funkar inte heller på det sättet att de glatt går med på att hjälpa till med försörjningen tills man känner sig redo att jobba igen.

TS, har du sökt hjälp hos vården? Har du nån diagnos? Mår du så dåligt att du känner att du behöver hjälp?
    Du är säkert jätteovan och rädd och blir helt slut i början men försök ge jobbet en chans? Går det?
  • Tow2Mater

Vanans makt är stor. Klart du inte känner alls for att jobba om du varit hemma i 8 år, det är inget konstigt alls. Man blir stressad av mycket mindre. Bara att tvinga dig själv, tills det blir en ny vana.

• Anonym (Ledsen)

Det handlar inte om att jag "inte känner för det", det är exakt samma känsla som jag får när jag pluggar, när jag måste skicka in nåt/skriva prov. Sjuk prestationsångest och panikkänslor.

Jag borde väl söka hjälp för att lära mig hantera det, men efter all kontakt jag haft med vården hela mitt liv är min tilltro inte allt för stor.. Sist jag pratade med en som sa sig ha tystnadsplikt (bvc-sköterska) visade det sig att hon skrivit allt jag sagt (som inte ens rörde barnet) i dotterns papper, så alla som kollar i dem ser.. Och liknande scenarion har det vart varje gång jag öppnat mig för någon inom vården.

Har ingen diagnos på papper, men jag har misstänkt asperger i många år.

• Anonym (Jobb)

Jag tror att du behöver ge jobbet en ärlig chans. Det är tufft att börja på ett nytt jobb och särskilt då du har varit hemma såpass länge. Att ha prestationsångest, sova lite oroligt och känna att man vill ge upp är inte helt ovanligt. Jag grät varje dag på väg till jobbet i flera månader men jag stannade och var sedan kvar i åtta år och trivdes som fisken i vatten. Ångesten i början berodde på att jag inte trodde mig klara av jobbet och om att vissa kollegor var lite vassa i tonen. Om det inte känns bättre alls om några veckor får du börja fundera på var orsaken är och söka hjälp. Lycka till!

Svar på tråden Vad gör man om man inte kan jobba? Snälla svara