• Drottningen70

När infördes höstlov?

Som rubriken lyder. Jag har inget minne av nåt "höstlov" från hela min skolgång, utan minns höstterminen som ett enda långt mörker utan lediga dagar.

• Svar på tråden När infördes höstlov?
  • Mrs D

Min farmor hade höst lov, trör det kallades skur lov. De var hemma en vecka på hösten och en på våren för att hjälpa i hemmet med förberedelserna för vintern. Hon är 87 och från norra Sverige.

• Drottningen70

"Skurlov"hade vi också, men det handlade om en enda dag.

• Baryk

Det har funnits lääänge! Fast kallades nog för något helt annat förr. T ex potatislov. Barnen fick vara hemma och hjälpa till att ta upp potatisen...

• BuoBä

Jag tror jag hann ha några "novemberlov" och det skulle då ha varit tidigt 90-tal.

• fesun

Min morfar är född 1939 och har nämnt det sk potatislovet, lär ju ha funnits länge innan dess också :p

• fesun

En snabb googling sa att skördeslovet infördes 1842, sen huruvida det stämmer vetefan :)

• BuoBä

Enligt wikipedia var det borta ett tag, och återkom på 80-/90-talet. Det kan stämma med vad jag minns. Min mamma hade potatislov på 50-talet.

• Tecum
    BuoBä skrev 2014-10-27 21:55:28 följande:

Enligt wikipedia var det borta ett tag, och återkom på 80-/90-talet. Det kan stämma med vad jag minns. Min mamma hade potatislov på 50-talet.

Stämmer, det är därför drottningen inte minns det. Vi hade potatislov på 60-talet i småskolan men så försvann det och det blev bara någon studiedag. Sedan återkom det som höstlov på 90-talet tror jag. Antagligen olika i olika skolor. till en början.
  • Drottningen70

Efter lite googling kom jag fram till att hela min skolgång varit i glappet mellan potatis/skurlovseran och införandet av det allmänna höstlovet..attans.. Lååång höst var det.

• Jag är bara jag

Jag gick ut -86 och har aldrig haft höstlov. Vi hade 2 dar ledigt på hela hösten-en studiedag och fredagen före allhelgonahelgen.

Svar på tråden När infördes höstlov?