När infördes höstlov?
Som rubriken lyder. Jag har inget minne av nåt "höstlov" från hela min skolgång, utan minns höstterminen som ett enda långt mörker utan lediga dagar.
Som rubriken lyder. Jag har inget minne av nåt "höstlov" från hela min skolgång, utan minns höstterminen som ett enda långt mörker utan lediga dagar.
Min farmor hade höst lov, trör det kallades skur lov. De var hemma en vecka på hösten och en på våren för att hjälpa i hemmet med förberedelserna för vintern. Hon är 87 och från norra Sverige.
"Skurlov"hade vi också, men det handlade om en enda dag.
Det har funnits lääänge! Fast kallades nog för något helt annat förr. T ex potatislov. Barnen fick vara hemma och hjälpa till att ta upp potatisen...
Jag tror jag hann ha några "novemberlov" och det skulle då ha varit tidigt 90-tal.
Min morfar är född 1939 och har nämnt det sk potatislovet, lär ju ha funnits länge innan dess också :p
En snabb googling sa att skördeslovet infördes 1842, sen huruvida det stämmer vetefan :)
Enligt wikipedia var det borta ett tag, och återkom på 80-/90-talet. Det kan stämma med vad jag minns. Min mamma hade potatislov på 50-talet.
Enligt wikipedia var det borta ett tag, och återkom på 80-/90-talet. Det kan stämma med vad jag minns. Min mamma hade potatislov på 50-talet.
Efter lite googling kom jag fram till att hela min skolgång varit i glappet mellan potatis/skurlovseran och införandet av det allmänna höstlovet..attans.. Lååång höst var det.
Jag gick ut -86 och har aldrig haft höstlov. Vi hade 2 dar ledigt på hela hösten-en studiedag och fredagen före allhelgonahelgen.