• Drottningen70

När infördes höstlov?

Som rubriken lyder. Jag har inget minne av nåt "höstlov" från hela min skolgång, utan minns höstterminen som ett enda långt mörker utan lediga dagar.

• Svar på tråden När infördes höstlov?
  • Aniiee

Som många sagt, i princip sen jämt. Den var inskriven i "läroplanen" redan när den allmänna folkskolan dök upp. Min mormor hade skurlov på 1920-talet och min mormor far hade potatislov på 1880-talet. 

Wikipedia om Höstlovet i sverige:

folkskolan i Sverige förekom så kallat "potatislov", när eleverna var lediga från skolan för att hjälpa till i jordbruket.[2] Detta lov avskaffades gradvis allt eftersom jordbrukets betydelse i Sverige minskade under 1900-talet.

Höstlov i modern tid infördes en bit i taget, när reglerna kring skolåret och kring lärarnas fortbildning förändrades, under 1980- och 1990-talet.[3][4][5]

Höstlovet finns sedan 2000-talet i flertalet av Sveriges kommuner och syftar till en sammanhållen vecka av lovdagar för eleverna och studiedagar och lovdagar för lärarna. Den infaller kring månadsskiftet oktober-november. Ibland används begreppet novemberlov, även om det många gånger innehåller ledighet även i oktober månad. Däremot verken begreppet oktoberlov inte etableras.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nozpa

Började 1:an -92. Har alltid haft höstlov. Har hört om potatislov, och min make snackade om någon enstaka dag då han var ledig på hösten. Hum, ja verkar ha varit lite olika runt om i landet under några år då ja.
    Minns även en kompis mamma som alltid sa novemberlov.

• Lonlely Wolf

Jag har gått skolan på -60-70 talet och vi hade potatislov för att hjälpa till att ta upp potatisen från landet. Kommer från Norrbotten.

• Jag är bara jag
    Lonlely Wolf skrev 2014-10-28 09:21:52 följande:
    Jag har gått skolan på -60-70 talet och vi hade potatislov för att hjälpa till att ta upp potatisen från landet. Kommer från Norrbotten.

Tydligen försvann det nånstans innan -75 när jag började och återkom nånstans efter - 86 när jag gick ut.  Glad
  • Lonlely Wolf
    Jag är bara jag skrev 2014-10-28 15:50:11 följande:

Tydligen försvann det nånstans innan -75 när jag började och återkom nånstans efter - 86 när jag gick ut.  Glad
    Mina barn har haft höstlov. Det som inte hade potatis att plocka fick ju plocka lingon till skolan.
  • chrissepisse

Jag vill minnas att det kom när jag gick på högstadiet. Jag är född 76, så det kan väl stämma bra om du är sex år äldre och gick ut gymnasiet precis före det infördes?

• sextiotalist

Jag har aldrig haft höstlov, potatislovet försvann någon gång på 1950-talet (det kan ha funnits kvar lite längre på vissa orter) men låg tidigare under hösten

• sextiotalist
    Lonlely Wolf skrev 2014-10-28 09:21:52 följande:

jag har också gått i skolan under 60-70-talet och har aldrig haft höstlov. 
  • Paulina P P
    Mrs D skrev 2014-10-27 21:46:50 följande:

Min farmor hade höst lov, trör det kallades skur lov. De var hemma en vecka på hösten och en på våren för att hjälpa i hemmet med förberedelserna för vintern. Hon är 87 och från norra Sverige.

Ja, för länge sedan fanns både skurlov och potatislov. Fast barnen var knappast lediga då. De skulle skura och plocka potatis.
  • Paulina P P
    Drottningen70 skrev 2014-10-27 22:18:22 följande:

Efter lite googling kom jag fram till att hela min skolgång varit i glappet mellan potatis/skurlovseran och införandet av det allmänna höstlovet..attans.. Lååång höst var det.

Fast barnen går lika länge i skolan nu. Sommarlovet har blivit kortare.
  • Åsa

Potatislovet försvann på femtiotalet. Höstlovet i modern bemärkelse kom  mot slutet av åttiotalet ungefär, men då hade man på många håll "tjuvstartat" med att lägga ett par studiedagar runt allhelgona.

• Åsa
    sextiotalist skrev 2014-10-29 06:42:33 följande:

Jag har aldrig haft höstlov, potatislovet försvann någon gång på 1950-talet (det kan ha funnits kvar lite längre på vissa orter) men låg tidigare under hösten

Potatislovet låg när man beräknade skörda potatis, rovor eller vad som var viktigast i trakten, d v s tidpunkten varierade med breddgrader.
  • LaLola

Jag är född -74 o jag hade höstlov iaf i högstadiet. Minns inte hur det var innan dock men jag tror vi hade lov då också.

Svar på tråden När infördes höstlov?