• Anonym (M)

Vara alla till lags varför är inte det bättre??

Läs gärna igenom denna artikel skriven.
    Den beskriver precis mitt problem. Jag är alla till lags, det har gått så långt så jag ser andra som egoistiska och bara tänker på sig själva och inte ser att jag redan har mycket. Tycker dem borde fatta och inte utnyttja.
    Hursom så förstår jag argumenten och hur det skadar mig själv som det står. Men det är några frågor som jag behöver få besvarade för att jag ska kunna ändra mig.
    Om man lyfter blicken och ser det hela i ett större perspektiv, samhället, landet, världen. Då är ju jag bara en spelpjäs bland alla andra människor. Är det då inte bättre att jag offrar mig själv till fördel för andra. Man behöver inte offra så man dör eller blir sjukskriven för då gör man ingen nytta. Men om man offrar sig så långt så man inte blir sjukskriven eller dör.
    Men ändå låter samhället och folk få utnyttja sig själv maximalt. Är inte det en bra sak då att jag har offrat mitt liv för det stora hela bättre?? Alla utgår ifrån att man själv vill må bättre och ha ett eget liv och det är det man skadar.
    Men om man då ser över det stadiumet och tänker sig att ok jag kan offras för det stora hela för andras skull. Det måste ju vara ännu bättre ju. Om jag struntar i mitt liv för andra.
  • Svar på tråden Vara alla till lags varför är inte det bättre??
  • Anonym (Xander)

Vad är det du gör och hur gynnar det samhället?

• sportpappa

Livet är inte ett nollsummespel där om någon vinner så måste någon annan förlora. Alla kan vinna. Med det menar jag att du behöver inte offra dig för andra utan att få något positivt tillbaks.
    Om du även får ut något av att ge så kommer du kunna ge ännu mer och under en längre tid.
    Om du offrar dig och inte får något tillbaks så kommer du inte att orka ge särskilt länge.

Det är därför man först ska rädda sig själv för att sen rädda andra. Genom att överleva och må bra så kan du rädda betydligt fler än om du går under när du försöker rädda de första.

• Kjell2

Det finns flera aspekter på detta som gör det svårt. Nedan några exempel

Är det bättre för samhället att jag offrar mig, stannar hemma och tar hand om far och mor än att  jag reser bort, pluggar till läkare och på det sättet kan bidra till att många människor blir friska?

Om jag under mina barn uppväxt offrat mig, alltid ställt upp för mina barn och tagit hand om all matlagning, tvätt,städning, sängbäddning mm hur kan de förväntas kunna ta hand om ett hushåll själva?

Om jag offrar mig, tar hand om hushållet ekonomi, deklarerar, betalar räkningar, fixar med banken mm och låter min man slippa hur blir det då när jag dör och han blir änkeman?

• sextiotalist

Det finns ett enkelt svar, man kan inte vara alla andra till lags och ingen jäkel tackar dig heller för det man gör.
    Att försöka vara alla till lags, innebär att man tar bort sig själv och blir väldigt lätt att ersätta.
    Alla, även omgivningen, även samhället, mår bra att man har lite "egoism".

• Anonym (M)
    sportpappa skrev 2014-10-28 08:49:14 följande:

Livet är inte ett nollsummespel där om någon vinner så måste någon annan förlora. Alla kan vinna. Med det menar jag att du behöver inte offra dig för andra utan att få något positivt tillbaks.
    Om du även får ut något av att ge så kommer du kunna ge ännu mer och under en längre tid.
    Om du offrar dig och inte får något tillbaks så kommer du inte att orka ge särskilt länge.

Det är därför man först ska rädda sig själv för att sen rädda andra. Genom att överleva och må bra så kan du rädda betydligt fler än om du går under när du försöker rädda de första.

Jag förstår det. Men det svåra i sådana här diskussioner är att många tänker utifrån sig själva och vad man själv vinner/förlorar på det. 

Jag tänker utifrån ett större perspektiv. Min kommentar blir t.ex. visst kan alla vinna, men om jag offrar mig och inte vinner så kan jag se till att fler av andra människor vinner ännu större. 
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2014-10-28 09:20:21 följande:

Det finns ett enkelt svar, man kan inte vara alla andra till lags och ingen jäkel tackar dig heller för det man gör.
    Att försöka vara alla till lags, innebär att man tar bort sig själv och blir väldigt lätt att ersätta.
    Alla, även omgivningen, även samhället, mår bra att man har lite "egoism".

Jag är liksom inte ute efter att få något tack för det man gör. Ditt inlägg låter väldigt fokuserat på sig själv vad vinner jag på det. Mitt sätt och tänka är inte så. Jag ser en vinst i att ta bort mig själv till vinning för andra. Vad är jag liksom i det stora hela bara en spelpjäs. 
  • Anonym (M)
    Kjell2 skrev 2014-10-28 09:01:42 följande:

Det finns flera aspekter på detta som gör det svårt. Nedan några exempel

Är det bättre för samhället att jag offrar mig, stannar hemma och tar hand om far och mor än att  jag reser bort, pluggar till läkare och på det sättet kan bidra till att många människor blir friska?

Om jag under mina barn uppväxt offrat mig, alltid ställt upp för mina barn och tagit hand om all matlagning, tvätt,städning, sängbäddning mm hur kan de förväntas kunna ta hand om ett hushåll själva?

Om jag offrar mig, tar hand om hushållet ekonomi, deklarerar, betalar räkningar, fixar med banken mm och låter min man slippa hur blir det då när jag dör och han blir änkeman?

Mm, dessa är intressanta. Man måste analysera sina val för att göra det bästa valet för samhället. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Xander) skrev 2014-10-28 08:42:02 följande:

Vad är det du gör och hur gynnar det samhället?

Allt möjligt. Med samhället menar jag varje annan person jag träffar är ju en del av samhället. 

Så hjälper jag någon annan och faller offer själv så har jag också hjälpt samhället. Den personen kanske slipper bli deprimerad över något osv som på sikt ger andra fördelar. 
  • Anonym (M)

En annan lite skrämmande tanke som slår mig ibland. Varför ska liksom jag skaffa barn. Även om jag vill ha barn en dag, men om jag avstår det då kommer ju jag kunna jobba mer, ta mindre av skattepengarna och genom arbete så bidrar man ju mer till samhället. 

Varför ska jag vara egoistisk och skaffa barn för när jag kan arbeta istället?

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2014-10-28 10:09:40 följande:
    Jag är liksom inte ute efter att få något tack för det man gör. Ditt inlägg låter väldigt fokuserat på sig själv vad vinner jag på det. Mitt sätt och tänka är inte så. Jag ser en vinst i att ta bort mig själv till vinning för andra. Vad är jag liksom i det stora hela bara en spelpjäs. 
    Detta tänk gjorde att jag gick in i väggen, av den enkla anledningen att man aldrig kan vara alla till lags.
    Ja, jag mår mycket bättre nu när jag tänker på mig själv.
    Men det är ditt val att vara en spelpjäs, jag ser mig numera så mycket mer värdefull än att vara en spelpjäs.
    Jag ser ingen vinst att vara ingenting. Jag ser mig som en en individ som man ska respektera och ta hänsyn till. Ser till att jag den plats jag förtjänar och har fått mycket mer skinn på näsan och som bieffekt, så är jag mer respektera och bidrar mer till samhället, till mina kolleger och till min familj, genom att ta plats och genom att inte vara en spelpjäs.
Svar på tråden Vara alla till lags varför är inte det bättre??