• Anonym (C)

Betala för bonusbarn fast han betalar fullt underhåll?

Min sambo har ett barn sedan tidigare (8 år). Mamman har vårdnaden och dottern har inte börjat bo över hos pappan (numer oss) förrän ca 1,5 år tillbaka. Något jag propsat på. Han har alltid varit i hennes liv.

Nu bor vi ihop, har ett gemensamt barn, hans dotter bor hos oss 1-2 dagar/vecka (ca 1 vecka sammanlagt per månad) och han vill utöka umgänget.

Men han vill fortsätta betala fullt underhåll (2000 kr/månad samt mer när mamman ber om det till fritidsaktiviteter mm) fast att dottern bor hos oss. Okej det är hans val.

MEN han tycker att jag ska stå för dotterns kostnader för att vi "är en familj". Hittills har jag gjort det då det handlar om mindre summor. Men jag går på Föräldrapenning och vill han utöka boendet tycker inte jag han kan ta för givet att jag ska stå för kostnaden, hushåll restaurangbesök etc. För dottern utan tycker han ska sätta in en somna för det i vårt hushåll.

Jag kommer dock ingenstans. Blir stämplad som egoist direkt och att det ska vara rätt ist mellan barnen.

Det är det dock inte. Han har aldrig köpt en enda sak till vår son men köper hela tiden småsaker till sin dotter. Han påstår att VI köper ju saker till vår son hela tiden. Vad han inte kan se är att han också gör det till dottern tillsammans med den andra föräldern. Alla kläder etc hon får hemma är han med och betalar genom underhållet.

Anyways. Vi har nu gjort slut då han säger att han bara är ihop med mig av praktiska och ekonomiska skäl just nu. Att han inte har några känslor. Vilket gör det ännu surare att stå för hans barns kostnader (vi bor fortfarande ihop)

Jag hatar att inte kunna känna mig givmild Och "större" men jag känner mig utnyttjad.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Betala för bonusbarn fast han betalar fullt underhåll?
  • Anonym (Är han efterbliven)

Men herregud!! Du ska inte stö fötter någonting som har med hans dotter att göra! Det Ör han som är snål som kräver att du ska betala för hans dotter! Då kan ju hans ex köpa kläder till din son..

• Ramborg

Har ni gjort slut så är det ingenting att diskutera längre. Du betalar för din andel och hälften av ert gemensamma barns andel. Resten är hans.

42.
  • cosinus

Alltså jag hade ju inte orkat bråka om småsummor som s a s ingår i hushållet. Mat, hygienartiklar och annat.

Men däremot saker som fritidsaktiviteter, biobesök och den typen av utgifter hade han fått ta själv så länge man inte beslutar gemensam ekonomi rakt av.

• Anonym (rolig)

Har varit i precis samma situation som du (inge gemensamma barn dock)!! Kallad både för det ena och det andra minsann ... VI var en FAMILJ så länge EKONOMIN var GEMENSAM. Så fort jag sa ifrån och ville dela ekonomin, precis av samma anledning som du, så var vi inte en familj längre.

Han är ett ex också. Och från och med det förhållande så har jag lärt mig en sak i alla fall: aldrig mer gemensam ekonomi!

Hans barn, hans ekonomiska ansvar samt barnets mamma. Har inte du med att göra! Vill han bekosta allt för barnet, visst, men det ska inte innebära att du ska försörja honom och barnet resten av tiden.

Blir bara arg på sånt här!

• Anonym (acc)
    Ramborg skrev 2014-10-28 10:45:12 följande:

Har ni gjort slut så är det ingenting att diskutera längre. Du betalar för din andel och hälften av ert gemensamma barns andel. Resten är hans.

Instämmer helt här.
    Sätt dig och räkna och skriv en räkning åt honom :)
    Varför ska du försörja hans barn om ni inte ens är tillsammans?

• Anonym (C)

Uppbrottet är dagsfärskt så bet inte exakt hur det ser ut ekonomiskt, men enligt diskussion verkar det som han fortfarande tycker att jag ska stå för hans dotters kostnader här hemma. Att det ska gå frånvänt gemensamma konto och att han inte ska sätta in en peng för henne till vårt hushåll (vilket vore rimligt då han gör det till mammans hushåll). Han köper fick inte kläder etc till henne för våra pengar. Men utflykter o gemensamma restaurangbesök tex. utan att någonsin fråga om jag är ok med det.

Igår kom det också fram att han har en skatteskuld på ca 30 000" kr som han inte har pengar till och slängde ur sig att om vi inte ändrar på vårt gemensamma upplägg så att han får mer privata pengar över så får han ta den summan från vårt lån till husrenoveringar! Jag vet hur roligt det här är. Men HUR får man en person att förstå sitt eget ansvar och respektera ens nej. Utan att man blur utmålad som egoist för allt och alla.

• Anonym (C)

Ett annat argument är "det ska vara exakt lika mellan barnen". Jag får inte ihop det. Hon bor hos mamman som köper alla hennes kläder osv. Vår son bor hos oss och har bara ett boende - här köper vi alla hans kläder etc. Hon kan ju inte få samma/lika mycket här som vår son eftersom hon har två boende. Liksom han inte får samma som hon får hos sin mamma.

Däremot ska hon självklart vara välkommen och känna sig hemma här.

Men här är det bara rättvisa åt ett håll. Hans dåliga samvete.

• Anonym (***)

Det låter som om han inte bara kräver att du ska stå för kostnader som du absolut inte ska stå för men han kommer dessutom att skuldsätta dig för hand egna skulder. Vaddå ta pengar från lånet för husrenovering?? Nej, är du smart så gör du dig av med honom samt ser till att ni inte har några gemensamma skulder. 

Jag och sambon har genom åren haft olika mycket inkomster men aldrig någonsin krävt av varandra att betala saker som den andre absolut inte ska stå för. Vi har alltid betalat våra räkningar gemensamt och hjälpt till där det behövs. Andra ekonomiska beslut fattar vi gemensamt och respekterar om den andre säger nej. Det är det enda sättet att få gemensam ekonomi att fungera.

• Iam

Med tanke på att ni har gemensamma lån som han nu hotar använda till privata skulder skulle jag direkt kontakta en jurist och se till att få igenom en bodelning och göra separationen juridiskt klar. 

Resten med hans krav gällande dina pengar hade jag bara ignorerat. 
    Han kan inte tvinga dig till något alls så länge det handlar om dina pengar, dom styr du över.. och gör du inte det är det läge att ta den kontrollen nu. 

• Anonym (C)

Ett annat argument är "det ska vara exakt lika mellan barnen". Jag får inte ihop det. Hon har två boende, bor mest hos mamman som köper alla hennes kläder osv. Vår son bor hos oss och har bara ett boende - här köper vi alla hans kläder etc. Hon kan ju inte få samma/lika mycket här som vår son eftersom hon har två boende. Liksom han inte får samma som hon får hos sin mamma. Då får man ju förklara för barnet, om hon skulle fråga, att pappa är med och betalar allt som hon får hos mamma.

Men här är det bara rättvisa åt ett håll. Hans dåliga samvete.

Svar på tråden Betala för bonusbarn fast han betalar fullt underhåll?