Betala för bonusbarn fast han betalar fullt underhåll?
Min sambo har ett barn sedan tidigare (8 år). Mamman har vårdnaden och dottern har inte börjat bo över hos pappan (numer oss) förrän ca 1,5 år tillbaka. Något jag propsat på. Han har alltid varit i hennes liv.
Nu bor vi ihop, har ett gemensamt barn, hans dotter bor hos oss 1-2 dagar/vecka (ca 1 vecka sammanlagt per månad) och han vill utöka umgänget.
Men han vill fortsätta betala fullt underhåll (2000 kr/månad samt mer när mamman ber om det till fritidsaktiviteter mm) fast att dottern bor hos oss. Okej det är hans val.
MEN han tycker att jag ska stå för dotterns kostnader för att vi "är en familj". Hittills har jag gjort det då det handlar om mindre summor. Men jag går på Föräldrapenning och vill han utöka boendet tycker inte jag han kan ta för givet att jag ska stå för kostnaden, hushåll restaurangbesök etc. För dottern utan tycker han ska sätta in en somna för det i vårt hushåll.
Jag kommer dock ingenstans. Blir stämplad som egoist direkt och att det ska vara rätt ist mellan barnen.
Det är det dock inte. Han har aldrig köpt en enda sak till vår son men köper hela tiden småsaker till sin dotter. Han påstår att VI köper ju saker till vår son hela tiden. Vad han inte kan se är att han också gör det till dottern tillsammans med den andra föräldern. Alla kläder etc hon får hemma är han med och betalar genom underhållet.
Anyways. Vi har nu gjort slut då han säger att han bara är ihop med mig av praktiska och ekonomiska skäl just nu. Att han inte har några känslor. Vilket gör det ännu surare att stå för hans barns kostnader (vi bor fortfarande ihop)
Jag hatar att inte kunna känna mig givmild Och "större" men jag känner mig utnyttjad.
Vad tycker ni?