• Heart

Dokumentation för undersköterska

Håller på att plugga och skulle behöva er hjälp! Google är inte min vän för tillfället! :(
    Hittar ingen riktig information. undersköterskor har dokumentationsskyldighet av de uppgifter som de utför på delegation och sådant hittar jag.. Men hittar inte vad undersköterskans roll vid dokumentationen är

Undersköterskans roll vid dokumentation i vård -omsorgsarbete & socialt arbete.?

Är det någon som vet någon bra internetsida för att ta reda på denna fakta?
    Nu menar jag så klart inte att någon ska göra mitt arbete, men skulle vilja ha hjälp på traven om man säger så :) 

• Svar på tråden Dokumentation för undersköterska
  • Anonym (SSK)

Du gör aldrig något på delegation, du gör det på delegering. Delegering är en annan sak. Bra att veta. 

Icke leg. personal har ingen legitimationsskyldighet, därför är det svårt att få fram några uppgifter. Sök på Socialstyrelsens hemsida. 

• Anonym (SSK)
    Anonym (SSK) skrev 2014-10-30 07:17:02 följande:

Du gör aldrig något på delegation, du gör det på delegering. Delegering är en annan sak. Bra att veta. 

Icke leg. personal har ingen legitimationsskyldighet, därför är det svårt att få fram några uppgifter. Sök på Socialstyrelsens hemsida. 

"Delegation" är en annan sak, menar jag. En delegation är tex en grupp politiker på statsbesök. 
  • Sweet Sofia

Du har ingen som helst dokumentationsplikt som usk i Sverige då man inte har legitimation.

Kan vara bra att veta att usk (hjelpepleier/fagarbetare/omsorsaebetare) i Norge däremo har dokumentationsplikt då de innehar autorisasjon (legitimation).

• Anonym (SSK)
    Sweet Sofia skrev 2014-11-03 20:47:14 följande:

Du har ingen som helst dokumentationsplikt som usk i Sverige då man inte har legitimation.

Kan vara bra att veta att usk (hjelpepleier/fagarbetare/omsorsaebetare) i Norge däremo har dokumentationsplikt då de innehar autorisasjon (legitimation).

Varför dillar du om Norge (jämt)? Hur andra länder gör är irrelevant just nu.
  • Anonym (usk)
    Sweet Sofia skrev 2014-11-03 20:47:14 följande:

Det där är väl ändå en sanning med modifikation.I mitt arbete i hemtjänst, på säbo och gruppbostäder är vi uskor tvungna att dokumentera. Och arbetsgivaren är mycket noga med det kan jag tillägga.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (usk) skrev 2014-11-03 21:17:13 följande:
    Det där är väl ändå en sanning med modifikation.I mitt arbete i hemtjänst, på säbo och gruppbostäder är vi uskor tvungna att dokumentera. Och arbetsgivaren är mycket noga med det kan jag tillägga.
    Viktigt visst - men du kan aldrig fällas för att du inte dokumenterat eftersom du inte är legitimerad. 
  • Sweet Sofia
    Anonym (usk) skrev 2014-11-03 21:17:13 följande:

Du har ingen dokumentstionsplik som usk. Arbetsgivaren kan däremot ha som policy att usk ska dokunentera. All dokumentation är superviktigt oavsett vem som dokumenterar.
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK) skrev 2014-11-03 21:04:51 följande:

Varför dillar du om Norge (jämt)? Hur andra länder gör är irrelevant just nu.

Tja, många inom vården i Sverige åker till Norge för att jobba (pga lönen) så irrelevant är det inte.
  • Anonym (SSK)
    Sweet Sofia skrev 2014-11-03 22:08:39 följande:
    Tja, många inom vården i Sverige åker till Norge för att jobba (pga lönen) så irrelevant är det inte.
    Då frågar man om det i så fall. Och så himla vanligt är det inte om man tex har två småbarn och har långt till Norge. På pluggnivå är det helt irrelevant, bara förvirrar. 
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK) skrev 2014-11-04 06:46:07 följande:

Då frågar man om det i så fall. Och så himla vanligt är det inte om man tex har två småbarn och har långt till Norge. På pluggnivå är det helt irrelevant, bara förvirrar. 

Har du problem eller?
  • Anonym (SSK)
    Sweet Sofia skrev 2014-11-04 09:51:55 följande:
    Har du problem eller?
    Sluta blanda in Norge i alla dina inlägg. 
  • Sweet Sofia
    Anonym (SSK) skrev 2014-11-04 13:42:17 följande:

Sluta blanda in Norge i alla dina inlägg. 

Sluta läs mina inlägg om du inte tycker om det du läser. Ditt val.
  • fjonkelina

Som omvårdnadspersonal eller uska har du ingen dokumentationsplikt varken i kommunen eller landstinget. Din arbetsgivare kan vilja/tycka att det ska göras men som sagt ingen plikt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    fjonkelina skrev 2014-12-07 20:01:19 följande:

Som omvårdnadspersonal eller uska har du ingen dokumentationsplikt varken i kommunen eller landstinget. Din arbetsgivare kan vilja/tycka att det ska göras men som sagt ingen plikt.

Det finns ingen lagstadgad plikt men arbetsgivaren kan ha det som krav vid anställning, alltså kan det bli en skyldighet. Men du har rätt, inte på samma sätt som legitimerade yrken har.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Dokumentation för undersköterska