• studentska

Hur mycket grädde till 35 personer till kladdkaka?

Nån som har en uppfattning om hur mycket grädde som kan gå åt till 35 personer om man serverar kladdkaka och grädde? Jag har köpt 5 dl att vispa men borde jag ha mer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-28 17:58
    Om nån har tips på färska bär som inte är snordyra att ha till så får ni gärna tipsa jag fastnade i antingen hallon eller jordgubbar men det är ju inte riktigt säson för något av det. Kommer tyvärr inte ha möjlighet att ha frysta bär och tina och att göra sås och ta med till är tyvärr lite meckigt då jag inte har bil utan måste få med mig allt på buss och tåg (1 byte)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-28 20:03
    Passar på att slänga in en fråga till då om man gör den och den ska serveras om ett par dar tror ni det är bäst att förvara i kylen eller i rumstemperatur då?

• Svar på tråden Hur mycket grädde till 35 personer till kladdkaka?
  • Pimpinellan

Jag hade räknat minst 0,5 dl ovispad grädde per person. Jag och maken delar lätt på minst 1 dl. ihop,grädde är ju vrålgott! Glad Och kladdkaka "kräver" en hel del grädde. Jag kör med 3 dl. till en chokladtårta och den blir väl runt 13 bitar.

• studentska

Tack för ditt svar då satsar jag nog på en halv liter till.Skrattande Är så himla svårt att beräkna tycker jag men då har jag nåt att gå efter i alla fall.

• mammatill6

5 dl till 35 personer? Det blir alltså en matsked per person? Om du dubblar till en liter blir det två matskedar per person. Det är jättesnålt. Skulle ta 4 stycken om jag var du.

• studentska
    mammatill6 skrev 2014-10-28 20:04:16 följande:

5 dl till 35 personer? Det blir alltså en matsked per person? Om du dubblar till en liter blir det två matskedar per person. Det är jättesnålt. Skulle ta 4 stycken om jag var du.

Ja jag är inte bra på att beräkna sånt här så jag är tacksam för all input! Då får jag öka på mer än jag trodde från början helt enkelt, grädde är ju inte dyrt!
  • Aniiee

35/2=17,5. Så..... 2 liter, så har man marginal.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • MrsC74
    mammatill6 skrev 2014-10-28 20:04:16 följande:

Fast det blir ju mycket större mängd när man vispar grädden så 1 msk vispad grädde blir det inte. 2 liter grädde blir hur mycket som helst. De går inte åt.

7-10 dl kommer räcka gott och väl. Tror att 5 dl räcker också. Alla äter inte grädde.
  • MrsC74

5dl ovispad grädde ger 1 liter vispad grädde.

Så 2 l skulle ge 4 liter grädde. Jag vill se 35 pers äta det.

• myskmalva

Apelsin, skuren i bitar, är gott till kladdkaka! Jag tror att kakan håller bra i rumstemperatur ett par dagar, men det skadar inte att ha den i kylen, eller frysen för den delen.

• mammatill6

Vi är åtta personer i familjen och när vi äter kladdkaka går det åt 4 dl ungefär.

Svar på tråden Hur mycket grädde till 35 personer till kladdkaka?