• piaB

Barnet vill inte bo hos pappa.

Det här snurrar i mitt huvud dygnet runt och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Jag är skild sedan 2 år och vi har två barn tillsammans. En dotter som just fyllt 12 och en son på 7. Pappan till barnen har en ny kvinna som har två barn och de bor relativt nära mig. Problemet är att dottern inte vill vara hos pappa! Hon har vid ett flertal tillfällen tagit upp detta med honom men då blir han arg och säger att det är hennes eget fel att hon inte trivs hos honom eftersom hon inte flyttar in, dvs tar med sig hälften av sina saker. Första året ville han inte ha barnen var annan vecka utan han hade dem var annan helg och det är först för ett halvår sedan han har flaggat för att han vill ha dem mer. Sonen har sedan ett par månader tillbaka bott vv och det går ganska bra. Dottern säger att hon inte litar på pappa, att hon inte har någon att prata med när hon är där, att han blir för arg och att hon då blir rädd. Hon gillar inte den person han blivit (han har blivit väldigt hälsomedveten), att hon inte vill vara där när hennes barn är där mm. Vid ett tillfälle i våras tog dottern själv kontakt med kuratorn på skolan för att försöka nå pappan genom henne. Det gick inte bra! Nu säger hon att hon inte kan säga som det är till honom för han lyssnar inte och att det inte är någon mening eftersom det inte blir någon skillnad. Jag har inte gått med på att hon ska bo hos pappa vv eftersom jag upplever att hon mår dåligt. Hon gråter och skriker i flera dagar innan hon skall dit och har ett väldigt dåligt humör när hon kommer hem. Nu har vi kommit så långt att vi går på sammarbetssamtal på familjerätten. Pappan tycker att hon är för liten för att bestämma och att jag som mamma bara borde tala om för henne att nu är det så här. Jag tycker att hon är stor nog att ha inflytande och att hon dessutom inte skall behöva bo där när hon mår dåligt. Att han skall försöka jobba på relationen i stället så att hon vill åka till honom. Jag vill att dottern skall ha en bra relation till sin pappa men jag tycker att det är fel att tvinga dit henne när det ser ut som det gör. Att hon känner att hon inte kan säga till honom hur hon tycker att det är är ett stort problem. När hon är hos pappan biter hon bara ihop. Det spelar ju ändå ingen roll vad jag tycker säger hon. Det betyder att på samtalen ställer sig pappan helt frågande både till att hon mår dåligt och att hon inte trivs, dvs han tycker att allt är mitt fel och att jag hindrar honom från att träffa henne. Vad tycker ni? Är hon för liten? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Barnet vill inte bo hos pappa.
  • Voodoodoll

En dotter på 12 ska absolut få bestämma. Rent juridiskt börjar man väl ändå få bestämma boende runt den åldern?

• lilly

Man ska ta hänsyn till barnets bästa och ta hänsyn till barnets vilja vid växande ålder. Innan tror jag man sa 12 år som ålder där man får bestämma själv men det är nog upphävt. En 12 åring befinner sig nog lite i gränsstadiet. HOn är klart tillräckligt gammal för att bestämma men samtidigt befinner man sig i den känsliga åldern i puberteten och man är lite trotsig. Det finns en möjlighet att det är av ren trots och att hon tycker att det är fel att pappan har en ny (många barn, inkl. jag själv tycker/tyckte så eftersom man vill ha mamma och pappa tillsammans). Men jag tycker ändå att man ska ta hänsyn till hennes egen vilja, det är ju uppenbart att hon inte vill och att pappan då tvingar henne gör det inte bättre. Kan hon inte vara där över dagen annars och sen komma till dig eller vara där varannan helg?

• charlie00

Jag ville inte heller bo hos min pappa i den åldern men gjorde tyvärr det ändå och flyttade ut när jag var 14. Vid det laget mådde jag otroligt dåligt av att behöva spendera varannan vecka i en lägenhet som knappt kändes som mitt hem och det tog lååång tid(är 21 idag) före jag kunde släppa mycket av det som hände. Känner igen mig en del i din dotter, jag tog inte tag i problemet så som hon gör men gillade inte heller vem min pappa hade blivit. Han var och är också väldigt hälsomedveten vilket nästan resulterade i ätstörningar hos mig, dessutom brydde han sig mest om sin "nya" familj vilket gjorde en ensam.

Du ska definitivt lyssna på din 12-åring! Min mamma lyssnade på mig men pappa var väldigt "mamma manipulerar dig så du inte ska vilja bo här" och som barn får man dåligt samvete av att höra sin förälder säga så...

• Calanthe

Rent generellt så tvingar man inte en 12-åring. Hon är definitivt i den åldern där hon får ha stort inflytande över boende. Förut hade man gränsen vid 12 men nu är den mer flytande vilket gör att en 9-åring skulle kunna få välja själv om man anser att denne är mogen att göra det.

Tycker absolut du ska lyssna på din dotter. Tvinga inte dit henne.

• Brumma
    Calanthe skrev 2014-10-30 12:36:21 följande:

Rent generellt så tvingar man inte en 12-åring. Hon är definitivt i den åldern där hon får ha stort inflytande över boende. Förut hade man gränsen vid 12 men nu är den mer flytande vilket gör att en 9-åring skulle kunna få välja själv om man anser att denne är mogen att göra det.

Tycker absolut du ska lyssna på din dotter. Tvinga inte dit henne.

Det har faktiskt inte funnits ngn ålder där barnet fått bestämma var det vill bo. Däremot har det tidigare funnits en åldersgräns för när man använder verkställande av dom, men den är borttagen av just den anledningen du tar upp - barn skall lyssnas på oavsett ålder, efter mognad.
Svar på tråden Barnet vill inte bo hos pappa.