• EnLitenJag

Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!

Hej!
    Nu är det förvisso inte aktuellt med hund än på ett bra tag, men jag kan ändå inte låta bli att drömma och planera, och det är väl kanske dags att drömma lite realistiskt och inte bara dreggla efter vackra hundar.

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att brainstorma lite om vilka hundraser jag skulle kunna läsa in mig mer på, som skulle kunna passa mig i framtiden?

Jag har hyfsat stor erfarenhet av hundar och har haft egna i familjen (innan jag flyttade hemifrån) samt andras hundar boende hos mig på "uppfostringsläger"/långtidshundvakt. Har erfarenhet av allt från snälla familjehundar till skarpa hundar med problem. Detta blir dock första hunden jag äger helt själv och uppfostrar själv från början.

Jag gillar skarpa hundar bäst. Hundar som är självständiga, utmanande och kräver kontinuerlig uppfostran och etablering av ledarskapet genom hela livet.
    Tycker att hundträning är hemskt kul och provar gärna på olika typer av detta så ett visst anlag för lydighet är ju inte fel.
    Jag föreställer mig att jag kommer vara mycket i skog och mark såväl på fritiden som på jobbet och har tänkt ha med hunden om möjligt. Det får gärna vara en aktiv och tålig hund. Inte en som behöver täcke så fort det är lite ruggigt väder. Jag går gärna promenader/springer/rider i såväl regn som rusk och är inte rädd för raser med stort aktivitetsbehov. Det är en fördel om det är en hund som med lämplig träning kan vara lös där det passar.
    Den skall också fungera inomhus och vara en lojal och trogen kompis/familjemedlem.
    En hund som fungerar lika bra på fjällvandringen som i TV-soffan helt enkelt.
    Den ska helst vara medelstor-stor och jag är extra svag för hundar av lite mer ursprunglig modell.

• Svar på tråden Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!
  • Aniiee

Låter som att du skulle ha en korsning mellan en vallhund och en spets... 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • JoBa

Det låter som en spets kan vara lämplig, kanske. Vi har en norrbottenspets och den är lite som du beskriver. Den har väldigt stark jaktlust, dock. Det kanske inte är vad du söker?

• EnLitenJag
    JoBa skrev 2014-10-28 22:49:46 följande:
    Det låter som en spets kan vara lämplig, kanske. Vi har en norrbottenspets och den är lite som du beskriver. Den har väldigt stark jaktlust, dock. Det kanske inte är vad du söker?
    Åh, det ska jag titta närmare på!
    Angående jaktlust så är jag i nuläget lite osäker på vad jag vill. Jag är lite sugen på att börja jaga men vet inte riktigt om det kommer bli verklighet och i så fall i vilken omfattning.
    Aniiee skrev 2014-10-28 22:36:58 följande:
    Lite i de banorna har jag funderat. Har umgåtts mycket med vallande raser (särskilt de större) och tycker verkligen om mentaliteten, men samtidigt har spetsarna många tilltalande egenskaper.

• Aniiee
    EnLitenJag skrev 2014-10-28 23:00:40 följande:
    Angående jaktlust så är jag i nuläget lite osäker på vad jag vill. Jag är lite sugen på att börja jaga men vet inte riktigt om det kommer bli verklighet och i så fall i vilken omfattning.
    Aniiee skrev 2014-10-28 22:36:58 följande:
    Lite i de banorna har jag funderat. Har umgåtts mycket med vallande raser (särskilt de större) och tycker verkligen om mentaliteten, men samtidigt har spetsarna många tilltalande egenskaper.

Jag är inte direkt den som förordar att köpa korsningar (om det inte är från något hundstall/rescue), det var mer någt att utgå ifrån. En av varje, kanske? Det har jag. 
  • EnLitenJag
    Aniiee skrev 2014-10-28 23:16:51 följande:
    Jag är inte direkt den som förordar att köpa korsningar (om det inte är från något hundstall/rescue), det var mer någt att utgå ifrån. En av varje, kanske? Det har jag. 
    Jag var nog lite tisdagsmör i huvudet när jag skrev :) . Jag menar så klart att jag tittat på både vallhundar och spetsar och önskar att det fanns en ras som var lite av båda! Jag är själv tveksam till att köpa korsningar, även om jag inte har något emot individerna i sig så klart.

Jag får nog börja med en hund. I alla fall tills det börjar klia i fingrarna efter fler ;)
    Vad har du för raser? Hur är dem?

• Aniiee
    EnLitenJag skrev 2014-10-28 23:25:03 följande:
    Jag var nog lite tisdagsmör i huvudet när jag skrev :) . Jag menar så klart att jag tittat på både vallhundar och spetsar och önskar att det fanns en ras som var lite av båda! Jag är själv tveksam till att köpa korsningar, även om jag inte har något emot individerna i sig så klart.

Jag får nog börja med en hund. I alla fall tills det börjar klia i fingrarna efter fler ;)
    Vad har du för raser? Hur är dem?
    Solig

Jag har en Samojed och en sheltie (och en 4-vägskorsning labbe/rhodesian/ bearded + border collie), så jag har 3 hundar. Lugna och fina och superlydiga. Lagom busiga och lekfulla. Samojeden är ganska envis när det gäller saker som lek, drag osv. Ger inte upp. Och lite egen/ensam. Gosar inte riktigt lika mycket som de andra och är gärna ute. Beror säkert på all päls, det blir väl varmt. Det är även hon som definitivt är "mamma", både mot de andra hundarna här i huset, och mot besökande hundar. Sheltien är nästan lite väl lojal och "mattig" - alltid i hälarna eller i närheten. Hon är en knähund. Eller, alltså.... inte knähund som "gammal dam med papillon"-knähund, hon älskar att jobba, vall, agillity, sök, trivs med klövjeväskan osv, men han älskar också att ligga i knät och se en film. Klipsk och nyfiken är hon också, nyfiken på sheltie-sätt. 

Vet inte riktigt vad jag ska säga, faktiskt..... Känns som jag svamlar mest =)
  • EnLitenJag
    Aniiee skrev 2014-10-28 23:43:18 följande:
    Solig

Jag har en Samojed och en sheltie (och en 4-vägskorsning labbe/rhodesian/ bearded + border collie), så jag har 3 hundar. Lugna och fina och superlydiga. Lagom busiga och lekfulla. Samojeden är ganska envis när det gäller saker som lek, drag osv. Ger inte upp. Och lite egen/ensam. Gosar inte riktigt lika mycket som de andra och är gärna ute. Beror säkert på all päls, det blir väl varmt. Det är även hon som definitivt är "mamma", både mot de andra hundarna här i huset, och mot besökande hundar. Sheltien är nästan lite väl lojal och "mattig" - alltid i hälarna eller i närheten. Hon är en knähund. Eller, alltså.... inte knähund som "gammal dam med papillon"-knähund, hon älskar att jobba, vall, agillity, sök, trivs med klövjeväskan osv, men han älskar också att ligga i knät och se en film. Klipsk och nyfiken är hon också, nyfiken på sheltie-sätt. 

Vet inte riktigt vad jag ska säga, faktiskt..... Känns som jag svamlar mest =)
    Tack! Mycket intressant att läsa
  • Dexter dot com

Hur mycket tid tänker du lägga per dag på motion och aktivering och vad hade du tänkt dig för aktivering?

• JoBa
    EnLitenJag skrev 2014-10-28 23:00:40 följande:

Skaffar du en jakthund lär det bli verklighet omgående... Jaktspetsar skulle jag nog i ärlighetens namn avråda från om man inte kommer att jaga med dem, åtminstone de raser jag känner lite närmre (finnspets, norrbottenspets, jämthund). Jag tror inte att de mår bra om de inte får skälla på djur i skogen. Men det finns ju andra spetsar också.
  • Aniiee
    JoBa skrev 2014-10-29 11:49:55 följande:
    Skaffar du en jakthund lär det bli verklighet omgående... Jaktspetsar skulle jag nog i ärlighetens namn avråda från om man inte kommer att jaga med dem, åtminstone de raser jag känner lite närmre (finnspets, norrbottenspets, jämthund). Jag tror inte att de mår bra om de inte får skälla på djur i skogen. Men det finns ju andra spetsar också.
    Håller med, tror inte det är en jaktspets TS vill/ska ha.
Svar på tråden Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!