Försäkring på lån
Att det finns en försäkring på huslån som täcker halva bostadslånet om den ene avlider vet jag MEN.... Hur är det med billån?
Min sambo har tagit på sig alla billånen genom åren & också ägt alla bilarna vi kört, eftersom jag har betalat hälften av bilånen så tycker ju jag att jag ska äga hälften också men det vill inte han. Han säger att jag ju ärver bilarna av honom om han går bort (vi har testamente), men jag ärver ju bara den halvan som jag redan betalt för den andra halvan ärver ju våra gemensamma barn & hans barn från ett tidigare förhållande....
Sen till frågan, jag vet att man inte "ärver" varandras skulder så det oroar jag mig inte för, men om han har skulder när han dör så får vi (jag & barn) väl inte ärva tillgångar förräns skulderna är lösta. Eftersom han inte har några tillgångar i pengar, är det då inte bilarna som ryker & då står jag utan bil & kan inte ta mig till jobbet?! Sambon säger att det finns försäkringar som täcker billånet på banken, vad är det för försäkring? Nån personlig förs. för det har inte men får man det genom banken när man tar lånet?