• Töjan

Försäkring på lån

Att det finns en försäkring på huslån som täcker halva bostadslånet om den ene avlider vet jag MEN.... Hur är det med billån?

Min sambo har tagit på sig alla billånen genom åren & också ägt alla bilarna vi kört, eftersom jag har betalat hälften av bilånen så tycker ju jag att jag ska äga hälften också men det vill inte han. Han säger att jag ju ärver bilarna av honom om han går bort (vi har testamente), men jag ärver ju bara den halvan som jag redan betalt för den andra halvan ärver ju våra gemensamma barn & hans barn från ett tidigare förhållande....

Sen till frågan, jag vet att man inte "ärver" varandras skulder så det oroar jag mig inte för, men om han har skulder när han dör så får vi (jag & barn) väl inte ärva tillgångar förräns skulderna är lösta. Eftersom han inte har några tillgångar i pengar, är det då inte bilarna som ryker & då står jag utan bil & kan inte ta mig till jobbet?! Sambon säger att det finns försäkringar som täcker billånet på banken, vad är det för försäkring? Nån personlig förs. för det har inte men får man det genom banken när man tar lånet?

• Svar på tråden Försäkring på lån
  • Kjell2

En bättre idé kanske är att fixa en generell livförsäkring på din man med dig som förmånstagare. Då får du en klump pengar som du kan använda till att behålla en bil eller till något annnat som behövs.

• ripple

Lite klargörande

1. Två personer kan inte äga en bil tillsammans
    2. Du ärver bara kvarvarande värde av bilarna efter skulder är avdragna
    3. Även om det finns testamente så har barn rätt till sin laglott vilket är halva arvslotten vilket innebär 1/4 av arvet. Du måste alltså ändå lösa ut barnen. Håller med nr1, skaffa livförsäkringar där ni sätter varandra som förmånstagare dvs ni får pengarna för försäkringarna oavsett arvsordning

//

• Töjan

Svar till Ripple

1. Jag vet att man inte kan vara 2 som äger samma bil, men man kan skriva samäganderättsavtal som vår bank vill att vi ska göra men sambon vägrar, ett annat alternativ är att jag står på några bilar & han på några till ett ungefär lika värde. Det tredje alternativet är att jag inte hjälper honom att betala lånet eftersom jag inte "äger" nått. Å ev. försöker få bilen som jag kör överskriven på mig (som är betald sen länge). Det finns liksom inte bara en eller två bruksbilar här utan det finns några hobbybilar också...

Problemet för sambon är ju att han inte har råd med sitt bilintresse i längden om han inte får "hjälp" av mig, så egoistisk som han är så är han "instängd i ett hörn" just nu.

Jag vet också att barn har rätt till sin laglott & särkullbarn har rätt att få ut sitt påven gång om dom önskar, våra gemensamma barn får vänta tills jag "avlider". Testamentet var lika svårt att få honom att fatta att vi var tvungna att skriva, men jag vägrade köpa hus tillsammans med honom om det inte skrevs just pga av hans tidigare barn, för att skydda mig & våra barn så gott det går.

Livförsäkring på varandra har vi, kommer bara inte ihåg just nu på vilken summa den ligger på, men jag anser att rätt ska va rätt trots livförsäkring. Både jag & banken protesterar att jag ska betala på hans hobbybilar om jag inte får va med att "äga",

Min fråga var om det automatiskt finns nån försäkring som täcker billån när låntagaren avlider som min sambo påstår, eller är det nått han tagit "från luften" för att få tyst på mig!? Ville veta om nån här kunde ge svar till mig i dagarna, annars kommer jag ändå fråga banken i nästa vecka men ville inte vänta tills dess om jag inte behövde.....

• Kjell2
    Petronella71 skrev 2014-10-29 23:04:20 följande:

Svar till Ripple

1. Jag vet att man inte kan vara 2 som äger samma bil, men man kan skriva samäganderättsavtal som vår bank vill att vi ska göra men sambon vägrar, ett annat alternativ är att jag står på några bilar & han på några till ett ungefär lika värde. Det tredje alternativet är att jag inte hjälper honom att betala lånet eftersom jag inte "äger" nått. Å ev. försöker få bilen som jag kör överskriven på mig (som är betald sen länge). Det finns liksom inte bara en eller två bruksbilar här utan det finns några hobbybilar också...

Problemet för sambon är ju att han inte har råd med sitt bilintresse i längden om han inte får "hjälp" av mig, så egoistisk som han är så är han "instängd i ett hörn" just nu.

Jag vet också att barn har rätt till sin laglott & särkullbarn har rätt att få ut sitt påven gång om dom önskar, våra gemensamma barn får vänta tills jag "avlider". Testamentet var lika svårt att få honom att fatta att vi var tvungna att skriva, men jag vägrade köpa hus tillsammans med honom om det inte skrevs just pga av hans tidigare barn, för att skydda mig & våra barn så gott det går.

Livförsäkring på varandra har vi, kommer bara inte ihåg just nu på vilken summa den ligger på, men jag anser att rätt ska va rätt trots livförsäkring. Både jag & banken protesterar att jag ska betala på hans hobbybilar om jag inte får va med att "äga",

Min fråga var om det automatiskt finns nån försäkring som täcker billån när låntagaren avlider som min sambo påstår, eller är det nått han tagit "från luften" för att få tyst på mig!? Ville veta om nån här kunde ge svar till mig i dagarna, annars kommer jag ändå fråga banken i nästa vecka men ville inte vänta tills dess om jag inte behövde.....

Det finns säkert billån som avskrivs om låntagaren dör men vad som gäller din sambos billån får du kolla upp i låneavtalet.
Svar på tråden Försäkring på lån