• cooco

Precis fått diagnos, bedrövad och villrådig

Hej 

Jag har endometrios och är 36 år. Vi har försökt med två IVF utan att lyckas. Nu har jag tjatat mig till behandling mot endon, en behandling som sätter mig i klimakteriet. Jag kommer att ha varit nedreglerad i fem månader innan mitt nästa IVF-försök. Jag har nästan tappat hoppet men kommer ändå att fortsätta försöka. Jag har läst om många tjejer med endo som fått kämpa för att få barn och till sist så har det lyckats. 

Jag tycker att du absolut ska göra operationen om läkaren tycker att det är behövligt. Jag tror också att du kanske skulle vara hjälp att ta emot behandling mot endon, något som man kanske kan börja redan innan operationen så slipper du förlora tid. 

Ge inte upp innan du har försökt! 

• cooco

[quote=74288500][quote-nick]forsyne skrev 2014-11-04 22:59:41 följande:[/quote-nick]När är ditt nästa försök? Varför behövde du tjata dig till längre nedreglering? Har du opererats tidigare?

Jag skrev ett halvlångt svar sen låste sig telefonen :(

Jag fick min diagnos efter en titthålsoperation, endon sitter på urinblåsan så det gick inte att operera.

Jag går på akademiska i Uppsala och mitt nästa försök är i januari tänkte jag. Läkarna säger att det inte finns entydig forskning som bevisar att lång nedreglering ökar chanserna vid ivf. Samtidigt har jag läst forskning som säger att 3-6 månaders nedreglering ökar chanserna fyrfaldigt. Det finns också forskning på att man ska vara nedreglering minst 4 månader. Jag ska försöka hitta det jag läst och länka!

Så därför fick jag kämpa lite för att få längre nedreglering. Jag tål inte sprayen riktigt så jag ville ha sprutor som man tar en gång i månaden istället och då blev läkaren lite tveksam men det gick till slut :)

Jag tror att det är så att man inte kan säga vilka som skulle kunna öka sina chanser genom nedregleringen, man kan heller inte säga hur lång tid som krävs för just den personen. Jag kan tänka mig att det funkar efter tre månader för vissa och några behöver kanske 6 månader. Endel behöver ingen behandling alls innan ivf för att det ska funka.

Eftersom du ändå måste vänta så kan du säkert påbörja behandlingen innan ivf, sen brukar det ju ta ett tag innan allt kommer igång också.

om du inte får respons från läkarna tycker jag att du kan ringa närmaste endometrioscentrum.

Svar på tråden Precis fått diagnos, bedrövad och villrådig