Sötsaker minimalt med kalorier ?
Om man vill ha godis, men inte så mycket kalorier.
Vad ska man prova då ?
Om man vill ha godis, men inte så mycket kalorier.
Vad ska man prova då ?
Frukt och bär är bra naturligtvis, vilket jag föredrar men om sötsuget inte ger sig ?
Menar alternativ som sorbet, mums mums, maräng...
Sötningsmedel har jag hört inte är ett dugg bättre än vanligt socker eller jo kanske xylitol i tuggummi men ja..
Det var ett bra tips om man som jag lider av sötsuget.
Jag måste tillägga att jag äter annars minimalt med socker då jag äter medvetet. Läste precis att 50 g socker är det hösta rekommenderade intaget av socker per dag inkl det du får i dig via maten. Så suget finns alltid där och då kan jag väl ändå unna mig någonting några ggr i veckan. Och då vill jag kunna välja mellan mums mums, maräng eller annat som tillfredsställer mitt sug. Bara en liten ask Pim innehåller 20g och det är ca 350 kcal per 100 gram. Tycker det är ganska mycket.
1 g kolhydrater eller 1 g protein innehåller 17 kJ (4 kcal), 1 g fett innehåller 37 kJ (9 kcal).
Enligt det skulle det vara bättre att då äta just socker om man är ute efter det. Totala dags intaget av socker får alltså vara 200 kcal. Ca 100-150 kcal utöver maten med andra ord (beroende på hur man äter såklart).
Enligt det skulle jag kunna äta 3 st. Pim askar på 20 g per dag som exempel utan att lägga på mig.
Kom gärna med förslag så jag vet vad jag ska köpa nästa gång
Jag vet att det helst ska vara mörk choklad, men saknar sötman. Det är väl det dom brukar ha i finbutikerna.
Sen var det ju det här med mängden. Kan 4-5 st pralin stora vara lagom för att inte komma över 150 kcal ?
Hjälp !
Jag har ätit två mums mums, har två kvar.
Kan man frysa dom ?