• 3 Indigobarn

    Vem ska ha studiebidraget?

    Jag har en son som går första året på gymnasiet. Han är skriven hos sin pappa och bor till största delen där. Både jag och sonen anser att han borde få förfoga över sitt eget studiebidrag men pappan vägrar och menar att han har så höga kostnader för sonen vilket inte stämmer alls! Trots att jag betalar underhåll för sonen är det jag som köper de flesta kläderna och sonen håller inte på med några dyra hobbies eller fritidsintressen och när han gjorde det var det jag som betalade för det!

    Om pappan hade en ansträngd ekonomi skulle jag förstå varför, men så är det inte utan det handlar om "principer" och snålhet.

    Hade jag fått bestämma skulle sonen få förfoga över bidraget själv med vissa förbehåll som att hjälpa till med vissa saker hemma t.ex tömma diskmaskinen m.m. och att pengarna måste räcka till vissa nödvändiga saker och inte bara nöjen. Gör redan så med hans yngre syskon som bor hos mig när det gäller veckopengen och det är inga konstigheter med det.

    Hur gör ni med studiebidraget?
    Alla jag känner som har eller haft tonåringar i gymnasiet tycker att det är självklart att hen fått ansvara för sitt eget studiebidrag.

  • Svar på tråden Vem ska ha studiebidraget?
  • Fjärilslarv

    Jag fick ansvara för mitt studiebriag/barnbidrag från det att jag var 14 år, men då skulle jag också köpa allt i klädväg, hygien, skor, nöjjen osv själv. Jag fick mat, husrum, busskort och terminsavgiften till min aktivitet betald. På gymnasiet så tillkom ju anteckningsmaterial i större mängd osv och det fick jag också stå för själv.

  • lilly

    Jag fick mitt studiebidrag själv också, först hälften men sen hela. Köpte vissa kläder själv och godis osv men fick ändå de mesta betalt av mina föräldrar.

  • Majsan70

    Sonen fick inte sitt studiebidrag själv däremot dottern fick det helt själv från 14-16 år nånstans. Kommer inte ihåg exakt när. Hon fick då betala alla skor o kläder själv o så putte jag till lite extra när det kom till vinterkläderna. Jag betalade även telefonkostnaden samt frisörbesök och alla hygienartiklar. 

  • 3 Indigobarn
    obalanserad skrev 2014-10-30 21:32:40 följande:

    Studiebidrag får man för att man pluggar!! Det ska gå till den som pluggar. INGEN annan


    Fast vore det så självklart borde väl pengarna komma automatiskt in på den studerandes konto och inte till vårdnadshavaren.
    Det är först när den studerande fyllt 18 som hen får pengarna på sitt eget konto.
    Men i princip håller jag med dig, jag tycker sonen ska få sitt studiebidrag, men hans pappa är ett kontrollfreak som tror att sonen kommer slösa bort pengarna på, i hans tycke, onödiga saker. Det tror inte jag. Frågan är bara hur jag ska övertyga honom. Det är som att prata med en vägg :(
  • obalanserad
    3 Indigobarn skrev 2014-10-31 12:01:31 följande:
    Fast vore det så självklart borde väl pengarna komma automatiskt in på den studerandes konto och inte till vårdnadshavaren.
    Det är först när den studerande fyllt 18 som hen får pengarna på sitt eget konto.
    Men i princip håller jag med dig, jag tycker sonen ska få sitt studiebidrag, men hans pappa är ett kontrollfreak som tror att sonen kommer slösa bort pengarna på, i hans tycke, onödiga saker. Det tror inte jag. Frågan är bara hur jag ska övertyga honom. Det är som att prata med en vägg :(

    Det blir så automatiskt ja, bara att gå till banken så kommer studiebidraget in på hans eget konto. Man får hem ett papper när gymnasiet börjar och där fyller man i vart pengarna ska komma. Så var det för mig iallafall, jag har fått mitt studiebidrag/barnbidrag sen jag var 14. Barnbidrag är en sak, de får man pga de kostar att ha ett barn. Men studiebidrag ska gå till den som studerar, gymnasiet är frivilligt, och han väljer gymnasiet och pluggar hårt. Klart då HAN ska ha pengarna. Tycker jag.. Han kan ju lika gärna välja att inte gå gymnasiet och då kommer varken han eller pappan få pengar.. Vet inte hur du ska övertyga honom tyvärr :( tycker bara det är löjligt att ta alla pengar själv 


     

  • Josephine96

    Allt mitt studiebidrag har alltid gått till familjens hyra, mat etc. Kanske är jag ovanligt snäll dock. Men om familjen överlever utan studiebidraget (vilket vi inte gör) så tycker jag att den studerande borde få pengarna.

Svar på tråden Vem ska ha studiebidraget?