• Ptrisan

bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+

Jepps, hej. Efter tredje och sista ultraljudet sa bm är bebisen var "ruggigt fixerad" och med det menade hon att bebis är fixerad långt ner i bäckenet. Jag är i v 33+4 nu och för ca 2 veckor sedan blev jag sjukskriven pga jag har börjat öppna mig 1,5-2 cm. Då bm som gjorde mitt ul var väldigt skämtsam så blev jag inte riktigt klok på om det finns risk för att förlossningen sätter igång tidigare, jag vet att det är väldigt olika från person till person men när födde du ditt barn som var "ruggigt fixerad" och varit öppen ett par cm ett tag.

• Svar på tråden bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+
  • Ptrisan

Ja man kan ju som sagt gå och vara lite öppen tiden ut, tillochmed gå över. Men det är kombinationen öppen +fixerad långt ner som jag är fundersam över. Självklart hade bm sagt något om risken för förtidig förlossningen funnits, får vi hoppas. Jag är mest nyfiken över hurvida man kan ställa in sig på ev förlossning ett par veckor tidigare än beräknat

• Ptrisan

Ja det är mitt första. Har ju hört att hos förstföderskor brukar barnet fixera sig tidigare än omföderskor men det här med att bebisen är "ruggigt fixerad" känns ju som det skulle betyda halvägs ute redan ;)

• Ptrisan

Nej några fler ul ska jag inte på, det är ingen mening med fler då det inte gick att mäta tex huvud för att den ligger så pass långt ner. Det blev inte ens några ordentliga 3d-bilder just för att huvudet har kommit så långt ner i bäckenet vad jag förstod det som.

• Ptrisan

Okej, det syns ju inte på ul ändå om jag skulle öppna mig mer, det fick jag reda på genom en undersökning och vul för lite mer än två veckor sedan. Jag går ju in i v 34+ i dag så om jag öppnar mig mer och förlossningen startar så görs inget för att stoppa den. För tillfället är jag som sagt mest nyfiken på hur min kombination med att jag varit öppen lite sen v 32(minst vad Jag vet) och att bebisen inte bara är fixerad utan fixerad långt ner gör att jag kanske inte går tiden ut, det kan man ju aldrig veta men det är intressant att höra i från andra med samma "symtom" jag har starka och regelbundna sammandragningar varje dag, flera gånger om dagen och speciellt om kvällarna och nätterna och det har jag haft sen v 25 ungefär främst vid vila, därav min sjukskrivning. Det är något som inte "går över" men dom gör heller inte ont. Aja det är väl så att man blir uttråkad och rastlös av att gå hemma och vänta.

• Ptrisan

Om någon var nyfiken på hur det gick så kom bebisen 9 dagar innan bf (ingen fara med andra ord) förlossningen fick fort 1 timme och 49 min och det tro jagnog beror på att jag öppnat mig flera veckor innan samt den "ruggiga" fixeringen

Svar på tråden bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+