• Äldre 31 Oct 21:37
    3588 visningar
    7 svar
    7
    3588

    Gammal leksak i trä, byggsats till hus. Någon som känner igen?

    När jag var liten hade jag en byggsats i trä som man kunde bygga hus med. Det var som små trästockar i minatyr med ursågade spår i stockarna så man kunde timra väggar, som på bilden. Det fanns två längder, en som var kanske 15-20 cm lång och en kortare, kanske 10-12 cm. Det fanns också takstolar och takplattor så man kunde bygga fina små hus.

    Antagligen var denna byggsats inköpt för minst 30 år sedan. Tyvärr finns inget från föräldrahemmet kvar och jag har ingen att fråga varifrån den kom. Jag tyckte mycket om dessa leksaker och skulle vilja köpa till mitt barn. Har någon sett något liknande? 

  • Svar på tråden Gammal leksak i trä, byggsats till hus. Någon som känner igen?
  • Äldre 31 Oct 22:16
    #1

    Är det typ Lincoln logs?

  • Äldre 31 Oct 22:21
    #2

    Finns nån variant här: www.toysrus.se/serier/kids-wood/kids-wood-timmerset&vid=117183&sc_camp={619FEA0F-6119-4C26-8C82-8760F51B4B23}&cid=_cpc_xml_Pricerunner_xml

  • Äldre 31 Oct 22:24
    #3

    Googlade nu och ja, liknande det, men de jag hade var tunnare jämfört med längden och de var rektagulära i genomskärning, inte rundade som Lincoln Logs verkar vara. De var gjorda i omålat trä, jag skulle gissa björk. Principen verkar vara detsamma som Lincoln logs dock.

    Tack för tipset, det är det närmaste jag hittat hitills. Det är förvånansvärt svårt att googla fram.

  • Wed 8 Jul 2020 13:55
    #4
    +1

    Hej!

    Ser att det är en gammal tråd, men tror att det kan vara pusselhusen du menar, som är gjorda av Bel Nod.

  • Fri 31 Jul 2020 22:35
    #5
    Blomma81 skrev 2020-07-08 13:55:49 följande:

    Hej!

    Ser att det är en gammal tråd, men tror att det kan vara pusselhusen du menar, som är gjorda av Bel Nod.


    De ser jättefina ut, men Bel Nod har nog inte funnits tillräckligt länge för att det skulle kunna vara de. Dessutom verkar Bel Nods pusselhus mer vara till för att ha som prydnader än som leksaker, om jag förstår det rätt.

    Jag känner igen något liknande från min barndom på 1970-talet och tror att det vi hade hemma då redan hade en del år på nacken. Så det är nog en gammal leksak.
  • Sun 2 Aug 2020 13:18
    #6

    Är det Fennia house du tänker på? Är väldigt enkla omålade träbitar som man pusslar ihop till ett hus.

  • Sun 2 Aug 2020 20:41
    #7

    Roy toy log building?

Svar på tråden Gammal leksak i trä, byggsats till hus. Någon som känner igen?