Seven Costanza skrev 2014-11-01 06:28:22 följande:
Eftersom tiden inte räcker till så blir det ofta ett kvälls- och helgjobb och många jobbar även en del på loven för att komma ifatt med planering, rättning och dokumentation. Jag jobbar visserligen på grundskolan så det kan ju vara skillnad på gymnasiet men att folk hinner på dagtid stämmer nog oftast inte de första åren i alla fall. Dock är det skönt att inte behöva tänka på få ledigt kring lov eller andrs röda dagar.
Till sist: Du bör vara medveten om att du inte kan räkna med att få jobb på gymnasiet eftersom elevkullarna är mindre nu så det kan hända att du ändå får jobba på grundskolan. Jag är själv utbildad för gymnasiet och grundskolans senare år men hittade inte jobb på gymnasiet.
Tack för ditt inlägg. Hoppas att det är ok med några följdfrågor.
Om man jobbar över kvällar och helger, gör man det då helt utan att det är betalt, förstår jag det rätt då? Och i så fall, varför gör man det?
Intressant med jobb-utsikterna sedan. Tror du att det kan skilja lite mellan vilka ämnen man undervisar i eller är det något som verkar hålla för samtliga gymnasielärare? Jag trodde faktiskt att det fanns en allmän lärarbrist men jag kanske har missuppfattat det!
Fjärilslarv skrev 2014-11-01 17:13:33 följande:
De lärare jag känner är INTE lediga på röda dagar och lov, mer än sommarlovet. Visst det är lediga på pappret men inte i praktiken eftersom de ofta rättar då osv. Dessutom jobbar måååååååånga lärare mycket mer än sina 45h/vecka utan att få en spänn i betalt för det.
Tack gör svar. Återigen, jag tycker att det låter dumt att arbeta över utan att ta betalt för det.
Anonym (Zed) skrev 2014-11-01 17:41:07 följande:
Jag tror iofs lärare i åk7-9 har det värre än gymnasielärare
Jag älskar jobbet men tror inte jag kan jobba kvar då jag är sjukskriven för utbrändhet IGEN och jag gärna vill överleva.
Undervisningen är det enda jag vill syssla med, så jag vet inte vad jag ska göra nu, men på de 12 år jag jobbat har förutsättningarna ändrats drastiskt; eleverna har sämre förkunskaper, mer sociala problem, och våra resurser minskar hela tiden.
Ledig? Njae, möjligen om du kör exakt samma material hela tiden (och då gör du faktiskt inte ditt jobb då du ska anpassa det efter både grupp och individ) och inte har ämnen med nationella prov. (Jag har både engelska 5,6, svenska 1 och 3, vilket då ger många prov att läsa in sig på, än fler att rätta, och sen är det då jobbet med sambedömningen kvar... Jag överlever knappt april-maj)
Jag beklagar din situation kring sjukskrivningen. Det är beklagligt att man ska behöva bli sjuk av sitt jobb. Har du några tankar på vad du vill göra om du inte kan fortsätta i läraryrket?
Tror du på allvar att det är lättare på gymnasiet än på högstadiet? I så fall, vilka skillnader tänker du på?
Önskar dig lycka till.