• ElsaEbbesMamma

För tidigt födda...

Är det någon som har statistik på överlevnadschanserna för förtidigt födda?
    Är själv 2½ månad för tidigt född..och börjar bli smånervös nu när jag går in i v30 imorron.. borde vara född runt den veckan..
    Finns det något som säger att jag kan få förtidigt födda barn eftersom min mamma fått alla sina barn förtidigt o att jag är 2½månad för tidigt född?

jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden För tidigt födda...
  • miss mamma

Hej ...jag är själv för tidigt född och oroade mig för detta med min son...men fick höra att man inte skulle oroa sig för det eftersom att det är olika.

• sweetbaby87

Jag vet inte riktigt hur det är men efter vecka 24 räknar dom med att barnet har en chans att leva utanför livmodern.
    Min mamma är förtidigt född, och jag är i vecka 30 nu och bebisen är fixerad och livmodertappen har börjat öppnas, så om jag får sammandragningar måste jag åka in till förlossningen. så jag e lite nervös jag med!

Men det ska nog inte vara någon fara när du är i vecka 30, prata med din BM om du är orolig.

• emsa77

i v30 är det typ över 80%...

• ElsaEbbesMamma

Sweetbaby87; då är man inte ensam om att vara nervös för det..
    Min mamma har fått alla barn för tidigt..o dessutom snabba förlossningar..så jag är lite nervös över att bebben ska komma tidigt o snabbt..

Vet att nu är det ju nästan ingen fara att få barnet...Men ändå..

• sweetbaby87

LillCatta : nee du e inte ensam. Men har din BM sakt nått om att det finns en chans att din bebis kommer för tidigt?

• Live

Hej! En läkare där jag jobbar sa att överlevnadschansen hos bebisen om den fösd i vecka 32 är lika stor som i v 40. Så det är ju bra! Då är tydligen lungorna färdiga.

• knasen33

Hejsan!
    Efter v 28 klarar sig de allra flesta. Den största risken är att inte lungorna är utvecklade, men när jag kom in (dottern är född v.32+4) så fick jag en spruta med kortison och de försökte stoppa värkarna ett tag så att jag skulle kunna få mer kortison. Kortisonet gör så att lungorna utvecklas fortare. Tyvärr hann jag inte få mer än en spruta, men hon kunde andas av egen kraft ändå. Under förlossningen kändes det tryggt för jag visste att utanför dörren väntade barnläkare och sköterska från Neonatalavdelningen ifall hon inte hade andats, beredda med syrgas och respirator.
    Lycka till! Det kommer att gå jättebra!

Svar på tråden För tidigt födda...