• nassu

    Någon annan från Finland som är gravid i första trimestern?

    Någon annan från Finland som är gravid i första trimestern? Jag är i v.6+5 idag och har haft blödningar allt sedan jag plussat. Har varit på två VUL där allt sett bra ut. Igår fick vi se hjärta slå! Om allt går bra får vi ett syskon i juni! Äntligen efter 2 år av försök och ett misslyckat ivf.

  • Svar på tråden Någon annan från Finland som är gravid i första trimestern?
  • pinglon
    Bebisfeber84 skrev 2015-03-23 17:17:32 följande:
    Hur menar du slipper? När gör man det i Finland? Jag gör privat vecka 8

    Jo alltså privat slipper man ju på när som helst, var själv på ett i v 6.


    Men jag tänker på det som ni i sverige kallar KUB. Har konstaterat via en svensk mamma grupp jag är med i så är det bara i vissa län? landsting? som alla får göra KUB i vecka 12 annars är det bara om man hör till någon riskgrupp. Så de som inte slipper på det får vänta till ert RUL, (vårt antomiska UL i v 20) innan man slipper på UL. Alltså, gratis, de som hör till under en graviditet. 


  • Österbottning80
    pinglon skrev 2015-03-23 19:53:09 följande:

    Jo alltså privat slipper man ju på när som helst, var själv på ett i v 6.


    Men jag tänker på det som ni i sverige kallar KUB. Har konstaterat via en svensk mamma grupp jag är med i så är det bara i vissa län? landsting? som alla får göra KUB i vecka 12 annars är det bara om man hör till någon riskgrupp. Så de som inte slipper på det får vänta till ert RUL, (vårt antomiska UL i v 20) innan man slipper på UL. Alltså, gratis, de som hör till under en graviditet. 


    Nog är det samma sak i Finland som i Sverige, KUB kan man göra främst om man hör till någon riskgrupp. Har själv gjort det för att jag blir 35 före barnet föds. Fick av hälsovårdaren förståelsen att det nog inte annars skulle erbjudas. 
    Fast det kan ju vara skillnad mellan olika områden. Jag har ju bara erfarenhet av Österbotten och Vasaområdet. 

    Fick höra av bekanta att ännu för något år sedan fick alla ultraljud runt vecka 12, men det verkar ha blivit en inbesparing något av de senaste åren. 
  • Bebisfeber84
    pinglon skrev 2015-03-23 19:53:09 följande:

    Jo alltså privat slipper man ju på när som helst, var själv på ett i v 6.


    Men jag tänker på det som ni i sverige kallar KUB. Har konstaterat via en svensk mamma grupp jag är med i så är det bara i vissa län? landsting? som alla får göra KUB i vecka 12 annars är det bara om man hör till någon riskgrupp. Så de som inte slipper på det får vänta till ert RUL, (vårt antomiska UL i v 20) innan man slipper på UL. Alltså, gratis, de som hör till under en graviditet. 


    Men jag förstår inte vad du menar med "slipper"? Vill du inte gå på ul!? Jag längtar iaf till min!
  • pinglon
    Österbottning80 skrev 2015-03-24 09:14:16 följande:
    Nog är det samma sak i Finland som i Sverige, KUB kan man göra främst om man hör till någon riskgrupp. Har själv gjort det för att jag blir 35 före barnet föds. Fick av hälsovårdaren förståelsen att det nog inte annars skulle erbjudas. 
    Fast det kan ju vara skillnad mellan olika områden. Jag har ju bara erfarenhet av Österbotten och Vasaområdet. 

    Fick höra av bekanta att ännu för något år sedan fick alla ultraljud runt vecka 12, men det verkar ha blivit en inbesparing något av de senaste åren. 
    Jo sant KUB test behöver man inte göra om man inte vill om man inte hör till någon riskgrupp, men alla blir erbjuden ul i v 12. Har inte hört om att de skulle ha några sådana besparingar här - ännu. Så är det inte överallt i Sverige.
    Bebisfeber84 skrev 2015-03-24 09:53:40 följande:
    Men jag förstår inte vad du menar med "slipper"? Vill du inte gå på ul!? Jag längtar iaf till min!

    Att man blir erbjuden, alltså att det ingår i "vårdplanen" för den gravida. typ. Många i den svenska mamma gruppen jag är med i på fb fick vänta ända till RUL i v 18-20 innan de fick se sin lilla. Om de inte hade möjlighet att boka in privat UL.. 
  • cessi02
    Bebisfeber84 skrev 2015-03-24 09:53:40 följande:

    Men jag förstår inte vad du menar med "slipper"? Vill du inte gå på ul!? Jag längtar iaf till min!


    "Slipper" är ett uttryck som används bland finlandssvenskar, det betyder att man får gå/blir erbjuden ultraljud i vecka 12. Det betyder alltså inte samma sak som på rikssvenska, d.v.s. att man slipper undan/slipper gå på någonting :)
  • Bebisfeber84
    cessi02 skrev 2015-03-24 16:47:19 följande:
    "Slipper" är ett uttryck som används bland finlandssvenskar, det betyder att man får gå/blir erbjuden ultraljud i vecka 12. Det betyder alltså inte samma sak som på rikssvenska, d.v.s. att man slipper undan/slipper gå på någonting :)
    Haha okej! Jag är ju finsk, inte finlandssvensk och lärt min svenska här. Därför förstod jag inte.
  • Österbottning80
    pinglon skrev 2015-03-24 11:44:03 följande:
    Jo sant KUB test behöver man inte göra om man inte vill om man inte hör till någon riskgrupp, men alla blir erbjuden ul i v 12. Har inte hört om att de skulle ha några sådana besparingar här - ännu. Så är det inte överallt i Sverige.
    Bebisfeber84 skrev 2015-03-24 09:53:40 följande:
    Men jag förstår inte vad du menar med "slipper"? Vill du inte gå på ul!? Jag längtar iaf till min!

    Att man blir erbjuden, alltså att det ingår i "vårdplanen" för den gravida. typ. Många i den svenska mamma gruppen jag är med i på fb fick vänta ända till RUL i v 18-20 innan de fick se sin lilla. Om de inte hade möjlighet att boka in privat UL.. 
    Jag kan ju ha missförstått någonting, men den uppfattning som jag fick av hälsovården så var att vi fick ett ultraljud om vi gick på KUBtestet som erbjöds, men något annat ultraljud erbjöds inte före i vecka 18-21. 

    Men nu är det bara att vänta till vecka 21 för nästa ultraljud. Fick en sen tid för det såg ut som om barnet var litet på det första. Men, men, några veckor till och sedan en ny chans att se den lilla. 
  • finskaflikkan

    Tycker tiden går fruktansvärt långsamt! 
    V.23+6 idag och har kontroll hos bm (en extra för jag är så orolig och hispig).. 

    hur mår ni alla?

  • Österbottning80
    finskaflikkan skrev 2015-03-25 09:10:34 följande:

    Tycker tiden går fruktansvärt långsamt! 
    V.23+6 idag och har kontroll hos bm (en extra för jag är så orolig och hispig).. 

    hur mår ni alla?


    Yup, är likadan! Har varit jätte orolig i flera veckor då inget syns eller känns och nästan allt illamående är helt borta. 
    Var på kontroll i fredags och allting visar jättebra, men hon hade jättesvårt att få tag i hjärtljuden. BM förklarade varför det var så svårt (eftersom liten har bestämt sig för att inte vara stilla ens i 30 sekunder) och då var det lite lättare att ta att jag inte själv hört hjärtljuden utan måste lita på maskinen som räknar dem. 

    Nästa kontroll till läkaren om två veckor så jag hoppas hon har möjlighet att göra ett ultraljud så jag själv också får se att liten mår bra. 

    Hur är det med illamående och energin för er andra? 
  • finskaflikkan
    Österbottning80 skrev 2015-03-25 10:50:45 följande:
    Yup, är likadan! Har varit jätte orolig i flera veckor då inget syns eller känns och nästan allt illamående är helt borta. 
    Var på kontroll i fredags och allting visar jättebra, men hon hade jättesvårt att få tag i hjärtljuden. BM förklarade varför det var så svårt (eftersom liten har bestämt sig för att inte vara stilla ens i 30 sekunder) och då var det lite lättare att ta att jag inte själv hört hjärtljuden utan måste lita på maskinen som räknar dem. 

    Nästa kontroll till läkaren om två veckor så jag hoppas hon har möjlighet att göra ett ultraljud så jag själv också får se att liten mår bra. 

    Hur är det med illamående och energin för er andra? 
    Illamående har jag inte tack och lov! *pepparpeppar* 
    Däremot trött och håglös trots alla järnvärden ser bra ut på mig.  
    Men varit rätt mkt nu här hemma med helrenovering av HELA lägenheten, så man har ju fått flytta möbler och tömma allt på allt för att målarna ska komma åt... Idag ska man börja med att ställa tillbaka allt också... Tyst
    Verkligen ingen lust alls.. haha Tungan ute
  • Österbottning80
    finskaflikkan skrev 2015-03-25 11:26:25 följande:
    Illamående har jag inte tack och lov! *pepparpeppar* 
    Däremot trött och håglös trots alla järnvärden ser bra ut på mig.  
    Men varit rätt mkt nu här hemma med helrenovering av HELA lägenheten, så man har ju fått flytta möbler och tömma allt på allt för att målarna ska komma åt... Idag ska man börja med att ställa tillbaka allt också... Tyst
    Verkligen ingen lust alls.. haha Tungan ute
    Lycka till med renoveringen och hoppas att allting går bra!! 
    Är nog säkert därför också som du kan vara lite trött, om inte annars så för att allting är helt upp och ner och man inte hittar någonting alls. 

    Skall börja med liknande saker själv nu om någon vecka. Måla om vårt sovrum och lägga nytt golv där samt fixa till barnrummet med nymålade väggar och garderober och nytt golv. Blir ett intressant projekt det här ännu ;)
  • nassu

    v.28 nu och läkarbesök imårån. Sjukskriven med sjuk rygg.. som varit bättre den senaste  2dagarna så jag tänkte jag skulle prova städa!! Bra tänkt. Not. Gick ju så bra när jag höll på... MEn... har fått sota för det resten av dagen!!! Suck... Hade inte så här när jag väntade första barnet...

Svar på tråden Någon annan från Finland som är gravid i första trimestern?