Inlägg från: Lali121212 |Visa alla inlägg
  • Lali121212

Kan man ångra byte av dagis??

Min son har gått i förskola i 1,5 månad nu. Han är 1 år och 10 månader. I gruppen så har han fått en kompis och förutom denna pojke så ser jag inga andra potentiella kompisar. Han har precis lugnat ner sig lite och börjat trivas där. Problemet är att kompisens föräldrar tog ett för snabbt beslut att tacka ja till en plats på en nybyggd förskola som öppnas i slutet av november. Denna förskola ligger precis bakom vår nuvarande förskola, så det är bara kanske 30 meter längre bort ifrån oss att gå. I panik att hans enda kompis slutar ansökte jag också om plats på den nybyggda och fått ett erbjudande. Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Vi och kompisens föräldrar vill verkligen att de ska gå i samma förskola. Vi vill helst inte byta förskola nu då han har precis börjat bli van där han går, men när kompisen slutar så blir han själv, det finns verkligen ingen annan som kan tänkas passa honom. Kompisens föräldrar ser att deras son trivs jätte bra där han går nu och vet inte vad de kan göra för att försöka att ångra sig, innan själva bytet av förskola. Hjälp!! Finns det någon chans att barnet får stanna kvar där han går nu, trots att de tackat ja till en annan förskola. men inte börjat där än (de har 2 veckor kvar med oss)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-01 15:04
    Måste tillägga att båda förskolor är kommunala och tillhör samma enhet

• Svar på tråden Kan man ångra byte av dagis??
  • Lali121212

Min son har aldrig varit på förskolan utan att kompisen var där och även om de inte leker tillsammans som äldre barn gör, så är de alltid på samma plats och är upptagna med samma sak. de dras till varandra direkt liksom och när förskolepersonal berättar om vad han gjort under dagen så är det oftast min son och kompisens namn att de 2 har gjort det här och det här. Min son är fortfarande lite ledsen varje gång jag lämnar honom och jag tror att han har hittat någon form av trygghet i sin kompis, frågar jag om hur det gått på dagis idag, då säger han kompisens namn. Mitt hjärta blöder av beslutet som vi måste ta innan tisdag. Tänk om han inte kommer trivas alls på sin nuvarande förskola när kompis slutar. Det är svårt att förklara, men de andra barnen i gruppen är en helt annan typ av barn. Som sagt svårt att förklara, men varken jag eller min man kan tänka sig att han kommer vara på samma sätt med någon av de andra barnen. 
    Vi har ju också som sagt blivit erbjudna en plats på den nybyggda, och förskola vi har nu är en gammal och lite sliten, så jag kanske kommer ångra mig om vi stannar kvar. Hur pass viktigt är det barn med att allt är super fräscht? 
    Sen är det frågan som jag ställt. Finns det någon möjlighet för de att ångra att de tackat ja till en annan förskola och göra så att deras barn fortsätter gå där han går nu. Innan själva bytet.  

• Lali121212

Jag är tacksam för alla svar, oavsett hur ni väljer att uttrycka er, men huvudfrågan kvarstår, kan de på något sätt ångra bytet som inte har skett än (förutom att de har tackat ja till platsen på en annan förskola?

Svar på tråden Kan man ångra byte av dagis??