• Schna

Polyamorös

Jag håller inte heller med om att alla monogama är egoister, det är så oerhört mycket mer än ren och skär egoism som spelar in när man väljer en relationsform annan än fullständig relationsanarki.

I övrigt, jag är relationshedonist. Väljer mao relationsform efter situation och behov, framför principer. Därmed inte sagt att alla som inte är relationshedonister lever efter principer, de är bara mer konsekventa i sitt val av relationsform än vad jag är. Det gör att jag faller in i paraplybegreppet poly trots att jag lever i en monogam relation.

• Schna
    Anonym (hyckleri) skrev 2014-11-03 00:27:26 följande:

Polygama människor är extremt egoistiska, och tror att dom kan både äta kakan och ha den kvar genom att vara med flera utan att committa känslomässigt helt och fullt med någon. Att vara polyamorös är en billig ursäkt för att knulla runt utan att behöva ta några som helst konsekvenser. Polyamorösa ser enbart till sina egna känslor och behov, utan att behöva ta hänsyn till andras. There, I said it...

Ungefär lika nyanserat som TS, då.
  • Schna
    Densi skrev 2014-11-04 09:11:28 följande:

NU är det så här att jag har full förståelse för hennes behov av att ha två, fast jag rekommenderar starkt att inte ha fler än så. För hon är nu tvingad att hålla oss bägge nöjda och då menar jag inte sexuellt.
    Jag skulle till och med kunna tänka mig att ha två själv om det inte vore för besväret.
    Ni vet i monogama förhållanden grälar man ibland, ta det gånger två - om hon och jag börjar bli oense vilket vi ibland blir eftersom vi är sambos så får hon som ett brev på posten : a) han mår piss. b) han har blivit sur för något  c) han försöker göra slut.

Det jag ser är att det inte är lätt att få bägge att känna sig speciella, och vet inte om jag tycker det är värt besväret. Men då ska jag väl erkänna att jag aldrig har fått ge eller ta emot kärlek från två kvinnor samtidigt. Jag måste komma ihåg att vara öppen- det kanske är värt det, jag är lite nyfiken ändå.  

Sen till er som är emot polygami, ni har alla er fulla rätt till det val ni har gjort och ingen kan säga att det är fel sätt att leva, det var inte meningen att anklaga er för egoism. Mer än för er som är med flera partners i smyg och inte låter er egen partner kunna flyga, eller göra slut. För det ni sysslar med är att bilda harem.

När man ser det så, så förstår jag att det inte är värt besväret. Om man på fullaste allvar förväntar sig att man kommer "få" exakt lika mycket av exakt detsamma av sin partner som när man lever tvåsamt, så tror jag man bör leva tvåsamt. Det är en oerhört stressande uppgift att sitta i mitten och fördela upp sig i jämna högar och det är oerhört avtändade att se sina partners som små gapande fågelungar. Det bör nog vara en que sera sera-attityd inblandat och samtliga bör kunna vara autonoma nog att lägga upp sina respektive liv så att man trivs med upplägget. Annars blir det mest en uppoffring från den som "delar med sig" av sin partner, och det faller sällan ut väl. Tror jag, då.
Svar på tråden Polyamorös