Inlägg från: FiaMedFunkk |Visa alla inlägg
  • FiaMedFunkk

Ni som röstade på SD

För att jag är socialkonservativ och håller till största del med deras politik.

• FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-05 03:59:19 följande:
    Varför inte välja KD? Om du däremot hävdat att du är nationalist, så hade SD varit ditt parti.
    För att jag inte håller med KD:s politik. SD har inte varit nationalister på mycket länge.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-06 21:48:52 följande:
    SD utger sig ifrån att vara nationalistiska och driver frågan om minskad invandring hela tiden. Är man socialkonservativ så borde därmed KD vara ett bättre alternativ.
    Nej, SD kallar sig för socialkonservativa. Men sitter man fast i tiden så gör man.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-06 23:29:03 följande:
    Det är möjligt att det gör OCKSÅ. Men då är det endast sekundärt, för det primära är ju invandringskritiken. KD har mig veterligen alltid varit socialkonservativt.
    Jaha. Du är alltså språkröret och tolkningsföreträdaren för vad partiet står för.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-06 23:31:01 följande:
    Var i tråden erkänner du att SD är nationalistiskt? Känns mer som att du vill sopa det under mattan eftersom begreppet är så besudlat.
    Jag erkänner det inte alls. Det var du som tyckte de var ett nationalistiskt parti. Med din skeva tolkning.

Sen att de kallar sig för ett socialkonservativt parti skiter du i.
  • FiaMedFunkk
    rlevitte skrev 2014-11-07 00:29:08 följande:
    Men suck.  Så här skrev du ett par inlägg tidigare:
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 18:14:55 följande:
    För att jag inte håller med KD:s politik. SD har inte varit nationalister på mycket länge.
    Enligt deras eget program har de nationalistisk grundsyn, du påstår att det inte är så.  Har någon sagt emot att de även är socialkonservativa?

Så jo, läxan är läst.  Mer än en gång, för det verkar som att man måste instruera en hel del i vad det partiet handlar om, till folk som röstar på dem...
    Märks att tankeförmågan inte är på topp bland er hens. Så här sade tidigare postare:

"SD utger sig ifrån att vara nationalistiska "

Och det stämmer inte. Att de anser sig ha en nationalistisk grundsyn är INTE synonymt med ett nationalistiskt parti. Men sådant förstår bara vi som kan se nyanser bortom blodrött.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-06 23:45:31 följande:
    Nej, utgår bara ifrån fakta. Och fakta är att partiet driver en fråga mer än andra: Minskad invandring. Därmed är SD nationalistiska. Det är fakta, ingen personlig åsikt.
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-06 23:34:26 följande:

Jag erkänner det inte alls. Det var du som tyckte de var ett nationalistiskt parti. Med din skeva tolkning.

Sen att de kallar sig för ett socialkonservativt parti skiter du i.

Nej, det är mycket väl OCKSÅ socialkonservativa, men det är en för dem SEKUNDÄR ideologi. Den sortens FAKTA borde inte vara så svår att erkänna.
    Just det. Så kom tolkningsföreträdandet igen då. Om Moderaterna hade krävt minskad invandring hade de då varit nationalistiska?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-07 01:43:06 följande:
    Jajamänsan. Det är själva innebörden av ordet. Så inte handlar det om något tolkningsföreträde.
    Är innebörden av ordet nationalistisk att vara för minskad invandring?

Antingen så menade du något annat, eller så får du nog gå om gymnasiet.
  • FiaMedFunkk
    rlevitte skrev 2014-11-07 15:09:08 följande:
    Jag har svårt att se att ett parti med nationalistisk grundsyn kan undvika att vara nationalistiskt.  Men du får gärna berätta.
    Det är helt tokigt att beskriva ett parti som nationalistiskt enbart, när de öppet deklarerar att de är socialkonservativa.

Ska vi dra gamla dängan om Vänsterpartiet kommunisterna också?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-07 17:34:59 följande:
    Det är EN CENTRAL DEL av ideologin, men inte det enda som inryms i densamma. Det är fakta, varför har du så påtagliga svårigheter att begripa en så enkel sak?

"Gå om gymnasiet" - det var väl ändå lite väl osakligt?
    Du har ingen fakta. Varför pratar du som om du hade det?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-08 00:40:09 följande:
    Jag äger ingen fakta. Jag bara utgår ifrån att saker är vad de sägs vara. Det är tydligen svårt att greppa.
    Klart att du inte äger någon fakta. Det är ju fortfarande (tack och lov) ingen handelsvara.

Men vad var poängen?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-08 02:51:55 följande:
    Poängen är att sådant som ÄR fakta, inte borde vara svårt att ta in. Som att SD är ett nationalistiskt parti. Det är de alltså i formaliteten, därmed ÄR det fakta. Att verkligheten ibland skiftar karaktär kan inte jag råda över, jag endast redovisar för skrifter som understryker mina påståenden.
    Allt jag läste var bla bla bla bla bla.

Fanns det någon poäng?
  • FiaMedFunkk
    rlevitte skrev 2014-11-08 20:59:45 följande:

Har jag sagt "enbart"?  Jag har inte förnekat att SD är socialkonservativt.  Du har däremot förnekat att SD på något sätt skulle vara ett nationalistiskt parti.

FiaMedFunkk skrev 2014-11-07 16:15:41 följande:
    Ska vi dra gamla dängan om Vänsterpartiet kommunisterna också?
    Men lär det inte göra något om du har lust att dra något om V.  Jag hejjar inte på dem heller.
    Jag har inget som helst emot en nationalistisk grundsyn, då det är ganska sunt. Men att kalla 13% för nationalister och derivaten som brukar följa, är bara fel.

Vill man slå en retorisk slägga, bör man se till att slagträet är av det material man önskar, och inte utav sand.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 12:29:51 följande:

Ja, låt inte historien upprepa sig! Även om Sd inte är långt lika extrema som de bruna polarna i Europa så finns det skrämmande likheter mellan Sd och nazisterna i Tyskland på 1930-talet. Sd har tex motionerat i riksdagen om särlagstiftning för "invandrare". Och som invandrare räknar de även personer som är födda i Sverige men med utländska föräldrar. Det har de visat gång på gång att de anser, allra mest i sitt förakt för Zlatan Ibrahimovic som inte är svensk enligt flera högt uppsatta sverigedemokrater däribland Jimmie Åkesson och tf partiledare Mathias Karlsson.

Idag är det 76 år sedan kristallnatten inleddes av nazisterna vilket bla ledde till fängslande av meningsmotståndare och införande av särlagstiftning. Det är dags att sätta stopp för rasism och fördomar!

m.gp.se/nyheter/debatt/1.2541086-lar-inte-historien-fa-upprepa-sig

Har 87% aldrig fått lära sig historia i skolan? Eller sov ni bara?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-09 13:38:28 följande:
    Det handlar inte om vad DU är för/emot. Och du får tycka vad du vill, men det går inte att skriva i ett partiprogram att man har en nationalistisk grundsyn, men samtidigt saknar nationalistiska inslag i sin politik. Accept facts.
    Ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn. Inte ett nationalistiskt parti. Acceptera läget.
  • FiaMedFunkk
    sjuttiofemman skrev 2014-11-09 13:28:04 följande:
    Javisst, svenskar blir ofta utsatta för rasism. Zlatan Ibrahimovic är ett exempel, Sd anser att han inte är svensk. Kan du förklara varför?
    Han ansåg ju själv att han inte var svensk. Ska du då bestämma över hans känslor och minsann berätta för honom att han är svensk?
  • FiaMedFunkk
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-09 17:20:20 följande:
    Det är ju SD som inte accepterar att Zlatan juridiskt sett ÄR svenskt. Att han själv inte uppfattar sig som svensk är ovidkommande här.
    Okej, så alla utom han själv får ha en uppfattning då. Kanske därför han drog utomlands och inte betalar skatt här.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (???) skrev 2014-11-12 02:46:09 följande:

Men med så många flyktingar som kommer till Sverige varje år, med så många arbetslösa, med så få bostäder.
    Så är det inte konstigt att folk röstar på SD:

Sverige är ett litet land med en rätt liten befolkning. Vi är liksom inte direkt många. 
    Vi pressar in massor av människor i vårt land med en rätt annorlunda kultur, med ett annat språk.

Och vi tror att ingen ska reagera?

De kostar pengar, de söker samma jobb som vi, de söker samma bostäder som vi också vill söka. 

Och du undrar varför folk röstar på SD?

Det är lite komiskt när AB skickar hem sina reportrar för att ta reda på varför så många röstade fel i deras hemtrakter. Utan att ens reflektera över de samhällsfriktioner vi fått de senaste 20 åren.
Svar på tråden Ni som röstade på SD