Inlägg från: Lövfallet |Visa alla inlägg
  • Lövfallet

Fostervattnet försvann vecka 18

Mitt vatten gick i början av förra veckan. Var då i vecka 15. Ska tillbaka för nytt ultraljud imorgon och se om det har fyllt på sig. Blev sjukskriven och har fått sängläge. Det som läkarna har sagt till oss är samma som till er. Att det är främst lungorna som tar skada. Känns som en mardröm...

Har ni varit på ert återbesök än? Håller tummarna för att det var mer vatten idag! Styrkekramar!

• Lövfallet

Vårt återbesök gick över förväntan! Har inte läckt de senaste dagarna och igår kunde de se att det har börjat fylla på sig med nytt vatten. Fortfarande snålt men på rätt håll iallafall! Ska tillbaka nästa fredag igen för ny kontroll.

Konstigt att de skiljer sig så mycket från landsting till landstinget. Det var aldrig någon fråga om att jag inte skulle vara sjukskriven. Blev sjukskriven direkt 2,5 vecka samt ordinerad sängläge.

Läcker du nu eller har det upphört? Många kramar!

• Lövfallet
    Arpana skrev 2014-11-07 11:15:48 följande:

Tack snälla ni för tanken behövs verkligen :)

Det gick väl både och igår..... Vi fick svar på många frågor vi hade och bebis mättes o verkade motsvara den storlek den ska vara i :) Under hela ultraljudet rörde sig bebis vilket ju är väldigt positivt för jag har fattat det som det inte är möjligt... Dock så fanns det inget vatten hittade en ficka på 11 mm tror jag han sa vilket är nästan lika m inget :( Sedan hade vi en del frågor om vilka risker det är för bebis när den är född som vi fick prata m en barnläkare om o det kändes inte allas bra :( Men ni är jag iaf sjukskriven månaden utan o kan fokusera på bara bebis o det känns bra :)

Va skönt att ni fick svar på många av era frågor. Var ju bra att ni även fick träffa en barnläkare. Vad var de största riskerna för bebisen enligt honom?
    Hade det fyllt på sig sedan sist eller fortfarande samma mängder? 

Toppen att du har blivit sjukskriven! Har du fått några restriktioner?
    Många kramar!!!
  • Lövfallet
    Cazza skrev 2014-11-02 17:06:51 följande:

Vår kille låg utan fostervatten mellan 24-29 ca, helt eller iaf för lite. Han klarade sig inte:( :( min älskade pojke.

Jag beklagar Cazza... Måste vara fruktansvärt. Var det längesedan det hände? 
  • Lövfallet
    Cazza skrev 2014-11-07 20:03:52 följande:

3 månader sedan vår kille föddes o dog 2 dagar gammal, hans lungor var inte tillräckligt bra pga brist fostervatten. Hans tvillingbror hade vatten och klarade sig, de kom ut v 29.

Läkarna sa att om barnet har bara lite vatten framför munnen kan det vara tillräckligt, ddt syns inte på ul.

Beklagar verkligen Cazza. Så skönt att det gick bra för hans tvillingbror! 
    På fredag ska vi tillbaka och se om vattnet har fyllt på sig. Hoppas hoppas!
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-11-12 21:19:19 följande:

Tack! Tänker på er med, hur går det för er? Jag inbillar mig att det inte läckt så mkt i veckan men svårt o veta om det bara är hoppet..Vi ska till sjukhuset imon igen så då får vi se. Har ni fått veta så allt annat är som det ska med ert mirakel? Styrkekramar

Tack! 
    Hoppas att din känsla är rätt och att mängden vatten har fyllt på sig tills imorgon! 
    Vi ska inte på återbesök förrän på fredag. Vad jag vet så har jag inte läckt något nu på snart två veckor. Känner mig stundvis väldigt glad och hoppfull för att sedan dimpa ner igen. Man vill ju så gärna glädjas över sin graviditet men det går ju inte när man inte vet hur bebisen mår eller hur det kommer att gå. Har haft problem med blödningar under flera veckor tidigare under graviditeten så denna graviditeten har verkligen inte varit någon dans på rosor. När blödningarna äntligen gav med sig så gick vattnet istället. 

Blev du förresten spontant gravid när du hade börjat med Levaxin? Många kramar till er! 
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-11-13 12:26:42 följande:

Jaaaa, min känsla var rätt men det var inga stora vattenmängder men några små pölar och vi är sååå glada för det lilla :) Ååå så bra m inget läckage på två veckor håller tummar för att det blir positivt för er imon! Nej jag förstår precis man nojar över allt o minsta lilla nu hela tiden :( Ja, jag blev spontan gravid, men min ferilitetsläkare var inne o stack hål på livmoder slemmhinnan i juni för att den skulle läka ihop sig o bli tjockare. Önskar dig en bra fortsatt graviditet så du kan slappna av :) Har ni flera barn? 

Åh vilka bra nyheter! Hur ofta ska du in för kontroll nu? 

Vi har en liten pojke på två år! Han är en liten ivf-bebis! Denna gången blev vi oplanerat spontant gravida! 
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-11-20 20:16:27 följande:

Lövfallet, jag tänker på er o hoppas så att ni fick positiva besked i veckan! Varma kramar

Hej Arpana! Förlåt för att jag inte har hört av mig! Tänkt gå in här flera gånger och uppdatera men det har kommit något i vägen hela tiden! Återbesöket gick över förväntan! Det fanns ganska många pölar nu med bra djup så nu tyckte läkaren att jag kunde återgå till arbete igen! Läskigt men samtidigt skönt! Har fortfarande,  peppar peppar, inte läckt något mer så antar att man får anse hålet vara läkt nu. Vet dock inte om risken är stor att det händer igen? Eller om hinnan är försvagad på något sätt? Längtar hur som helst tills vi har kommit över minst vecka 25 iallafall! På fredag ska vi tillbaka för ett nytt ultraljud. Har du varit på något mer ultraljud nu sen vi hördes av sist? Många kramar till dig och din partner! 
  • Lövfallet
    Blifyra skrev 2014-11-20 12:45:22 följande:

Sådär, nu har jag läst igenom allt. Jag hoppas att Arpana och Lövfallet fortfarande mår bra och att bebisarna gör det också. Mitt vatten började läcka i vecka 16 som sagt och jag fick samma svar som er att bebisen skulle bli för lungsjuk för att klara sig. I början hade jag väldigt lite vatten och sedan hade vi alltid några pölar som räknades ihop till en sisådär 40-50. Jag var sängliggandes, gick bara på toa, värmde mat, duschade och en gång i veckan åkte vi till sjukhuset för ul. Annars låg jag ner hela tiden. I vecka 30 satte värkarna igång och ut kom en bebis som var mycket lungsjuk men tack vare dagens neo-vård fick han en massa hjälp och idag andas han helt själv och har gjort det sedan han var i "vecka 39". Han är 8 månader idag. Han fick en kvävebehandling vid födelsen och i en vecka.

Tack snälla för din omtanke! Vilken solskenshistoria! Och tänk vilken fantastisk sjukvård vi har! Grattis till er lille pojke! 
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-11-23 13:09:31 följande:

Men vilken fantastisk nyhet Lövfallet, så härligt! Har det läkt så ska det vara ok har jag förstått det som på läkarna då räkans det som vanlig graviditet igen, men jag förstår din oro till hundra procent! Mycket ovanligt att det läker dock som jag förstått det så stort Grattis igen!

Vi var på ultraljud i fre, hade läckt mkt i veckan så jag hade inga förhoppningar.., Läkaren hittade två pölar en på 12 o en på mindre...:( men bebis växte iaf som hen ska o rörde på sig en del.. Men d gör så ont i hjärtat att bebis inte har ngt vatten o att inte veta hur det påverkar den :( Vi ska gå på ultraljud o kontroll nu varje vecka till 23 så får vi se sen....

Kom eran lille pojk för tidigt? När är ni beräknade?

Du får gärna kika in nån gång när du har tid o ork o berätta hur eran mirakel växer o frodas :)

Stort tack! Känns lite för bra för att vara sant! 

Så skönt att bebisen växer som h*n ska! Ja, ovissheten hur det ska gå för utvecklingen är nog det som är det jobbigaste! Vet inte om jag kommer att få tillbaka "normala" mängder igen eller om jag också mest bara kommer att ha pölar. Var inställd på att det skulle vara massa vatten sist eftersom jag inte läckte men hade ju också pölar och inte så mycket mer än så. Får se om det är någon skillnad på nästa ultraljud. 

Vår pojke kom 4 dgr för tidigt så det var skönt att slippa gå över tiden! I förra graviditeten hade jag dock inga bekymmer alls med blödningar eller vattenavgång. Den var liksom lite mer normal! 

Vi har inte fått något datum ännu. Men tror att vi ligger någonstans i slutet av april. Ni då? 

Kramar!
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-12-07 13:39:45 följande:

Tänker på dig med Lövfallet, hur är det med er? Hur går det o jobba? Vi mår ok, läget är iof oförändrat vattnet läcker ut i samma takt som det produceras nytt, men bebis växer som den ska o jag känner hur hen rör på sig i den mån den kan :) Men imon blir vi inlagda o får förhoppningsvis bra hjälp nu och en hel del svar. Tänk läkarna trodde inte att bebis skulle orka till vecka 24 men vi har en liten krigare där inne :) Många Kramar till er

Det går bra att jobba! För lite mer än en vecka sedan gjorde vi vårt RUL. Läkaren kunde inte se hjärtat tydligt, diafragman samt ena foten så på onsdag ska vi göra ett nytt ultraljud för att utesluta missbildning. Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Hoppas iallafall att det ser bra ut och att vi slipper gå på flera kontroller sen! 

Är du inlagd nu? Så skönt att ni äntligen får den hjälp som ni förtjänar! Drygt att gå och vänta på att gå in i rätt vecka! Härligt att bebisen mår fint och växer! 

Många kramar till er!!!
  • Lövfallet
    Arpana skrev 2014-12-10 10:43:15 följande:

Skönt att det går Usch ja stackars er, att det aldrig ska ta slut... Men har de inte sett hjärtat, diafragman, och foten innan, eller gjordes det inga tillväxt kontroller och ultraljud när du läckte fostervatten? Håller tummarna för att ni får positiva besked idag!

Jupp inlagd nu och både jag o bebis är under super bevakning så det är skönt :)

Kram

Hej igen! Förlåt för sent svar! Vet inte riktigt vart december tog vägen! Firade förresten jul i Halmstad och tänkte på dig flera gånger! 

Det uppföljande ultraljudet visade en frisk liten pojke men vattnet fyller inte på sig som det ska. Går därför var fjärde vecka nu på ultraljud. Ligger just nu lågt, men acceptabelt i vattenmängd. Utvecklingen av lillkillen bör inte påverkas enligt läkaren.

Hur har ni det? Är lilla bebisen kvar i magen eller ligger han i din famn just nu rent av?! Hoppas hur som helst att ni mår fint!

Många kramar!
  • Lövfallet
    Kattflickan skrev 2014-12-13 22:10:13 följande:

Jag har läst er tråd och har två kanske dumma frågor:

1. Är ni sjukskrivna? Hjälper det inte att ligga stilla mycket?

2. Min syster bor i Schweiz och när hon väntade sin son så hade hon under en tidsperiod lite fostervatten. Hennes läkare sa då att hon skulle dricka jättemycket vatten. Hon gjorde det och fostervattennivån blev ok igen. Har ni också fått detta råd?

Jag önskar er verkligen lycka till. Hoppas era barn kommer ut friska.

Hej!
    Eftersom jag slutade läcka fostervatten så ska jag leva "som vanligt" enligt läkaren. Går dock på ultraljud var fjärde vecka då mitt vatten inte fylls på som det borde. Frågade läkaren om det hjälper att dricka mycket men enligt henne fanns inga studier som stödde den teorin. Försöker dock dricka lite extra iallafall samt saltar maten (binder kvar vätska i kroppen) för att hjälpa kroppen lite på traven!

Tack för din omtanke! Och hoppas verkligen också att våra små bebisar inte kommer att ta skada av detta...
  • Lövfallet

Arpana! Såg precis att du hade uppdaterat längre upp på sidan. Jag beklagar verkligen sorgen. Kan inte med ord beskriva hur ledsen jag är för eran skull. Förstår om du kanske inte är inne här längre men du ska veta att jag tänker på er... Många många kramar!

Svar på tråden Fostervattnet försvann vecka 18