• laady1991

Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt

Hej

Skriver jättekort då ja ska äntligen gå och lägga mig.

*1,5 år flicka.

* väldigt aktiv ,aldrig sätt mer energi i så litet barn,men så klok folk tror att hon är 4-5 år med sin klokhet.

* somnar alltid mellan 00-02 på natten,hur fan är detta normalt och möjligt?

Hon somnar jättesent och kommer upp redan 08-09 morgonen inte fan kan jag sova tillräckligt,blir dessutom trött att springa och leka på kvällen från 22 tiden tills hon somnar,det här går inte längre.

Hon sover en timme på dagen typ mellan 17-18.....

Pappan jobbar och ska upp 05 så jag måste ju köra och har kört senast 5 månader inte kul längre håller på och dör av trötthet och irritation också att hon inte kan somna som alla andra herregud liksom att springa runt i hela huset och behöva stressa sig att hon inte ramlar då hon är övertrött.

Godnatt

• Svar på tråden Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt
  • Vinterankan

Det låter precis som mina dotter när hon var i den åldern, sov 7 timmar på natten om hon sov på dagen. Nu är det ju snart jullov med en längre ledighet så då kan ni vänja henne vid att inte sova på dagen då så kommer säkert nattsömnen bli bättre. Försök att se till att hon får en ordentlig vakenvila mitt på dagen bara (typ lugn och ro med bokläsning eller något) så att hon orkar dagen på ett bra sätt.

• Orkide

Skippa sovningen. Ingen kan väl sova vid den tiden och gå och lägga sig vid en normal tid. När hon blir trött gör allt för att hon inte ska somna, bada/duscha, gå ut etc. Sen kanske hon kan sova vid 20. Men du får nog räkna med att hon vaknar tidigare. Å då lär det väl bli automatiskt att hon behöver vila på dagen.

• jenny7906

Ta bort sovpasset på kvällen! Vår 1,5 år får sova max 1,5h på dagen och inte längre än till kl 15.

• Flickan och kråkan

Sover hon mellan 17-18 så låter det snarast rätt logiskt. Det är ju hela dygnsrytmen som blivit lite tokig. Hon sover länge på morgonen = sent på eftermiddagen = uppe länge på kvällen. 

Min yngsta är 16 månader. Han sover 30-60 minuter vanligtvis på dagen. Han vaknar vid 06, sover vid 11-tiden och sedan somnar han för natten vid 20-tiden.

• Litet My

Lägg dagdrömmen tidigare. Jag tror en 1,5 åring behöver en dagvila men inte så sent som den ligger nu. Hade också provat väcka henne lite tidigare, typ 8. Hade dock gjort förändringarna successivt för att undvika att det blur för jobbigt.

• Annsiss

Låter som ni har jättekonstigt tider, ska barnet inte börja på förskola så småningom? Ni bör ju inte ha vila så sent utan en stund mitt på dagen och sedan nattning vid 19 men då får du ju räkna med tidig morgon runt 6 eller så vilket är vanligt med många barn men såklart bra för att hinna till jobb och skola.

Svar på tråden Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt