• Svar på tråden INGET JULBORD DEN 24De?
  • Majsan70

Det hade funkat utmärkt för mig. Nu har jag familj och firar med övrig familj dessutom, men hade jag inte haft det hade jag gärna käkat nåt annat på julafton. Julbord är inte riktigt min grej egentligen. 

• dejan9209
    Majsan70 skrev 2014-11-03 11:06:02 följande:

Det hade funkat utmärkt för mig. Nu har jag familj och firar med övrig familj dessutom, men hade jag inte haft det hade jag gärna käkat nåt annat på julafton. Julbord är inte riktigt min grej egentligen. 

Jasså? intressant, men du gillar fortfarande det klassiska på julbordet? så som köttbullar? julskinka? senap etc?

Jag skulle nog inte ha klarat mig, det är ju SÅ GOTT!!!
  • Majsan70
    dejan9209 skrev 2014-11-03 11:21:38 följande:
    Jasså? intressant, men du gillar fortfarande det klassiska på julbordet? så som köttbullar? julskinka? senap etc?

Jag äter ju köttbullar. Skinka äter jag en skiva av och inte mer. Alltså julmat är inte riktigt min grej. Det smakar OK men är inget jag egentligen är tvungen att ha. Jag gör normalt sett inte skinka själv utan köper färdigskivad i butik. Ungefär där ligger intresset.

Ett år innan vi fick barn så käkade vi fondue på julafton. Det var smarrigt!
  • hejnina

Tycker inte att den specifika julmaten är det viktigaste på jul.. äter gärna något annat gott. Men det blir ju oftast julmat ändå.. och det är okej. Jag gillar den galna blandningen som är julbord. 

• Tow2Mater

Har ätit pizza flera jular. I år blir det dock en svensk skinka, inköpt från ikea ligger den nu i frysen - och svindyr var den. Men om den tillagas för just julafton eller senare får vi se. Det enda jag själv gillar från ett typiskt julbord är en tunnbrödsmacka med skinka, resten är mest blä. Pizza t ex är godare.

• Tonårsmamman1
    dejan9209 skrev 2014-11-03 11:21:38 följande:

Jag gillar det klassiska julbordet, och i våra familjer (firar vartannat år med min, vartannat år med mannens) är det självklart att det ska vara julbord på julafton.

Däremot om vi skulle sitta själv, så skulle jag kunna tänka mig att skippa julbordet, och äta något annat istället. Man kan ändå köpa hem sina julfavoriter och äta under andra dagar i helgen.
  • fru noren

Nej det går inte. Julmaten och stämningen är hundra gånger viktigare än julklapparna. :P

• Anonym (...)

Det enda jag gillar av det jag kan komma på är typiskt till julbordet är Jansons, resten kan kvitta.. Jag gillar inte köttbullar, priskorv, skinka eller senap.. 

• Liten till

Nej det hade inte varit jul utan julmat! Hemgjorda köttbullar, prinskorv, skinka på julknäcke med senap, hemlagad sylta... Mmm.... Åh vad jag längtar nu!!

• dejan9209
    Liten till skrev 2014-11-03 14:56:35 följande:

Nej det hade inte varit jul utan julmat! Hemgjorda köttbullar, prinskorv, skinka på julknäcke med senap, hemlagad sylta... Mmm.... Åh vad jag längtar nu!!

ÅH vad du gjorde så att magen börjar snurra nu !:) vad gott!!!
  • Kjell2
    dejan9209 skrev 2014-11-03 15:26:47 följande:
    ÅH vad du gjorde så att magen börjar snurra nu !:) vad gott!!!
    Köttbullar, korv, skinka, senap, knäckebröd. Mat som kan ordnas och ätas vilken vecka som helst. Är du sugen är det bara att fixa.

• dejan9209
    Kjell2 skrev 2014-11-03 15:37:07 följande:
    Köttbullar, korv, skinka, senap, knäckebröd. Mat som kan ordnas och ätas vilken vecka som helst. Är du sugen är det bara att fixa.
    Jo men det är ju otroligt mycket känsla med, tänk dig ett stort bord massor med levande ljus och tomtar överallt, mat så långt ögat kan nå, härlig stämning, alla på topp! julmusik i bakgrunden!!!

Det är inget man fixar på ett nafs! 
    julenstid.blogg.se
  • sextiotalist

En kollega äter tournedos varje julafton, det är deras jultradition.
    Själv så tycker jag det är gott med julbord (vissa delar i varje fall), men skulle inte gråta blod om jag inte fick det.

• sextiotalist
    dejan9209 skrev 2014-11-03 15:44:33 följande:
    Jo men det är ju otroligt mycket känsla med, tänk dig ett stort bord massor med levande ljus och tomtar överallt, mat så långt ögat kan nå, härlig stämning, alla på topp! julmusik i bakgrunden!!!

julenstid.blogg.se
    Vi har det betydligt mer avskalat, lite julpynt, framför allt ingen julmusik (då skulle sambon få knäppen), julgran endast de år vi firar hemma hos oss.
    All julpynt ryms i en flyttkartong, advent en flyttkartong, julgranspyntet i en flyttkartong och dukar i en liten kartong
    Det tar för mig max en timme att få allt på plats, har man julen hemma hos sig, så lägg till en timme för dukningen då
  • Anonym (...)
    dejan9209 skrev 2014-11-03 15:44:33 följande:

julenstid.blogg.se
    Fast nu var det väl maten som skulle diskuteras? Själva grejen med att träffas, pynta och göra det mysigt är ju så klart trevligt och väldigt viktigt även för mig som inte gillar julmat, man behöver ju inte duka upp ett julbord med typisk julmat för det. 
  • Callan

Vi brukar medvetet välja bort julbord på julafton.
    Då är man rätt less på julmat!

Sist körde vi nyårsmat även på julafton
    Gillar dock julmat och äter det andra gånger under december ffa.

Svar på tråden INGET JULBORD DEN 24De?