Jag brukar prata ihop mig med mina föräldrar hur de ska göra, om vi kan gå ihop med dem på vissa julklappar med namn, blir onödigt att jag OCH syskonen och föräldrarna ska köpa var sin present åt en mer avlägsen släkting eller bonus..
Jag vill absolut köpa åt mina syskonbarn (men köper ej till syskonen) men om de fått är det inte lite orättvist om bonusarna är med och de inte får? (de får ju av andra, men just från mig...) Drar mig för att ringa min syster och säga ifrån mig att köpa åt dem.
Vi har ett barn och de köper gemensamt (föräldrar, barnen och bonusar åt mitt barn) om jag köper åt alla barnen i deras familj blir det 5 julklappar jag ska ordna istället för två om är mina egentliga syskonbarn... Ocha tt köpa en liten godispåse bara för att slå in något och ge känns så onödigt när de redan drunknar i presenter..
Anonym (Firar inte) skrev 2014-11-04 10:32:06 följande:
Hur brukar ni gora i familjen? Hur gor dina andra syskon gentemot syrrans/brorsans bonusbarns kusiner? Vem firar ni med? Det far ju inte bli sa att nagon bonus/bonuskusin sitter med vid julklappsutdelningen och ar den enda som inte far av dig t ex. (om ni nu firar tillsammans). Vem bytar du vanligtvis med? Bytar du med nagot av barnens/kusinernas foraldrar?
Ni kanske kan prata om det inom familjen och bestamma gemensamma riktlinjer att t ex. alla som firar tillsammans pa julafton ger man till (oavsett hur beslaktad/obeslaktad man ar).
Vissa kanske du aven vill ge trots att ni inte firar tillsammans (ni blir for manga och din bror Kalle firar istallet med sin sambons familj, men hans barn far anda julklappar av dig eftersom de ar dina syskonbarn). Finns det bonusbarn i den familjen sa ta da upp fragan med Kalle, hur han staller sig till detta. Fraga aven dina andra syskon hur de gor med "Kalles familj", for att undvika missforstand eller att nagon blir ledsen (Kalles bonusbarn fick julklappar av sin andra bonusfaster men inte av dig och blir kanske ledsen/undrar vad den gjort/tror att du inte tycker om den).
Man kan ju givetvis ge till alla, men har man inte ekonomi till det och slakten vaxer i rasande takt med valdigt manga bonuskusiner sa ar det inte sa sjalvklart. Och borjar man ge till nagon (forsta 2-3 bonusslaktingarna i slakten) sa kan man inte helt plotsligt bryta traditionen och sluta att ge dem.
Mitt rad ar att prata om det inom familjen. Ge till dem du brukar och ar du osaker sa prata med just den berorda slaktingen (vars bonusbarns kusin du kanske inte tankt kopa till).
Det blir lite svårare om man inte vet hur det blir på julafton, i och med att min syster har bonusfamilj som far till alla en liten stund så vet jag inte om de öppnar julklappar här...