• Zandra 93

Får inga lån!!

Skulle vilja ha lite råd och tips om hur vi kan få lån,eller på något annat sätt lösa våra dyra krediter och små lån med hög ränta. Vi (jag och min sambo)har tagit en massa dyra lån och krediter på nästan 300 000 tusen kronor och betalar varje månad över 17 000 och mer en hälften av dom är bara ränta. Vi har bägge fasta jobb och inga betalningsanmärkningar. Vår inkomst är över 52 000 kr brutto tillsammans. Har försökt med flertal banker och även dom med lite högre ränta, Bluestep,Ikano, Ge money bank m.m  men har fått avslag från alla p.g.a att vi har för mycket krediter och blanco lån. Men det är just av den anledningen vi behöver lånet för att få ner månadskostnaden och får genom det mera pengar över och än bättre ekonomi. Vi hade kunnat betala 7000 kr på ett lån och ändå få över
    10 000 kr varje månad. Men som det ser ut nu så får vi inget lån någonstans. Är det någon som kan ge tips och råd om hur vi kan ta oss ur vår situation?? Snälla! ni behöver inte skriva hur korkade vi är som har satt oss i denna sits för det vet vi redan att vi är. Är det någon som själva har varit i vår sits och har råd och tips så är det också välkommet. 

• Svar på tråden Får inga lån!!
  • Aniiee

Surt. Men då får du ta itu med det själv. Skriv upp alla krediter och alla räntor, ta krediten med högst ränta, och betala igen det i första hand. Prata med de andra kreditgivarna och fråga om ni kan få uppskov/amorteringsfritt ett par månader/någon annan lämplig deal, få ned månadskostnaden på de andra lånen ett tag och betala så mycket ni kan på ETT lån/en kredit.När den  är klar så lägg de pengarna som blir över på nästa lån, osv.

Det blir tufft ett tag, men det går, även om det kan kännas jobbigt och nästan oöverstigligt just nu. Men det är bara att ta ett djupt andetag och ge sig tusan på att det går.

Om ni kan dra in på något annat och lägga lite mer på avbetalningarna så gör det.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • LindaLarsson82
    Zandra 93 skrev 2014-11-04 13:27:02 följande:

Skulle vilja ha lite råd och tips om hur vi kan få lån,eller på något annat sätt lösa våra dyra krediter och små lån med hög ränta. Vi (jag och min sambo)har tagit en massa dyra lån och krediter på nästan 300 000 tusen kronor och betalar varje månad över 17 000 och mer en hälften av dom är bara ränta. Vi har bägge fasta jobb och inga betalningsanmärkningar. Vår inkomst är över 52 000 kr brutto tillsammans. Har försökt med flertal banker och även dom med lite högre ränta, Bluestep,Ikano, Ge money bank m.m  men har fått avslag från alla p.g.a att vi har för mycket krediter och blanco lån. Men det är just av den anledningen vi behöver lånet för att få ner månadskostnaden och får genom det mera pengar över och än bättre ekonomi. Vi hade kunnat betala 7000 kr på ett lån och ändå få över
    10 000 kr varje månad. Men som det ser ut nu så får vi inget lån någonstans. Är det någon som kan ge tips och råd om hur vi kan ta oss ur vår situation?? Snälla! ni behöver inte skriva hur korkade vi är som har satt oss i denna sits för det vet vi redan att vi är. Är det någon som själva har varit i vår sits och har råd och tips så är det också välkommet. 

Har ni varit inne på banken personligen? Om inte, boka ett möte. Gå dit båda två. Men innan ni gör ett nytt försök. Avvakta i alla fall 6 månader så att ev. anmärkningar försvinner. Samtidigt hinner ni betala av mer, och försök då också satsa på att betala dom minsta, ju färre krediter ni har desto bättre. Har ni även privata lån men ej måste lägga fram det till banken så gör inte det, då ser det också bättre ut. Och tänk på att det som inte syns på kreditupplysningen som lån ser inte banken, har ni en kredit på tex creditsafe kommer inte banken se detta då dom inte kollar där.

Sist men inte minst. Börja spara, om det så är 100 kr i månaden, men vissa för banken att ni börjat spara. 

Att gå inte och prata med din bankkontakt ger alltid störst chans istället för att sitta och ringa runt till olika banker. Men försök hålla ut i 6 månader, gör inga nya försöka att låna för då rullar bara karusellen vidare och då ser banken att ni gjort nya försök!

Jag trodde aldrig jag skulle få låna, men gjorde precis som jag skrivit här och jag fick låna. Om banken beviljar lån eller inte beror mycket också på hur mycket ni har kvar efter ni betalat hyra och mat, då skulle som i mitt fall jag ha 4000kr kvar. Alltså för er del runt 8000kr.

Hoppas du fått någon hjälp av detta!
  • Långbenopluto

Vänta ett år tills alla förfrågningar är borta och sök via lendo då så bara EN förfrågan görs.

• zZzZz

Boka ett möte med eran bank, face to face och förklara sitsen, säg att ni satt er i skiten och skulle vilja reda upp det, ibland vill banker försöka hjälpa en (om man är en bra kund och aldrig har strulat)

Istället för att göra som dom andra säger, att ni ska vänta i 6-12mån och betala massor mer i ränta så är det värt och försöka redan nu, gör en rejäl kalkyl, skriv ner alla krediter/lån och dess summor/räntor osv, och ta med samt lönespec:ar sen ett år tillbaka, även anställningsavtal där ni kan "bekräfta" eran lön på papper, be sen banken lösa dessa lån/krediter åt er med lånesumman, och säg att ni gärna kan betala 10k varje månad så ni får detta "överstökat" så fort som möjligt, för om ni i dagsläget betalar 17k så blir det en lättnad för er..

Att sitta i onödan och vänta månad efter månad så ta itu med detta nu, säger eran bank nej, så är det ett nej helt enkelt, ni måste i alla fall försöka, och att snacka med en bankman facetoface gör mer än en låneansökan på internet, för alla era UC's sänker eran kreditvärdighet ner och ner tills ni står i "Ej kreditvärdiga zonen"....

Alla kan sätta sig i skiten, det viktiga är att inse hur illa det är och göra något åt det, innan man drunknar i det...

• Zandra 93

Tack alla för era råd och tips!!! Har glada nyheter!!!Var på Swedbank i går med min sambo på ett bokat möte men fick ej något lån. Men så gjorde vi ett sista försök via lendo utan några direkt förväntningar och tro det eller ej så fick vi ett låne erbjudande från självaste Swedbank på 300 000 kr på 12 år med en ränta på 6,87. Jag kunde inte fatta att det var sant med tanke på att dom nekat oss lån när vi var där dagen innan så jag fick ringa upp lendo för att få det bekräftat att det verkligen  stämde och det gjorde det. Nu är skuldbrevet på väg och så fort vi skrivit under och returnerat det så löser dom alla våra kreditskulder och dyra blanco lån. Det känns så himla underbart att istället för att betala 17 000 kr i månaden på nästan bara räntor så har vi nu en månads kostnad på 3100 kr istället på lånet. Så tack ännu en gång för att ni tagit er tid att komma med råd. Nu har vi i alla fall lärt oss en läxa och det är att ALDRIG mer kreditkort eller dyra snabblån. Ha det så bar och sköt om er

• Zandra 93

Tack alla för era råd och tips!!! Har glada nyheter!!!Var på Swedbank i går med min sambo på ett bokat möte men fick ej något lån. Men så gjorde vi ett sista försök via lendo utan några direkt förväntningar och tro det eller ej så fick vi ett låne erbjudande från självaste Swedbank på 300 000 kr på 12 år med en ränta på 6,87. Jag kunde inte fatta att det var sant med tanke på att dom nekat oss lån när vi var där dagen innan så jag fick ringa upp lendo för att få det bekräftat att det verkligen  stämde och det gjorde det. Nu är skuldbrevet på väg och så fort vi skrivit under och returnerat det så löser dom alla våra kreditskulder och dyra blanco lån. Det känns så himla underbart att istället för att betala 17 000 kr i månaden på nästan bara räntor så har vi nu en månads kostnad på 3100 kr istället på lånet. Så tack ännu en gång för att ni tagit er tid att komma med råd. Nu har vi i alla fall lärt oss en läxa och det är att ALDRIG mer kreditkort eller dyra snabblån. Ha det så bar och sköt om er

• tobbe01

Gör som man gör i "Lyxfällan". Sälj lösöre för underpris på loppis. Det verkar fungera!

• zZzZz
    Zandra 93 skrev 2014-11-05 00:02:48 följande:

Tack alla för era råd och tips!!! Har glada nyheter!!!Var på Swedbank i går med min sambo på ett bokat möte men fick ej något lån. Men så gjorde vi ett sista försök via lendo utan några direkt förväntningar och tro det eller ej så fick vi ett låne erbjudande från självaste Swedbank på 300 000 kr på 12 år med en ränta på 6,87. Jag kunde inte fatta att det var sant med tanke på att dom nekat oss lån när vi var där dagen innan så jag fick ringa upp lendo för att få det bekräftat att det verkligen  stämde och det gjorde det. Nu är skuldbrevet på väg och så fort vi skrivit under och returnerat det så löser dom alla våra kreditskulder och dyra blanco lån. Det känns så himla underbart att istället för att betala 17 000 kr i månaden på nästan bara räntor så har vi nu en månads kostnad på 3100 kr istället på lånet. Så tack ännu en gång för att ni tagit er tid att komma med råd. Nu har vi i alla fall lärt oss en läxa och det är att ALDRIG mer kreditkort eller dyra snabblån. Ha det så bar och sköt om er

Grattis...

Dock är erat lokala swedbankkontor och själva Swedbank internetlåne"kontor" två skilda saker, olika kriterer och krav...

enda felet jag tyckte ni gjorde var att välja TOLV år som återbetalningstid, ni borde ha valt kortare tid, med större summa att betala tillbaka varje månad, tolv år att betala på ett lån är lååååång tid, och ni har betalat 17k varje månad, så ni borde kunnat betala 5-7-10k/månad istället på swedbanklånet... :)

Men skönt det löste sig, hoppas ni håller er borta från att ta nya lån, krediter osv osv... :]
  • tobbe01

Swedbank ska man tydligen undvika. De låtar ut pengar hejvilt till människor som inte är kreditvärdiga. Tur man inte har sina pengar där.

• Butterscotch
    Zandra 93 skrev 2014-11-05 00:05:49 följande:

Tack alla för era råd och tips!!! Har glada nyheter!!!Var på Swedbank i går med min sambo på ett bokat möte men fick ej något lån. Men så gjorde vi ett sista försök via lendo utan några direkt förväntningar och tro det eller ej så fick vi ett låne erbjudande från självaste Swedbank på 300 000 kr på 12 år med en ränta på 6,87. Jag kunde inte fatta att det var sant med tanke på att dom nekat oss lån när vi var där dagen innan så jag fick ringa upp lendo för att få det bekräftat att det verkligen  stämde och det gjorde det. Nu är skuldbrevet på väg och så fort vi skrivit under och returnerat det så löser dom alla våra kreditskulder och dyra blanco lån. Det känns så himla underbart att istället för att betala 17 000 kr i månaden på nästan bara räntor så har vi nu en månads kostnad på 3100 kr istället på lånet. Så tack ännu en gång för att ni tagit er tid att komma med råd. Nu har vi i alla fall lärt oss en läxa och det är att ALDRIG mer kreditkort eller dyra snabblån. Ha det så bar och sköt om er

Bra för er att det löste sig. Om ni haft möjlighet att betala 17000 kronor för era befintliga lån varje månad tycker jag att ni borde försöka ligga kvar på samma nivå för att bli av med det här nya lånet så snart som möjligt. Ni skulle kunna betala av det på 1,5-2 år istället för 12(!). Försök ändra återbetalningstiden eller åtminstone säkerställ att ni kan få göra extraamorteringar, är mitt råd.
Svar på tråden Får inga lån!!