• lilly

arbetsförmedlingen

Haha, jag vet hur det är. Min styvfar blev ombedd att söka jobb på sjukhuset som kirurg, det är bara det att han inte kan ett skit om medicin. Han sökte aldrig jobbet. Han jobbade även extra (vid behov) i en butik när han fick brev från AF om att han skulle på "jobbcoach"möte. Han sa att han inte kunde och då drog de en veckas aktivitetsersättning :)

• lilly
    sofiaC skrev 2014-11-04 17:11:10 följande:

Så länge du inte är utskriven och jobbar heltid så är du skyldig att söka jobb på heltid oavsett om du jobbar på timmar... Du ska kunna ta vilket jobb som helst vart som helst! Jag jobbar som Jobbcoach på ett företag som är kompletterande aktörer till arbetsförmedlingen....

Vad händer om man inte har möjlighet att jobba heltid pga ex barn eller nedsatt förmåga? Tar de bort ersättning då? Och menar du på fullaste allvar att man ska kunna ta "jobb var som helst?" Kvalifikationer för jobbet borde ju vara ett krav i vart fall. Tycker det är jävligt onödigt att söka ett jobb som ex läkare utan examen, man kommer ju ändå inte få det. Bara jobbigare för rekryteraren att kasta fler ansökningar. :)
  • lilly

Trodde man fick ersättning oavsett vilka jobb man sökte, alltså att de var samma så länge man är arbetslös. Oavsett vilka sysselsättningsgrader jobben man söker har. Är inte så insatt i de systemet :) tyckte mer de verkar konstigt att man i så fall inte får någon ersättning alls eftersom alla kanske inte kan jobba heltid. Alltså att om jag söker 5 deltidsjobb så får jag ingen ersättning? Men så är de väl inte?

CinnamonGirl skrev 2014-11-04 18:38:26 följande:

Du har inte möjlighet att jobba heltid men ska ha ersättning upp till heltid? Du luras du ju och bör således inte ha ersättning utan klara dig på det som du får när du jobbar.

• lilly

Haha jag vet. Han är inte högskoleutbildad alls. Tror de blandat ihop honom med nån annan.. men vi skrattade när han fick hem pappret. :)

CinnamonGirl skrev 2014-11-08 10:55:48 följande:

Det låter lite konstigt att han blivit anvisad att söka ett jobb som kirurg om han inte är utbildad läkare? Det är en sak om han är läkare, t.ex. onkolog, men blir hänvisad att söka en tjänst som gynekolog. De är ju läkare båda två men med helt olika specialiteter.

Jag har varit arbetslös och de var då jättenoga med att registrera all den utbildning och arbetslivserfarenhet för att jag skulle få rätt matchningar. Jag fick bra matchningar med hänsyn till min "samlade kompetens".

Svar på tråden arbetsförmedlingen