• Anonym (Bollen)

Särbehandlas bonusdottern? långt ;)

Just nu är jag väldigt less på min sambo och "problemen" kring hans dotter.

Ska ge er en kort bakgrund innan ja presenterar "problemet".
    Jag och min sambo bor i hus, vi har två sovrum uppe och ett sovrum nere.
    Mina barn, son på 7 år och dotter på 4,5 år, är hos oss varannan vecka.
    Min sambo, låt han kallas för Anders, jobbar borta 4 veckor och är hemma 4 veckor. Hans dotter bor, när han är borta, hos sin mamma som bor i en annan kommun. När Anders är hemma så är dottern, på snart 5 år, hos oss varannan vecka.
    Det betyder att på 8 veckor så är mina barn hos oss 4 veckor och Anders dotter är hos oss 2 veckor.
    Fr.om nästa år, när hon börjar Förskoleklass kommer hon bara vara hos oss på helgerna. Vilket blir fre-söndag, två helger, på 8 veckor.

Min sambo Anders har ständigt dåligt samvete mot sin dotter, vilket jag förstår. Men detta är ett val han har gjort att jobba borta såhär och det är ingenting han heller vill ändra på, punkt!...

Just nu så bor min son uppe i ett eget rum och tjejerna delar rum då det bara skiljer drygt 4 månader mellan dem.
    Flickan, som vi kan kalla för Ida, är oftast mer orolig än lugn. Min dotter är en viljestark tjej som vet vad hon vill, hon har intressen och man kan klart och tydligt se vem hon är som person. Ida är det svårare med, hon vill ingenting och har inga intressen, hon liksom försvinner i bakgrunden. Men detta är inget nytt sen vi träffades, såhär har hon alltid varit.

Jag och Anders har vårt sovrum på nedervåningen.

Ida orolig. Vill gärna packa ner nallen i väskan som ska till mamma redan en av de första kvällarna hos oss och hon vaknar för det mesta varje kväll (i regel) efter 1-2 timmar och är tyst/gråter. Hon somnar aldrig på en gång utan det är alltid en massa "ska bara" innan hon kommer till ro.
    Anders menar att Ida har en "hälsa på känsla" när hon kommer då flickorna delar rum.

Vi har lyckats tyda att det finns 4 "problem".
    Det första är att Ida behöver få vara nära sin pappa
    Ida har hälsa på känsla nät hon kommer
    Hon behöver mera sömn, då flickorna stör varandra
    De gånger hon är ensam tycker vi inte om att lägga hon själv på övervåningen.

Så jag kom på den bästa lösningen just nu!
    Ida får flytta ner och ta vårt sovrum och vi flyttar in i vardagsrummet. Vi testar tänkte jag!

Så jag pratade med flickorna att det KANSKE, och jag lovar INGET, kan bli så att Ida får ett eget rum. "Skulle du vela ha det Ida?" Varpå svaret kommer innan jag hinner avsluta meningen "JAA, det vill jag!". Jag frågar sedan varför hon skulle vilja ha ett eget rum nere "för att höra pappa snarka".
    Varpå jag senare säger till min sambo att nu har ju Ida sagt klart och tydligt att hon vill ha ett eget rum och hon vill vara nära dig.

Men min sambo vägrar, för då särbehandlas hans dotter då mina barn får ha sina rum på övervåningen med inte Ida.
    Trots att vi genom att flytta ner henne, precis som hon själv vill, löser alla (förhoppningsvis) 4 problemen.
    Men icket.

Så nu, efter detta låååånga inlägg.
    Är det jag eller min sambo som är ute och cyklar?

Jag har varit så himla arg på han. Han sticker huvudet i sanden och skjuter upp alla problem för att han vill inte ta tag i dem.
    Nu har han sagt att han ska ringa och prata med en barnpedagog för att få veta om det är rätt beslut eller inte.
    Han gör detta till ett enda stort PROBLEM och PROJEKT och detta håller på att driva mig till vansinne! (Jepp, de gör det ;)  )
    Jag tycker att vi ska testa och ja skulle så gärna vela ge henne ett rum i present nät hon fyller åt, jag tror hon skulle bli överlycklig.
    Men som sagt...vi ser saken på olika sätt.
    Jag anser att han ser det på ett egoistiskt vuxen dåligt samvete sätt, medan jag ser det så att det här är vad hon vill och det är det bästa vi nånsin haft att gå på, och att vi inte har något att förlora på det genom att testa.
    Herregud, flickan ska ju bara få ett eget rum, som hon vill ha..!

Men men, upp till er att döma! låt mig få höra era åsikter. :)

• Svar på tråden Särbehandlas bonusdottern? långt ;)
  • W Goldberg

Jag tycker du har helt rätt.
    Hon vill vara nära sin pappa då hon är hos er.
    Vad är han rädd för?
    Att han ska skapa ett känslomässigt band med henne?
    Han borde nog rannsaka sig själv och ta tag i sitt problem.

• Zuzanne

Tycker det låter som en bra idé. Men fråga först om hon hellre vill sova uppe, så pappan inte kan ta det som argument för att hon inte skall få rummet nere. Om hon vill vara nere så är ju det super!

• Anonym (Bollen)

När jag pratade med dem, alla tre, och frågade Ida så sa jag även att rummet här nere är ju mindre än det som tjejerna har nu och då sa hon "det gör inget". :)

Han är rädd att det ska få "konsekvenser" om hon flyttar ner.
    Hon har vid ett tillfälle uttryckt att hon ska flytta till sin mamma för alltid, detta var inget jag hörde och Anders följde inte upp och frågade vad hon menade med det.

Han är rädd att hon vantrivs hos oss. Men jag har sagt att det tror ja verkligen inte att hon gör eftersom hon vill hit och trivs med mina barn. Och OM hon skulle "vantrivas" så kan en del i de hela vara just därför att hon "hälsar på" i det dela rummet.

Har faktiskt krävt av han nu att han måste få proffs hjälp och prata om sitt dåliga samvete. Men alla vet ju hur vården är idag, och står du inte och ska hoppa från en bro (och knappt det) så får man snällt vänta på hjälp..

Och fram till dess tycker jag att det här kan va en jättebra lösning, som vi kan prova iaf. :)

Smart att fråga hon om just det, då kan han inte ta på det. :)

Dock resonerar han ibland lite knäppt. För när jag säger att hon själv sagt att hon vill ha ett eget rum så är hon för liten för att bestämma det. Men när jag frågar hur vi ska resonera på det hon sa att flytta till mamma sin på heltid så är hon plötsligt stor nog att lyssna på.
    Vad är det med pappor egentligen...? *suck*

• Anonym (Du har rätt)

Jag tycker din sambo resonerar litet löjligt... Hans dotter har ett behov som dina barn inte har, av att sova närmare honom. Det finns ingen särbehandling i det, som riskerar att bli negativ.

Det är ju litet som om ett barn behövde glasögon, blir barnet då särbehandlat i och med att man köper dyra glasögon till barnet? De andra får inget av motsvarande värde...

Tala om för sambon att du börjar fixa med detta medan han jobbar borta nästa omgång, är mitt tips

• Twixie

Kommer hon ta ert sovrum de gånger hon kommer till er eller kommer hon alltid ha det som sitt rum?

Jag tror mycket på att agera utefter situationen nu. Man kan inte planera för långt fram med barn. Som det är nu kanske hon upplever att hon är "inneboende" i din dotters rum (eftersom din dotter spenderar mer tid i rummet än hon). Då är det väl bättre att hon får vara nära sin trygghet = pappan?

Att man ser till situationen och agerar därefter anser inte jag vara att särbehandla. Hon får något som ger henne trygghet och förhoppningsvis lust att komma till er, på vilket sätt är det negativt?

I så fall särbehandlar jag mina barn konstant, för när den ena går igenom någon form av utvecklingsstadium så brukar vi försöka göra det vi kan för att hjälpa. Har ena sonen svårt att somna för att han behöver extra mycket omsorg så fixar vi det, men vi river inte upp andra sonens vanor för att det ska bli lika...

• Anonym (Bollen)

Haha! :)
    Ja, de är klart, då måste vi ju köpa glasögon till allihopa. :D

Ja, men ja tycker är det är på svinlöjlig nivå och jag fattar på riktigt inte vad han håller på med. Jag har sagt att den enda lösningen är ju att vi bygger ett helt nytt hus där vi räknar cm så alla får exakt lika stort och har exakt samma avstånd mellan varandra och oss, det verkar vara den enda lösningen enligt han.
    Jag har även sagt att ja tycker inte att de ska bli så himla roligt att bli utan vardagsrum, då det blir sovrum istället, men vad gör man inte för att de om de här kan underlätta för henne?

• Anonym (Bollen)
    Twixie skrev 2014-11-04 20:59:34 följande:

Kommer hon ta ert sovrum de gånger hon kommer till er eller kommer hon alltid ha det som sitt rum?

Jag tror mycket på att agera utefter situationen nu. Man kan inte planera för långt fram med barn. Som det är nu kanske hon upplever att hon är "inneboende" i din dotters rum (eftersom din dotter spenderar mer tid i rummet än hon). Då är det väl bättre att hon får vara nära sin trygghet = pappan?

Att man ser till situationen och agerar därefter anser inte jag vara att särbehandla. Hon får något som ger henne trygghet och förhoppningsvis lust att komma till er, på vilket sätt är det negativt?

I så fall särbehandlar jag mina barn konstant, för när den ena går igenom någon form av utvecklingsstadium så brukar vi försöka göra det vi kan för att hjälpa. Har ena sonen svårt att somna för att han behöver extra mycket omsorg så fixar vi det, men vi river inte upp andra sonens vanor för att det ska bli lika...

Hon kommer att få vårt sovrum som sitt eget och vi flyttar in i vardagsrummet och gör om det till sovrum. Så vi får bo lite trångt ett tag framöver. :)

Så tänker jag med. Om 3 år kanske tjejerna bönar och ber efter att få dela rum igen och då får vi väl försöka tillgodose det behovet då, om det kommer. :)

Mycket tror jag grundar sig i hans dåliga samvete och att Ida får ett mindre rum än min dotter. Men jag har pratat med han och sagt att det rimligaste när man delar upp rummen är att den äldsta får det största rummet osv. och att de som är mesta tiden får det största rummet, och det tycker han med är rimligt, men tycker ändå inte om det.

• Ess

Var det så bra att prata med dottern om det innan ni vuxna hade kommit överens?

Men själva förslaget i sig är värt att prova, även om jag inte tror att det kommer att få henne att känna sig mer hemma.

• Leah1

Varför inte byta rum med sonen?
    Vet inte om ngn skrivit det.
    I övrigt tycker jag inte att flickan särbehandlas. Du verkar vara en omtänksam bonusmamma!

• Anonym (Bollen)

Jag ville visa Anders att vi måste lyssna på barnen och att man kan resonera med dem å höra med dem vad de tycker. De är så pass stora nu att det går å prata med dem. :)

Den tanken har också slagit mig, att sonen får flytta ner. Men då har vi kvar två problem och fått ett till.

Ida får fortfarande sova ensam på övervåningen när det bara är hon här och får inte vara närmare pappa som hon vill.

Då bara mina barn är här så blir min dotter ensam på övervåningen, vilket säkert skulle kunna funka, men mammahjärtat tycker inte om att lilla hon ska ligga där ensam.. hon vill förövrigt inte att Ida ska flytta ner, hon trivs med att dela rum med hon. :)

Svar på tråden Särbehandlas bonusdottern? långt ;)