• Anonym (Grön)

Jag är avundsjuk och missunnsam

Jag och min man har ett barn på 10 månader och jag börjar känna att det kryper i hela kroppen efter att få lite egentid. Min man blev förälder för första gången nu medan jag har ett äldre barn från tidigare och är lite mer van. För att göra det lite kortfattat så har kombinationen av att min man inte är vidare säker och självständig i sin föräldraroll och att vårt barn inte har velat ha annat än bröstet väldigt länge gjort att jag blivit låst. Jag skulle kunnat gå iväg på egen hand men jag upplever att han inte törs. Att han är deprimerad gör väl inte saken lättare. Jag hade kunnat ha tålamod med detta till viss del men som nu, när jag sitter här och kokar inombords av avund så funkar det inte.

Min man träffar inte kompisar ofta och går inte ut mycket eller har massa hobbys utanför hemmet. Gångerna han har varit iväg själv sen vi fick barn bortsett från jobb kan räknas på en hand. Ändå blir jag ohanterligt avundsjuk varje gång. Jag kan liksom bara inte finna det i mig att unna honom detta. Nu är han iväg på kurs måndag-fredag och när han ringer och berättar om den lyxiga maten, pool, bastu och trevligt umgänge och dricka så vill jag bara spy. Här är jag så utsjasad av gnällig bebis att jag knappt kan tänka. Tycker det är lite läskigt att vara såhär missunnsam och avundsjuk. Känner inte igen mig själv. Är det ens normalt??

• Svar på tråden Jag är avundsjuk och missunnsam
  • Morningglory

Nej i en relation är det tyvärr sjukligt att känna missunsamhet mot sin partner. Ni har nog inte mycket kärlek mellan varandra låter det som.

• Anonym (Grön)

Jodå nog finns det kärlek alltid. Lät aningens överdrivet. Sen har vi nog våra problem att jobba på men det är inget kärlekslöst förhållande.

• Anonym (En till)

Jag känner tyvärr igen mig. Maken får åka på häftiga lyxiga tjänsteresor lite då och då. Själv får jag slava till urusel lön på ett tråkigt kontor 8-17 utan hotellnätter och fest. Och hemmet får jag ta hand om själv. Är mycket avundsjuk. Fast låtsas som att han är värld allt det bästa och lite till ;)

• bibo

Ta upp det med honom och säg att du gärna vill åka iväg också. Om han inte känner sig säker än på att vara ensam med bebis kanske ni kan åka iväg alla tre (4?) på en långhelg. Planera in en massage tid eller behandling så du får lite välförtjänt ensamtid.

• Anonym (Grön)

Jag har berättat att jag vill komma iväg, så det vet han. Tycker det är svårt att veta om jag liksom bara ska köra på.

Till vardags blir det på något vis att det alltid förutses att barnet följer med mig dit jag går om jag inte säger annat. Han har sagt att jag ska säga till.

Men för att återgå till avundsjukan. Varför kommer dessa "fula" känslor upp. Vi är ärliga och öppna med varandra. Jag kan dag rakt ut att jag är avundsjuk, men detaljerna håller jag för mig själv för dom känns inte så "snälla".

Vet inte om det är tröttheten som småbarnsförälder som gör det eller om det ligger mer därtill. Jag älskar min man men min empati och mitt tålamod gentemot honom börjar ta slut. Jag har gett så mycket senaste året att jag bara vill ha nu. Kan inte unna honom något mer innan jag själv fått ta lite. Vet inte om det är rätt eller småsint, men det är så jag känner.

• Emmask
    Anonym (Grön) skrev 2014-11-04 23:58:52 följande:

Jag har berättat att jag vill komma iväg, så det vet han. Tycker det är svårt att veta om jag liksom bara ska köra på.

Till vardags blir det på något vis att det alltid förutses att barnet följer med mig dit jag går om jag inte säger annat. Han har sagt att jag ska säga till.

Men för att återgå till avundsjukan. Varför kommer dessa "fula" känslor upp. Vi är ärliga och öppna med varandra. Jag kan dag rakt ut att jag är avundsjuk, men detaljerna håller jag för mig själv för dom känns inte så "snälla".

Vet inte om det är tröttheten som småbarnsförälder som gör det eller om det ligger mer därtill. Jag älskar min man men min empati och mitt tålamod gentemot honom börjar ta slut. Jag har gett så mycket senaste året att jag bara vill ha nu. Kan inte unna honom något mer innan jag själv fått ta lite. Vet inte om det är rätt eller småsint, men det är så jag känner.

Jag känner helt igen mig! Har en 6 veckors hemma. Min tanke är att vi misstar orättvisa för avundsjuka. Vi är vana att leva i hyfsat jämställda relationer där det är ok att säga ifrån när vi blir ojämställda och genensant lösa det. Plötsligt gör biologin oss bundna på ett nytt sätt och många upplever att partnern inte anstränger sig tillräckligt för arr kompensera det. Det är mer komplext än så - Skriv gärna privat meddelande till mig! Vill gärna prata om erfarenheter kring det.
  • Anonym (Grön)

Emmask jo nog är det du säger sant alltid. Det värsta med det här halvjämställda är att jag inte ens kan förlita mig på att gubben gör något slags karlagöra(om man nu ska dela upp saker). Han lagar inte saker här hemma. Jag är typ mer händig än vad han är. Han påstår att bilen är hans ansvar eftersom jag inte har körkort men i verkligheten så är det jag som får ligga på om att byta däck, fixa service osv. Innan skötte han mer med ekonomin men han verkar ha släppt på det med. Han betalar räkningarna men sen är det inget mer. Jag orkar inte ha ansvar för allt.

Svar på tråden Jag är avundsjuk och missunnsam