Min femåring slår mig
Alltså du beskriver EXAKT min son! Han är superdupersmart, lärde sig läsa själv på iPad när han var drygt 2,5, pratar franska och svenska med ett grymt ordförråd nu vid 4,5 år, läser riktiga böcker helt flytande, kan alla vägskyltar, kan grundläggande addition och division och lite multiplikation, ägnar sig gärna åt imitationer och ordvitsar, äter snyggt och prydligt och är på alla sätt bedårande lillgammal, bygger lego i timmar och... slåss! Bits! Vrålar! Slåss med tillhyggen! Dessutom är han väldigt melodramatisk, säger att han vill dö, eller att han vill slå ihjäl andra människor, att han hatar oss, att vi är idioter. Ibland släpar han runt storasyster i håret trots att hon gallskriker, det är förfärligt. Han har hållit på såhär sedan han var ett drygt år och det har hållit i sig och periodvis blivit värre, eller bättre.
Jag har svårt att få ihop hans båda "extremer"; å ena sidan har han så lätt för att uttrycka sig, å andra sidan är det liksom alltid nävarna som talar snabbast och tydligast.
Jag vet inte hur det är med din son, men vår respekterar definitivt andra vuxna, i synnerhet på dagis. Däremot är han inte överdrivet intresserad av andra barn. Han leker fint med dem men han har en tendens att se ner på dem för att de exempelvis inte talar "rätt" och påpeka deras brister på ett ganska känslokallt sätt. Om jag jämför med storasyster skulle jag säga att han inte är lika socialt kompetent.
Sedan, en samvetsfråga: Exploderar du eller din man, eller är ni alltid sansade? Jag och min man är rätt... eh... explosiva av oss. Förmodligen är det därifrån han har fått det.
En grej till: Kollar din son på våldsamma filmer och liknande? Vår gör INTE det, han är väldigt rädd för våld och monster och liknande och får lätt mardrömmar, så Alfons Åberg är typ det läskigaste han klarar av att se... Vi har inte ens en TV och iPaden leker han med max en kvart om dagen, sedan tröttnar han (vi har mest pedagogiska appar).
Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara en orsak i ert fall är A. eventuella exploderande föräldrar och B. att det helt enkelt känslomässigt rör sig om högst normala barn, eller rentav lite ovanligt impulsiva, vilket inte alls hänger ihop med deras intellektuella utveckling. Vi som vuxna har bara extra svårt att hantera deras utbrott när de "borde" kunna resonera istället.